حجت الله عبدالملکی  پیرو ارائه گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص نحوه اجرای بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور گفت: اگر بخواهیم اشتغال شایسته ایجاد کنیم، ۱۴ میلیون نفر جامعه هدف را تشکیل می‌دهند، البته برخی از این موارد در بخش‌های دیگر نیز حضور دارند، مانند افرادی که در حوزه شاغلان غیررسمی و کم درآمد فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اشتغال زیادی در کشور اجرایی شده، اما این سوال وجود دارد که چرا تاکنون این مسائل حل نشده است، گفت: برنامه‌های اشتغالمان متاسفانه به صورت جزیره‌ای مطرح و اجرایی شده است. همچنین ده‌ها هزار میلیارد تومان در طول این سال‌ها هزینه شده، اما مسئله اشتغال هنوز باقی مانده است؛ کاری که در دولت سیزدهم شروع شده درخصوص نگاه زیست بومی به مقوله اشتغال است. زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران با همکاری همه دستگا‌ها طراحی شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در این زیست بوم ارتباط بین اشتغال و تولید وجود دارد؛ تولید منجر به اشتغال می‌شود و اگر افزایش یابد، فرصت‌های شغلی بیتشری حاصل می‌شود. 

عبدالملکی تاکید کرد:  منظور از تولید، تاکید بر بخش‌های دارای مزیت ملی و منطقه مشاغل کم سرمایه بر، تکمیل زنجیره ارزش و افزایش تولید از طریق فعالسازی واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل و سرمایه گذاری‌های جدید است. 

وی ادامه داد: راهبرد ما برای ایجاد اشتغال از طریق تقویت بخش‌های تولیدی بهره ور و اشتغالزا، است که بر این اساس وزارتخانه‌ها موظف شدند بر این بخش‌ها متمرکز کنند. توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی و همکاری نهاد‌های انقلابی خصوصاً در مناطق محروم از دیگر مواردی است که باید به آن‌ها توجه شود.
 
منبع:خبرگزاری میزان