به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سازمان آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) در گزارشی اعلام کرد: مجموع تولید ناخالص داخلی منطقه یورو که متشکل از ۱۷ کشور است، ۰.۳ درصد بالاتر از سه ماهه اول سال اما ۰.۷ درصد پایین تر از سه ماهه دوم سال ۲۰۱۲ بود. این سریع ترین توسعه از سه ماهه اول سال ۲۰۱۱ برای منطقه یورو به حساب می آید.

۱۹ اقتصاددان شرکت کننده در نظرسنجی هفته گذشته وال استریت ژورنال، توسعه ۰.۲ درصدی بر مبنای سه ماهه و کاهش ۰.۸ درصدی بر مبنای سالانه را برای اقتصاد منطقه یورو پیش بینی کرده بودند.

بازگشت به رشد منطقه یورو پس از شش سه ماهه متوالی رشد منفی به کمک آلمان صورت گرفت که قوی ترین و بزرگ ترین اقتصاد این کشور است. این کشور طی این سه ماهه سریع ترین نرخ توسعه را در میان اقتصادهای توسعه یافته داشت و تولید ناخالص داخلی آن در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه پیش ۰.۷ درصد رشد کرد که مطابق با پیش بینی اقتصاددانان بود. برخلاف انتظار بسیاری از اقتصاددانان، اقتصاد فرانسه نیز در این رشد سهم داشت و عملکرد قوی اقتصاد فرانسه که طی این مدت ۰.۵ درصد توسعه یافت، دور از انتظار بود. اما شگفتی بیشتر پرتغال بود که فعالیت اقتصادی آن به میزان ۱.۱ درصد توسعه یافت و تاکنون قوی ترین نرخ رشد ثبت شده در اروپا برای این مدت است. پرتغال در سومین سال برنامه کمک بین المللی است و بازگشت اقتصادش به رشد با این نرخ قوی، سیاستگذاران منطقه یورو را بیشتر متقاعد خواهد کرد که این کشور از سال آینده می تواند از نظر مالی به خود متکی باشد.

اقتصادهای اتریش، استونی، بلژیک، اسلوواکی و فنلاند نیز توسعه یافتند اما اقتصادهای ایتالیا، اسپانیا و هلند کوچک شدند البته انقباض شان کمتر از سه ماهه اول بود. اقتصاد قبرس بار دیگر چشمگیرترین کاهش را تجربه کرد و تولید ناخالص داخلی این کشور پس از کاهش ۱.۷ درصدی در سه ماهه اول، ۱.۴ درصد در سه ماهه دوم کاهش یافت.

اگرچه بازگشت منطقه یورو به رشد، اعتماد مصرفی و تجاری در این بلوک ارزی واحد را تقویت می کند اما این احیا احتمالا اندک خواهد بود. نرخ بیکاری در کشورهای عضو منطقه یورو در رکورد بالایی باقی مانده و وام دهی بانکی به شرکت ها همچنان رو به کاهش است و دولت ها به منظور کنترل بدهی رو به رشدشان، به کاهش هزینه ادامه می دهند در حالی که بدون رشد قوی، پایان دادن به مشکلات مالی و بانکی برای منطقه یورو دشوار خواهد بود.

اما توسعه منطقه یورو ضعیف تر از اقتصادهای توسعه یافته بزرگ تر دیگر بود. اقتصاد آمریکا بر مبنای سه ماهه ۰.۴ درصد طی سه ماهه دوم رشد کرد در حالیکه رشد اقتصادهای ژاپن و انگلیس ۰.۶ درصد بود.