در حالیکه افزایش قیمت نان هنوز به نانوایی ها ابلاغ نشده است؛ اما برخی از نانوایی ها نان را با افزایش قیمت 50 درصدی به مردم می فروشند. با توجه به مشکلات معیشتی این روزهای مردم، افزایش قیمت نان توجیه منطقی ندارد.

به عنوان نمونه برخی از واحدها نان لواش را با قیمت ۴۰۰ تومان، برخی با قیمت ۴۵۰ تومان و برخی دیگر همان نرخ مصوب ۳۰۰ تومان می‌فروشند.

سنگک هم یا با افزایش نرخ به مشتریان عرضه می‌شود یا از وزن و کیفیت افزودنی‌های آن کاسته شده است. به این معنا که علاوه بر وزن نان، از کنجد نامرغوب برای آن استفاده می‌شود.

چرایی افزایش قیمت نان توسط نانوایی ها

نانوایان در خصوص چرایی این اقدام می‌گویند که به علت افزایش هزینه‌ها، بالا رفتن دستمزدها و افزایش دامنه تورم ناچار به افزایش قیمت شده اند. از سویی دیگر نیز برخی از نانوایان می‌گویند که آزاد پز هستند.

این در حالی است که از شهریور ماه سال گذشته با تعیین نرخ نان برای کلیه نانوایی‌ها، به نانوایی‌های آزاد پز آرد نیمه یارانه ای تعلق گرفت و این نانوایی‌ها عملاً از حالت آزادپز خارج شده و به شکل نیمه دولتی پز درآمدند و به ازای دریافت آرد نیمه یارانه ای مکلف به رعایت نرخ مصوب نان شدند.

البته طی پنج سال یعنی از سال ۹۳ تا ۹۸ اجازه افزایش قیمت نان به نانوایی‌ها داده نشد و در نهایت در شهریورماه سال ۹۸ پس از درخواست‌های مکرر بالاخره با افزایش قیمت نان موافقت و با افزایش ۴۵ درصدی قیمت نان، نرخ جدیدی برای آن اعلام شد.

نان1

از سویی دیگر، طبق آنچه که متولیان بخش نان کشور به صورت تلویحی اعلام می‌کنند، قیمت نان به صورت رسمی افزایش یافته اما هنوز اعلام نشده است.

افزایش قیمت نان پس از ماه مبارک رمضان؟

حسن حنان، قائم مقام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، هفته گذشته با تأیید افزایش رسمی قیمت نان ، اعلام آن را منوط به پایان یافتن ماه رمضان دانسته و گفته بود که امسال تصمیم دولت بر آن بوده است که تا پایان ماه رمضان قیمت نان در سراسر کشور بدون تغییر باقی بماند و پس از پایان این ماه، استانداران اجازه دارند اقدام به تعیین نرخ نان و ابلاغ آن کنند.

همچنین رئیس اتحادیه نانوایان کرج نیز با تأیید افزایش قیمت نان، گفته است: با رایزنی‌های صورت گرفته در نهایت مصوب شد که امسال نرخ انواع نان حدود ۵۰ درصد افزایش یابد که این افزایش به صورت غیررسمی اعمال شده و چند روزی است که نانوایان نان را با نرخ جدید به فروش می‌رسانند.

واکنش نماینده مجلس به گرانی 50 درصدی نان

سیدجواد حسینی کیا درباره گرانی 50 درصدی نان، گفت: افزایش قیمت نان با توجه به مشکلات معیشتی کنونی توجیهی ندارد زیرا در شرایط فعلی که گوشت از سفره مردم حذف شده، گران کردن نان جفا است.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گرانی نان موجب می‌شود که بسیاری از مردم به رنج بیافتند و این موضوع زیبنده نظام نیست، افزود: در صورت لزوم، مجلس به این موضوع ورود می‌کند تا از فشار به اقشار ضعیف جلوگیری کند.

دولت تمهیدات لازم را بیاندیشد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گرانی نان را کج سلیقگی توصیف کرد و ادامه داد: دولت باید با پیش بینی تمهیدات مناسب مانند آرد، آب، برق و گاز یارانه‌ای را هزینه نانوایان را کاهش دهند تا نیازی به گرانی نان نباشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مردم بیش از این ظرفیت گرانی را ندارند، اضافه کرد: باید به جای افزایش قیمت نان تدبیری برای تامین نیاز نانوایان مانند معافیت‌های مالیاتی پیش بینی کرد.