مدتی است که گرانی روی قیمت مرغ هم تاثیر گذاشته است. گرانی مرغ به مدیریت نامناسب شبکه توزیع بازمی‌گردد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: قیمت مرغ باید بین ۲۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار تومان باشد.


قدرت حاجی نوری در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت بازار مرغ و گرانی‌های اخیر گفت: مجتمع زنجیره‌ای گوشت آرتا پروتئین بزرگترین تولید کننده جوجه یک روزه ایران است که در سال حدود ۱۰۰ میلیون قطعه تولید جوجه یکروزه را دارد و هر ماه حدود هزار تن گوشت سفید تولید می‌کند.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه مرغداران گفت: این مجتمع تمام زنجیره اعم از مرغ مادر و مرغ گوشتی را در اختیار دارد به این صورت که مرغ مادر جوجه ریزی می‌کند و سپس جوجه را به مرغ گوشتی پرورش داده و در نهایت مرغ گوشتی را وارد کشتارگاه کرده و بعد مرغ را در اردبیل و کشور توزیع می‌کنیم.

وی افزود: قبلاً به ارمنستان، روسیه و عراق عرضه مرغ را داشته‌ایم و حتی اگر در شهری از کشورمان کمبود مرغ به وجود می‌آمد در آن شهر مرغ عرضه می‌کردیم، ولی در حال حاضر با ظرفیت ۵۰ درصد کار می‌کنیم، زیرا مرغداری ما صادرات محور بود و به علت پراخت ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی دیگر صادرات صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل مجتمع زنجیره‌ای گوشت آرتا پروتئین مرغ و جوجه یکروزه بیان کرد: در عرضه مرغ کمبود وجود دارد، ولی تا آبان ماه این کمبود برطرف می‌شود. سال پیش کشش بازار کاهش پیدا کرد و معاون وزیر در امور دام مقدار جوجه ریزی مادر را که پایه تولید گوشتی است به ۷۵۰ هزار درماه رساند.

حاجی نوری در ادامه گفت: زمانی که کشش بازار زیاد شد تصمیم به افزایش تولید را گرفتند که البته ۷ ماه طول کشید و از اوایل فروردین جوجه‌ریزی مادر را به یک میلیون قطعه در ماه رساندند که در حال حاضر این کمبود در آبان برطرف می‌شود.

وی اظهار کرد: در اردبیل مرغ به اندازه کافی تولید می‌شود و قیمت‌ها نیز تغییری پیدا نکرده ولی در تهران مرغ افزایش قیمت داشته است بنابر این از شهر‌های دیگر که قیمت مرغ افزایش نداشته و توزیع مناسب است مرغ را داخل یونولیت قرار داده و به تهران قاچاق می‌کنند.

حاجی نوری تاکیدکرد: همچنین مرغ قاچاق شده را به نرخ ۳۵الی ۴۰ هزار تومان در تهران می‌فروشند، زیرا ۲۰ هزار تومان سود دارد.

وی در خصوص راهکار برای به تعادل رسیدن بازار مرغ، گفت: از فروردین ۱۴۰۰ جوجه‌ریزی را جهاد کشاورزی افزایش داده است ولی ۷ ماه طول می‌کشد تا جوجه تولید شود و ۵۰ روز دیگر طول می‌کشد تا جوجه به بازار وارد شود بنابراین در ۱۵ آذر بازار دچار افزایش مرغ می‌شود.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه مرغداران گفت: مسئله دیگر ارز ۴هزارو ۲۰۰ تومانی است که تصمیم بر این بود با این ارز کالا را به دست مصرف کننده برسانند، ولی ۲۰ درصد آن به دست مصرف کننده می‌رسد و بخشی از این ارز در مسیر واردات برداشت شده و بخشی دیگر نیز به فروش دانه‌های آزاد توسط مرغداران تعلق می‌گیرد.

وی اظهار کرد: ۲۰ درصد از ارز ۴هزارو ۲۰۰تومانی به مصرف‌کننده تعلق دارد و در مقابل بیشترین سهم این ارز به دلالان و رانت خواران می‌رسد.

مدیرعامل مجتمع زنجیره‌ای گوشت آرتا پروتئین مرغ و جوجه یک‌روزه بیان کرد: بیشترین تولید کنندگان، مرغ را از تمام نقاط کشور  به تهران می‌آورند، زیرا تهران حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد، ولی تولید مرغ به اندازه یک میلیون نفر هم نیست و اغلب کار‌ها در تهران صنعتی است، کمتر کار کشاورزی انجام می‌دهند، بنابراین از تمام نقاط کشور خصوصاً مازندران، گلستان و گیلان مرغ به تهران عرضه می‌شود.