مطابق آخرین بررسی پارس‌نیوز، به منظور تامین نظر شورای نگهبان موادی از طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن که پیش تر کلیات آن در جلسه علنی مجلس تصویب شده بود، اصلاح شد. به گزارش خبرگزاری آریا ، در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی با رأی نمایندگان پیشنهادات اصلاحی کمیسیون عمران مجلس به شرح زیر است:

بانکها و موسسات اعتباری در صورت پرداخت تسهیلات موضوع این ماده مجاز به انتشار اوراق رهنی موضوع ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در چارچوب مقررات بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار هستند. در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت تحقق کلیه معاملات، املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش‌خرید، پیش‌فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه های مشاوران املاک در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور توسط بنگاه ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه های در سامانه معاملات املاک کشور موضوع تبصره ۳ ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم توسط متعاملین و أخذ شناسه(کد) رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است.

درتشریح بیش‌تر و عنوان منابع مورد نظر این طرح ایرج رهبر، نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفت‌وگو با «پارس‌نیوز» عنوان کرد: آخرین مصوبه مجلس شورای اسلامی تحت عنوان جهش تولید و تأمین مسکن با درنظر گرفتن منابع مورد نیاز مطرح شده است. بر پایه رویکردهای تعریف شده این مصوبه، مهم‌ترین منبع تأمین بودجه ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی‌ست.

وی افزود: موضوع «زمین» و «تامین منابع مالی» دو عامل مهم برای اجرای موفقیت آمیز هر طرح مسکن است و اگر این دو تدارک دیده شود، مشکل ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال حل خواهد شد.

رهبر تصریح کرد: برگشت اقساط مسکن مهر و استقلال آن از سایر صندوق‌های بانکی از دیگر منابع مورد نیاز است که کارشناسان این طرح مطرح کرده‌اند. لازم به ذکر است تا بگوییم مسکن مهر با مصوبه دولت نهم و دهم از پرداخت مالیات معاف شده بود اما این مصوبه نیمه کاره اجرایی شد و باعث شد پیمانکاران ضرر آن را پرداخت کنند.

نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان همچنین خاطرنشان کرد: اکنون سالی ۷۰۰ هزار واحد از برنامه ساخت مسکن عقب هستیم که به طور مستقیم به عدم همکاری دولت با سازندگان مربوط می‌شود. در این راستا ضرورت دارد تا ۲۰ درصد از رقم کل تسهیلات کشور به بخش مسکن تخصیص یابد که البته کارشناسان خود نیز راه را برای تحقق این امر محقق کرده‌اند.