برپایه مشاهدات عینی، همزمان با کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان ، قیمت انواع خودروهای داخلی نیز کاذب گشته و تنها برای کسب سود بیش‌تر سلیقه‌ای اعمال می‌گردد.‌ به طوری که بازه قیمتی پراید ۱۱۱ در بازار تا ۱۴۶ میلیون عنوان شده است.

این موضوع در حالیست که تیبا ۲ به ۱۵۰ میلیون، تیبا ۲ پلاس به ۱۵۹ میلیون، ساینا دنده‌ای به ۱۵۰ میلیون، کوئیک دنده‌ای به ۱۶۵ میلیون و کوئیک اتوماتیک‌پلاس اتوماتیک‌ به ۲۲۶ میلیون قیمت گذاری شده است.

همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۳۵ میلیون تومان ، سمند LX با قیمت ۲۳۲ میلیون تومان، سمند EF7 با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان، دنا ۲۹۹ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX با قیمت ۲۲۳ میلیون، پژو پارس LX به ۲۸۹ میلیون، پژو پارس اتوماتیک به ۳۷۲ میلیون، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۳۳۰ میلیون، پژو۲۰۷ اتوماتیک به ۴۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۲۷۳ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوقدار ۲۸۸ میلیون تومان به فروش می رسد.

برپایه سایر داده‌های دریافتی همچون سایت دیوار، درصد تغییر قیمت سایر خودروها نیز به شرح زیر است:

وانت پراید ۱۵۱ با ۱۵ درصد افزایش قیمت در طول یک ماه و وانت آریسان با ۱۶ درصد افزایش قیمت بیش‌ترین افزایش قمیت را ثبت کردند.

پژو ۴۰۵ SLX در تیر ماه ۱۳ درصد افزایش قیمت و پژو پارس سال ۱۲ درصد افزایش قیمت را ثبت کردند. همچنین دنا پلاس اتوماتیک در طول تیر ۱۴۰۰ گذشته حدود ۱۱ درصد افزایش قیمت را داشته است.

وانت مزدا و پژو پارس اتوماتیک TU5 با هشت درصد افزایش قیمت دیگر خودروهای داخلی بازار بودند مه افزایش قیمت زیادی را تجربه کردند. پژو ۲۰۶ SD، رنو تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک و تیبا صندوق‌دار SX با افزایش هفت درصدی در تیر ۱۴۰۰ همراه بودند.

*چرا خودرو گران شد؟

فعالان بازار خودرو بر این باورند که نوسانات بازار دلار موجب شده تا امروز شاهد افزایش چند ده میلیونی قیمت خودرو باشیم. در این راستا صدرایی، کارشناس صنعت خودرو بیان داشته: به دلیل نوسان قیمت دلار، انواع خودرو گران شد. علت افزایش قیمت خودروها این است که سیگنال‌های مثبتی از برجام به گوش نرسیده است.

برپایه نظر کارشناسان عامل دیگری که بر افزایش قیمت خودرو موثر واقع شده، احتمال احیای برجام بود. در آن زمان دلالان کوشیدند تا خودروهای خود را به بازار عرضه و از ضرر احتمالی خود جلوگیری کنند اما با نوسان مجدد بازار ارز و کاهش احتمال احیاء، به یک باره از عرضه خودروهای خود جلوگیری و با قیمت گذاری سلیقه‌ای و کاذب تنها به کسانی می‌فروشند که قصد تعویض، آن‌هم برای خرید خودرویی بهتر دارند.

در آن سوی جریان افزایش قیمت خودرو اما قطعه‌سازان عنوان داشته‌اند که عدم عرضه به دلیل تولیدات عقب افتاده ناشی از قطعی برق است.

آن‌ها می‌گویند: ۶ ساعت قطع روزانه برق ۲۰ درصد به هزینه تولید اضافه کرده و ۳۰ درصد از برنامه‌های تولید را عقب انداخته است.

در راستای این موضوع یک تولیدکننده قطعات خودرو اظهار کرده است: امسال نه تنها هزینه تولید افزایش قابل توجهی داشته که در صنعت قطعه‌سازی ماشین‌آلات صنایع با برق کار می‌کنند و وقتی مواد اولیه در این دستگاه‌ها وجود دارد و برق به ناگهان قطع می‌شود، مواد به ضایعات تبدیل می‌شود و در شرایط رشد قیمت نهاده‌های تولید، ضرر زیادی روی دست تولیدکننده باقی می‌گذارد که در نهایت افزایش ضایعات، قیمت تمام شده تولید را بالا می‌برد.‌ همچنین اینکه باعث افزایش خودروهای ناقص کف کارخانجات نیز خواهد شد.

درتشریح این موضوع لازم به ذکر است تا بگوییم که بر اساس صورت مالی منتشر شده در بورس، خودروسازان در سال ۹۹ بیشتر از ۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کرده‌اند و شمار خودروهای سواری تولید شده در این سال هرچند اندکی نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته و به حدود ۸۰۰ هزار دستگاه رسیده است اما این میزان تولید همچنان با تولید سال‌های قبل از تحریم که بیشتر از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال بود فاصله دارد.

*پیش‌بینی وضعیت خودرو چیست؟

آگاهان این عرصه معتقدند که خودرو تا پایان تابستان مجدد گران می‌شود اما به زودی در دولت سیزدهم، به ثبات می‌رسد.‌

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو کرج در این زمینه اعلام کرده بود: «افزایش قیمت خودرو به اندازه کافی قدرت خرید مردم را کاهش داده است و بنابراین خودروهای داخلی دیگر نباید گران شوند!»

از آن‌سو چندی پیش مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم گفته بود: « تا راه حلی از سوی دولت برای کاهش یا ثبات قیمت‌ها ارائه نشود نوسان قیمت خودرو ادامه خواهد داشت.»

بازار ایران در سال به یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز دارد. چنانچه این نیاز به هر شکلی تامین شود، بازار آرامش دارد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود روند صعودی قیمت خودرو در هفته پایانی مرداد ماه ادامه‌دار است.