مورخ ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۰ بود که پس از کش‌وقوس‌های فراوان، بالاخره مجوز افزایش قیمت دو خودروساز بزرگ کشور صادر و بر این اساس قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا با افزایش ۱۸ درصدی اعلام شد. پس از اعلام مجوز افزایش قیمت ۱۸ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها، مسئولان ایران خودرو و سایپا در نامه‌ای به مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار‏، افزایش ۱۸ درصدی قیمت محصولات خود را اعلام کردند. بدین ترتیب مسئولان ایران خودرو و سایپا در نامه‌ای به مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار‏، افزایش ۱۸ درصدی قیمت محصولات خود را اعلام کردند. بدین ترتیب بابک رحمانی و مجید باقری ؛معاونان بازاریابی و فروش ایران خودرو و سایپا ضمن تایید افزایش قیمت محصولات خود از اعمال این افزایش قیمت در خودرو‌های تحویلی آذر ۱۴۰۰ به بعد براساس تورم بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی خبر دادند که این تغییرات در دعوت نامه‌های ارسالی برای مشتریان اعمال می‌شود.

به گفته مسئولان، این دو خودروساز با افزایش قیمت محصولات‏، دوره‌های عرضه خودرو در فروش‌های فوق العاده، فوری و پیش فروش افزایش می‌یابد به نحوی که هر هفته یک دوره فروش برگزار می‌شود.

براساس این گزارش قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو به ترتیب برای خودرو ‏پژو ۲۰۶ TU۳ از ۱۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به ۱۳۰ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، پژو پارس XU۷ از ۱۲۲ میلیون تومان به ۱۴۳ میلیون تومان، پژو پارس TU۵ از ۱۲۷ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان، پژو پارس دو گانه سوز از ۱۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۱۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ گازسوز از ۱۰۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۲۷ میلیون تومان، سمند گازسوز EF۷ از ۱۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۴۳ میلیون تومان، سمند بنزینی EF۷ از ۱۱۵ میلیون تومان به ۱۳۶ میلیون تومان، سمند XU۷ از ۱۱۵ میلیون تومان به ۱۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سورن پلاس از ۱۷۹ میلیون تومان به ۲۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان، رانا پلاس TU۵ از ۱۵۸ میلیون تومان به ۱۸۶ میلیون تومان، رانا پلاس TU۵P پانوراما از ۱۶۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ میلیون تومان، دنا از ۱۵۱ میلیون تومان به ۱۷۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، دنا پلاس از ۱۶۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۱۹۸ میلیون تومان، دنا پلاس توربو از ۲۵۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۲۹۷ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک از ۳۲۵ میلیون تومان به ۳۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ۲۰۷ هاچ بک فرمان برقی از ۱۵۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۸۷ میلیون تومان، ۲۰۷ هاچ بک فرمان برقی پانوراما از ۱۹۰ میلیون تومان به ۲۰۵ میلیون تومان و ۲۰۷ هاچ بک از ۱۵۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۸۱ میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا به ترتیب خودروی تیبا صندوق دار از ۸۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۰۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، تیبا ۲ هاچ بک از ۹۲ میلیون تومان به ۱۰۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ساینا دستی از ۹۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۱۰۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ساینا S از ۱۲۴ میلیون تومان به ۱۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کوئیک دستی از ۱۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان به ۱۴۵ میلیون تومان، کوئیک S از ۱۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۱۵۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، کوئیک اتوماتیک پلاس از ۲۰۵ میلیون تومان به ۲۴۲ میلیون تومان، شاهین از ۲۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۳۰۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و وانت ۱۵۱ از ۱۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۱۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

افزایش قیمت خودرو و بازار داغ دلالان

پس از افزایش قیمت خودرو با قول عرضه بیشتر اما عرضه خودرو همچنان قطره چکانی و باری دیگر بازار سود دلالان رقم خورده است.

سعید مؤتمنی،رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در رابطه با آخرین وضعیت عرضه و قیمت خودرو در بازار، اظهار داشت: طی چند هفته اخیر قیمت‌ خودرو در بازار تغییر چندانی نداشته و تقریبا ثبات قیمت‌ها حفظ شده است.

وی با تاکید بر اینکه طی چند ماه اخیر تقاضا کاذب در بازار خودرو وجود نداشته است، افزود: در حال حاضر خریداران خودرو مصرف‌کنندگان واقعی هستند بنابراین اگر شرکت‌های خودروساز نیز عرضه خودرو به بازار را افزایش می‌دادند، قیمت‌ها تا حدودی کاهش می‌یافت.

مؤتمنی با بیان اینکه افزایش یا نوسان قیمت ارز نیز عاملی برای افزایش قیمت خودرو در بازار است، بیان داشت: نوسان نرخ ارز نیز در ماه‌های اخیر چندان قابل توجه نبوده است به همین دلیل قیمت خودرو تغییرات چندانی نداشته و تقریبا ثابت مانده است.

وی درباره تاثیر کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و واگذاری آن به ستاد تنظیم بازار بر قمیت خودرو ، گفت: مساله قیمت خودرو ناشی از قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار نیست و اینکه شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار تعیین کننده قیمت خودرو باشند تفاوت چندانی ندارد بلکه مساله اصلی تامین نیاز بازار است که متاسفانه این نیاز بطور کامل تامین نمی‌شود.

مؤتمنی با اشاره به اینکه عرضه خودرو از طریق ثبت نام و قرعه کشی نیاز خودروسازان را تامین نمی‌کند، افزود:این کار فقط سود هنگفتی برای دلالان در بازار خودرو دارد.

وی افزود: در حالی که ما به عنوان نمایشگاه‌دار موفق به ثبت نام و خرید خودرو از طریق قرعه‌کشی شرکت های خودروسازی نمی‌شویم اما عده‌ای دلال که معلوم هم نیست با چه روشی موفق به ثبت‌نام می‌شود سودهای کلانی را به دست می‌آوردند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بیان داشت: دلالان خودرو را به قیمت کارخانه از طریق ثبت در سایت و قرعه‌کشی خودروسازان خریداری می‌کنند و سپس با قیمت بازار به فروش می‌رساند و مصرف کنندگان واقعی که موفق به خرید خودرو از طریق ثبت نام در سایت نشده‌اند مجبورند که خودرو مورد نیاز خود را از دلالان با قیمت بسیار بیشتر از کارخانه خریداری کنند.

سود ۱۰۰ درصدی دلالان از افزایش قیمت ۱۸ درصدی

موتمنی با بیان اینکه فقط یک درصد از ثبت‌نام کنندگان در طرح‌های قرعه‌کشی فروش خودرو از شرکت‌های خودروساز مصرف‌کنندگان واقعی هستند، گفت: دلالان با ثبت‌نام در طرح‌های فروش قرعه‌کشی خودروسازان با توجه به اختلاف قیمت کارخانه و بازار بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد سود می‌کنند.

وی اظهار داشت: اگرچه قیمت خودرو اخیرا ۱۸ درصد افزایش یافته است اما باز هم سودهای کلانی نصیب دلالان بازار خودرو می‌شود.

مؤتمنی با تاکید بر اینکه شرکت‌های خودروساز باید نیاز بازار را تامین کنند، گفت: مقرر شده بود تا با افزایش قیمت خودرو، خودروسازان خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها را تکمیل و روانه بازار کنند اما این مهم اتفاق نیفتاده است و اگرچه ستاد تنظیم بازار افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو را مدتی پیش اعلام کرد اما هنوز خودروسازان عرضه به بازار را افزایش نداده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر دلالان نیاز بازار خودرو را تامین می‌کنند و خودروهای صفر که توسط این افراد در قرعه‌کشی‌ها خریداری می‌شود در فضای مجازی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به قیمت کارخانه به مصرف کنندگان فروخته می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران داران خودرو اظهار داشت: اگر خودروسازان نیاز بازار را به موقع تامین کنند نه تنها قیمت‌ها کاهش می‌یابد بلکه واسطه‌گری در بازار خودرو نیز کم می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر نمایشگاه‌‌داران خودرو، خودروهای کارکرده را در نمایشگاه‌های خود عرضه می‌کنند زیرا خودروهای صفر در دست دلالان است و همانطور که اشاره شد از طریق فضای مجازی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به قیمت کارخانه به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو بیان داشت: با توجه به ممنوعیت واردات خودرو اکنون نمایشگاه‌ها داران فقط خودروهای کارکرده را عرضه می‌کنند زیرا قادر به واردات خودرو برای عرضه نیستند و با وجود دلالان بازار خودرو امکان خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز را نیز ندارند.

مؤتمنی بیان داشت: در سال ۹۷ اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه بین ۲ تا ۵ میلیون تومان بود اما با توجه به عرضه محدود اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار به نزدیک ۱۰۰ درصد نیز رسیده است.

وی افزود: به عنوان مثال قیمت خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه حدود ۱۵۰ میلیون تومان است اما قیمت همین خودرو در بازار ۲۷۳ میلیون تومان است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران بیان داشت: قیمت خودرو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار امروز ۳۲۳ میلیون تومان و قیمت ۲۰۷ دنده‌ای سقف شیشه‌ای ۲۷۳ میلیون تومان است. همچنین قیمت ۴۰۵ دوگانه سوز مدل ۹۹ امروز در بازار ۲۸۶ میلیون تومان است.