ایمان اسلامیان ، کارشناس مسائل بانکی در تشریح مدیریت نرخ بهره بین بانکی و اصلاح قانون بانک مرکزی به «پارس‌نیوز» گفت: نرخ بهره بین بانکی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های نظارت بر نظام بانکی در تمامی نقاط دنیاست‌. تاثیر‌گذاری مهم نرخ بهره بین بانکی هنگامی رخ می‌دهد که بانک‌ها برای تامین منابع مالی به بازار بین بانکی مراجعه کنند. این اتفاق موجب می‌شود تا رفتار بانک‌ها در سپرده‌گیری با آحاد مردم متفاوت شود.

وی افزود: لازم به ذکر است تا بگوییم یکی از تاثیرات منفی نرخ بهره بین بانکی، اثر آن بر بازارهای موازی است‌. هنگامی که نرخ بهره بین بانکی به دلایل مختلف از جمله؛ رفتار بانک مرکزی ، عرضه و تقاضا افزایش می‌یابد، بانک‌ها نیز نرخ سپرده های مردم را افزایش می‌دهند.‌ این افزایش نرخ موجب می‌گردد تا بازاری همچون بازار بورس جذابیت خود را از دست بدهد‌.

اسلامیان تصریح کرد: به طورحتم از دست رفتن جذابیت بازار سرمایه به خروج سرمایه مردم و آثار نامتعارف منجر می‌گردد‌. بنابراین یکی از دلایل سقوط آزاد بازار بورس در سال گذشته، افزایش نرخ بهره بین بانکی بود علی‌رغم آنکه بسیاری از صاحب نظران مخالف تاثیر آن بر این بازار بوده و هستند.

*قانون بانکداری اسلامی فعلی مطابق با شرایط عمومی کشور نیست

این کارشناس مسائل بانکی همچنین خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در کشور ایران که کشوری بانک محور است، نقشی اساسی  و برای حفظ وضع موجود و پیشرفت هرچه بیش‌تر اختیارات چشم‌گیری دارد. بنابراین تا مادامی که نظام بانکی کشور اصلاح نشود، بدنه اقتصاد نیز اصلاح نخواهد شد.

او یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز بارها طرح اصلاح نظام بانکی صورت پذیرفت اما هنوز هیچ قانون جامع بانکداری  دراین باره مصوب نشده و اگرهم قانونی تصویب شده است تنها اقتباس و ترجمه‌ای از قانون بانکداری در سایر نقاط دنیاست‌ که مطابق با شرایط عمومی کشور ایران نیست.

اسلامیان در پایان این گفت‌وگو اظهارداشت: به طورحتم طرح آنچه که برپایه نیازهای کشور نیست، نادرست و کاری از پیش نخواهد برد‌‌. از آنجایی که نظام بانکی در کشور ایران اهمیت بسیاری دارد، می‌توان عنوان کرد تا مادامی که این نظام اصلاح نگردد، اقتصاد دچار خلل و چنانچه توأم با پایه‌های نادرست باشد، اقتصاد نیز دچار تبعات هولناکی خواهد شد.