به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حامد سلطانی نژاد، به انتشار اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام در بورس اشاره کرد و گفت: فرآیند پس از معاملات (Post Trade) این اوراق در شرکت سپرده گذاری آماده شده و در سایر بخش ها نیز مراحل نهایی را می گذراند تا بزودی، شاهد ورود این ابزار مالی جدید در بازار سرمایه باشیم.

وی با اشاره به استقبال شرکت های تامین سرمایه از انتشار اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام گفت: این ابزار مزیت های زیادی برای بازار سرمایه دارد، ازجمله اینکه این روش، مشارکت در سرمایه شرکت و سهامداری است که نقطه قوت آن محسوب می شود؛ همچنین اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهم ریسکی را بر سرمایه گذار تحمیل نمی کند و در عین حال، این اختیار را به وی می دهد که درصورت تمایل، در پایان سر رسید، یا سود تضمین شده اوراق را دریافت کرده و یا اوراق خود را به سهام تبدیل کند.

سلطانی نژاد با بیان اینکه بحث قرارداد اختیار معامله (Option) نیز درحال پیگیری است، گفت: این ابزار نیز به زودی در بورس منتشر خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پس از راه اندازی این ابزارهای مالی متداول، گام بعدی معرفی ابزارهای مالی ترکیبی در بازار سرمایه است که می توان در آینده از این ابزارها در بازار بهره برد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار در ادامه، به جایگاه این شرکت در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: همه وقایع بازار سرمایه چه قبل و چه پس از معاملات باید در سامانه پس از معاملات ثبت شود و در همین راستا، شرکت سپرده گذاری در سال های اخیر، بویژه در حوزه نگهداری دارایی های مالی و همچنین ورود ابزارهای مالی مختلف به بازار سرمایه فعالیت های بسیار گسترده ای داشته است.

سلطانی نژاد همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه پس از معاملات گفت: مهمترین اقدام در این زمینه، طراحی و پیاده سازی سامانه تسویه و پایاپای در بورس انرژی و فرابورس بوده که توسط شرکت سپرده گذاری انجام شده است.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در ادامه، موضوع طراحی ابزارهای مالی جدید از جمله اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، قراردادهای آتی سکه و آتی سهام و همچنین راه اندازی بورس های

مختلف از جمله بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس، انرژی و بورس کالا را مدنظر قرار داد و گفت: در همه این حوزه ها، شرکت سپرده گذاری مرکزی به عنوان متولی فرآیند پس از معاملات، نقش بسیار کلیدی داشته است.

وی در پایان، از مطالعات گسترده شرکت سپرده گذاری مرکزی برای اتصال بازار سرمایه ایران به بورس دنیا خبر داد و گفت: بررسی های زیادی در این راستا، انجام شده است تا بتوانیم ارتباط میان بورس ایران با سایر بورس ها را از طریق برقراری ارتباط میان شرکت های سپرده گذاری این کشورها، فراهم کنیم.