کارشناسان اقتصاد مسکن می‌گویند که در شرایط فعلی بازار مسکن میزان حضور تقاضای مصرفی در سطح حداقلی قرار دارد و این سطح حداقلی به زودی از تقاضای مصرفی‌ خالی می‌شود.

در این راستا غلامرضا سلامی، کارشناس مسکن گفت: «بازار مسکن به سازوکارهای تامین مالی همچون پیش فروش مسکن نیاز دارد تا هم سازنده‌ها بتوانند هزینه ساخت واحدهای مسکونی را تامین کنند و از این محل عرضه مسکن افزایش یابد و هم خریداران بتوانند اقدام به پیش خرید مسکن کنند.

حمایت از انبوه‌سازان برای ساخت انبوه مسکن موردنیاز خانوارها (واحدهای مسکونی کوچک متراژ ) و ارائه تسهیلات موثر و هدفمند به سازندگان صاحب صلاحیت از دیگر اقدامات ضروری است که از ابتدای سال جاری نیز به طور ویژه در سیاست های اعتباری بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی فعال در بازار مسکن گنجانده شده است.»

در بررسی بیش‌تر این موضوع و پیش بینی ثبات بازار‌مسکن «پارس‌نیوز» به گفت‌وگو با‌ ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه سازان استان تهران پرداخت.

رهبر، رییس انجمن انبوه سازان استان تهران در تشریح این موضوع عنوان کرد: «خالی شدن بازار‌مسکن از تقاضا بدین معنا نیست که دیگر نیاز به مسکن در بازار وجود‌ ندارد بلکه گواه بر این است که میزان نیاز موجود اما عوامل بازدازنده، مانع رفع آن شده‌اند.»

وی‌افزود: «افزایش قیمت سال‌های گذشته، موجب شد تا قدرت خرید مردم با کاهشی چشم‌گیر مواجه شود. گفتنی‌است که این مسئله در اقشار متوسط‌ و رو به پایین با شدت بیش‌تری به چشم‌ می‌خورد.»

*افزایش‌ قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم

رهبر تصریح کرد: «مهم‌ترین دلیل عدم تقاضا برای مصرف کننده، افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید است. در حال حاضر اگرچه بازار‌ مسکن با‌ سطح حداقلی و بلکه خالی از تقاضا رو به رو است اما با مصوبات اخیر‌ مجلس شورای اسلامی مبنی بر مالیات بر عایدی سرمایه و خانه‌های خالی، می‌توان بر‌ تمرکز بیش‌تر بازار‌مسکن و افزایش‌ تعداد سرمایه گذاران امید داشت.»

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران در‌پایان همچنین خاطرنشان کرد: «در عامل موثر دیگر پیش‌بینی ثبات بازار‌مسکن می‌توان تغییر دولت را جای داد که به طورحتم سرمایه‌گذاران بر این مسئله اتکاء و ریسک‌‌پذیری می‌کنند. سرمایه‌گذاران اگر بازار به دور از برنامه ریزی‌های لازم را ببینند، به طورحتم دیگر ریسک نخواهند کرد.»