به گزارش پارس، فداحسین مالکی در حاشیه همایش کشوری مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سوال فارس درخصوص ماجرای پورشه های وارد شده در جزیره ابوموسی، اظهارداشت: پرونده واردات خودرو در جزیره ابوموسی هنوز کامل نشده است و ماجرا از این قرار است که برخی افراد سودجو با کارت بازرگانی افراد دیگر اقدام به واردات خودرو کرده بودند که به این موضوع رسیدگی کردیم.

وی افزود: ۱۴۴ خودرو که با ارز دولتی ۱۲۲۶ تومانی وارد شده بود و همینطور تعرفه و حقوق دولت را پرداخت نکرده بودند را متوقف کردیم، اما با توجه به اینکه این خودروها پیش فروش شده بود، برای رعایت حقوق مردم درحال انجام تمهیداتی هستیم تا با پرداخت حقوق دولت، این خودروها آزاد شوند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در سال گذشته ۴۸۰ میلیارد تومان پرونده های قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است و از جمع ۹ هزار و ۵۰۰ پرونده که تشکیل شده، در بررسی ۳ هزار پرونده مشخص شد که وارد کنندگان با استفاده از ارز مرجع کالای خود را به قیمت مناسب فروخته اند.

وی همچنین در پاسخ به سوال فارس درباره واردات کالا توسط مرزنشینان گفت: تمهیداتی انجام شده است تا مرز نشینان بتوانند ماهیانه ۲ میلیون تومان کالا وارد کشور کنند که در واقع این موضوع هم کمک به اشتغال کشور است و هم آمار قاچاق را کاهش می دهد لذا به دنبال آن هستیم که این رقم را در آینده بیشتر کنیم.

وی اضافه کرد: خروج طلا از کشور، قاچاق روزانه ۳ میلیون لیتر سوخت و همچنین کاهش ۵۰ درصدی قاچاق دام و جلوگیری از قاچاق گندم و آرد از جمله اقداماتی است که در این مدت انجام شده است.

مالکی در پاسخ به سوال فارس درباره میزان خروج طلا از کشور اظهارداشت: به شدت با خروج طلا از کشور مقابله کردیم و این موضوع به نحوی در حال پیشروی بود که حتی بعضی از کارگاه های طلا در اصفهان هم به سمت تعطیلی پیش می رفتند.

وی گفت: قاچاق گندم و آرد به خارج از کشور رقم ناچیزی است و اجازه ندادیم تا این موضوع اتفاق بیفتد، چرا که قیمت برخی کالاها در کشور ما ارزان تر از کشورهای همسایه است.