قریب به یک ماه گذشته بود که رییس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران از سود واسطه گران به دلیل دپو برنج خبر داد و عنوان کرد که به موجب این امر قیمت برنج رو به افزایش و عرضه آن قطره چکانی شده است.

تقی جعفریان در گفت‌وگوی خود از رشد ۱۰ درصدی قیمت برنج نسبت به هفته‌های قبل خبر داد و متذکر شد که این روند صعودی همچنان ادامه دارد.

حال چند هفته‌ای از این خبر می‌گذرد و مطابق صحبت‌های رییس اتحادیه شالیکوبی مازندران روند صعودی قیمت برنج متوقف نشده و هر کیلو برنج هاشمی به قیمت ۷۰ تا ۷۸ هزار تومان رسیده است. نرخ دیگر انواع دیگر برنج نیز به این ترتیب افزایش داشته است: کشت دوم برنج طارمی محلی فریدونکنار ۸۰ هزار تومان، فجر درجه یک گرگان ۵۶ هزار تومان، دم سیاه صدری گیلان ۸۹ هزار تومان، علی کاظمی گیلان ۷۵ هزار تومان، هاشمی دودی سنتی گیلان ۸۵ هزار تومان، شیرودی دودی سنتی اعلا ۶۳ هزار تومان، عنبربوی خوزستان ۴۱ هزار تومان، برنج خارجی در بازار ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان رسیده است. گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.

در میادین میوه و تره بار نیز هر کیلو برنج دم سیاه، طارم و هاشمی ۵۷ هزار تومان و انواع برنج خارجی تنظیم بازاری با قیمت هر کیلو ۱۲هزار و۵۰۰ تا ۲۰ هزار و۵۰۰ تومان به مصرف کنندگان عرضه می شود.

بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پر مصرف بازار کشور، در اول بهمن امسال قیمت هر کیلو برنج ایرانی با ۱۷ درصد افزایش نسبت به اوایل دی ماه به ۶۲ تا ۶۴ هزار تومان، برنج باسماتی پاکستان با یک درصد افزایش به ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان و برنج هندی ۱۱۲۱ با ۶ درصد افزایش به ۲۸ هزار و۵۰۰ تومان رسیده است.

دلیل افزایش قیمت برنج چیست؟

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در راستای افزایش قیمت چشم‌گیر برنج طی ماه های اخیر اظهار کرد که نرخ جهانی برنج‌های خارجی تغییر نکرده است اما اخذ مالیات ارزش‌افزوده و سود عوارض گمرکی باعث شد که نرخ برنج خارجی افزایش پیدا کند.

کشاورز در این باره عنوان کرد: در حال‌حاضر مبنا سود عوارض گمرکی ارز ۴۲۰۰‌تومانی است که اگر قرار باشد این عوارض در سال آینده نیمایی شود، برنج خارجی گرانی قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد. هدف از واردات برنج خارجی تامین نیاز قشر آسیب‌پذیر است که با این تغییرات آنها نمی‌توانند نیاز خود را تهیه و تامین کنند. هم‌اکنون سود عوارض گمرکی برای واردات برنج کیلویی ۴۰۰تومان است که اگر نیمایی محاسبه شود این سود به کیلویی ۲۵۰۰‌تومان خواهد رسید. همچنین نرخ برنج پاکستانی کاهش پیدا کرده است و افزایش نرخ برنج هندی نیز ملموس نیست. سود عوارض گمرکی و اخذ مالیات ارزش‌افزوده، افزایش قیمت را به ما تحمیل می‌کند.‌

بر این اساس برنج هندی دانه‌بلند برند (محسن – مژده، طبیعت، آوازه، هاتی‌کارا) ۳۲‌هزار، برنج وارداتی دانه‌بلند هندی ۳۱‌هزار، برنج وارداتی تایلندی با برند بره‌نشان ۱۶‌هزار، برنج پاکستانی باسماتی تنظیم بازار ۲۰‌هزار و پانصد و برنج تایلندی تنظیم بازار ۱۲‌هزار و پانصد تومان به‌فروش می‌رسد.

 پرپول شدن جیب واسطه گران از افزایش قیمت برنج

قاسم‌علی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، با تأیید افزایش قیمت برنج، دلیل آن را واکاوی در اتفاقات مزارع شمال کشور دانست و گفت: اگرچه هزینه های مختلفی از جمله کود، سم، حمل و نقل، هزینه های کارگری قیمت یک محصول کشاورزی را تعیین می‌کند اما به نظر می‌رسد قیمت برنج توسط برخی عمده فروشان و دلالان در شمال کشور تعیین می‌شود و با سودجویی‌ها قیمت این محصول مدام در حال افزایش است. سود بنکدار و خرده فروش کاملا مشخص است بنکدار به هر قیمتی محصول خود را خریداری کند حداکثر کالای خود را با سه درصد سود به فروش می‌رساند و خرده فروش نیز کالای خود را با حداکثر ۱۲ درصد سود نسبت به قیمت خرید عرضه می‌کند.

رییس اتحادیه بنک‌داران با تاکید بر اینکه بنک داران شهرهای غیر شمالی کشور نقشی و دخالتی در قیمت برنج ندارند گفت: سازمان‌های مسئول باید علت افزایش قیمت برنج را بررسی کنند و مانع افزایش قیمت‌ها ‌شوند، ‌هزینه تولید این محصول بالا است اما به نظر می رسد سودجویی هایی نیز موجب افزایش قیمت برنج شده است.

براساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت صمت، قیمت شکر سفید ۷۵.۹ درصد در آذر ۱۴۰۰ نسبت به آذر ۹۹ افزایش داشته و قیمت هر کیلوگرم از این کالای مصرفی از ۸۴۷۴۲ ریال در آذر ۹۹ به ۱۴۹۱۰۲ ریال در آذر ۱۴۰۰ افزایش یافته است. قیمت کالاهای مصرفی دیگر نیز مانند گوشت گوساله، گوشت گوسفندی و گوشت مرغ تازه در بازه زمانی یاد شده به ترتیب ۴۲ درصد، ۱۹.۵ درصد و ۲۴.۸ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، مشاهده قیمت انواع برنج در فروشگاه‌های زنجیره ای نیز حاکی از آن است که قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی حدود ۸۰ هزار تومان است به عنوان مثال یک کیسه ۴.۵ کیلویی برنج ایرانی در اغلب فروشگاه های زنجیره ای با قیمت ۴۰۰ هزار تومان عرضه می شود در حالی که این ارقام در جیب کشاورز نمی‌رود و فقط ‌موجب پرپول شدن جیب واسطه‌گران می‌شود.

ثبت یک رکورد در قیمت برنج ایرانی

با افزایش ۶۸.۵ درصدی قیمت برنج ایرانی، بالاترین حد رشد قیمت آن برای امسال در آمارهای رسمی ثبت شده است، این روند در بازار نیز مشهود است. قیمت برنج در سال جاری همواره روند افزایشی طی کرد که هم در بازار و هم در آمارهای رسمی مشهود بوده است.

گزارش های اخیر از بازار نشان داده بود که قیمت برنج ایرانی تا مرز ۹۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده است و برنج وارداتی نیز تا حدود ۳۵ هزار تومان قیمت خورده است.

به تازگی اما مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی از توزیع ۱۵۰ هزار تن برنج خارجی از ابتدای بهمن تاکنون در بازار خبر داد و گفت: قیمت ها کاهش می یابد.

یزدان سیف با اشاره به اینکه ذخایر راهبردی در بالاترین سطح خود قرار دارد، گفت: در راستای سیاست‌های کارگروه تنظیم بازار و به منظور افزایش میزان عرضه برنج، غیر از برنج بخش خصوصی حدود ۱۵۰ هزار تن برنج وارداتی ذخایر راهبردی از طریق شبکه‌های توزیع از اول بهمن ماه عرضه شده است که ۴۹ هزار تن آن وارد بازار شده است.

سیف افزود: در حوزه ذخایر برنج خارجی هیچ‌گونه مشکلی نداریم و برای حفظ آرامش بازار، توزیع برنج وارداتی تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: امروز سه دسته برنج خارجی توزیع داریم که برنج تایلندی با قیمت کیلویی ۱۲۵۰۰ تومان، برنج پاکستانی با قیمت کیلویی ۲۰۵۰۰ تومان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برنج هندی از طریق شبکه بازارگام کیلویی ۱۸۵۰۰ عرضه می‌شود؛ لذا قیمت برنج خارجی برای مصرف ‌کننده هم اکنون بین ۲۴ هزار تا ۳۱ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه قیمت برنج خارجی نسبت به سال گذشته افزایش داشته، متغیرهایی مثل افزایش ارز نیمایی و قیمت جهانی محصول در بازارهای هدف ار از علل این افزایش دانست.

سیف درباره علل افزایش قیمت برنج داخلی هم گفت: بدلیل خشکسالی بی‌سابقه سال گذشته، میزان تولید برنج به یک میلیون و هشتصد هزار تن کاهش یافت درحالیکه در سنوات گذشته میزان تولید به دو میلیون و سیصد هزار تن هم رسیده بود که این کاهش تولید موجب ایجاد شوک در عرضه برنج در بازار و افزایش قیمت‌ها شد.

وی به افزایش هزینه تولید برنج برای کشاورزان اشاره کرد و گفت: تورم حاکم بر کشور، هزینه بنگاه‌ها و انتظارات تورمی موجب افزایش قیمت برنج داخل می‌شود.