مورخ ۵ آذرماه ۹۹، رئیس‌جمهور در قالب نامه‌ای به وزارت امور اقتصاد و دارایی ، قانون اصلاح موادی از قانون‌ مالیات‌های مستقیم که شامل قانون مالیات بر خانه‌های خالی است را ابلاغ کرد. بر مبنای جزئیات این ابلاغ، قانون مالیات بر خانه‌های خالی که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ ۵ آذرماه سال گذشته توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۶ آذرماه به تایید شورای نگهبان رسیده است جهت اجرا به وزارت امور اقتصاد و دارایی ابلاغ شد. این قانون جایگزین ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ می‌شود. این برای دومین‌بار است که اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم توسط مجلس تصویب و برای اجرا ابلاغ می‌شود.

براساس آنچه از سوی طراحان این قانون اعلام شده است فرآیند خوداظهاری دقیق به منظور شناسایی واحدهای مسکونی خالی و نرخ مالیاتی موثر از جمله ویژگی‌های قانون ابلاغی به حساب می‌آید. براین اساس مردم شدند که اطلاعات خانه های خود را وارد سامانه املاک و اسکان کنند تا از ابتدای ۱۴۰۰ اخذ مالیات آغاز گردد. حال برای عده‌ای از استیجاری‌نشینان سوال این‌است: اخذ مالیات از صاحبان املاک تا چه میزان در کاهش بهای مسکن موثر است؟ آیا شناسایی خانه‌های خالی بحران مسکن را التیام می‌بخشد؟ در بررسی این موضوع «پارس‌نیوز» به گفت‌وگو با ایرج رهبر، نایب رییس انجمن انبوه سازان مسکن تهران پرداخت‌.

*طرح مالیات برخانه‌های خالی، مُسکن تدریجی مَسکن

او در تشریح این موضوع عنوان کرد: « مالیات بر خانه‌های خالی یکی از اقدامات فرعی در جهت بهبود وضعیت مسکن به شمار می‌آید. این طرح که با هدف کاهش بحران‌‌های حال حاضر مسکن تدوین و طرح شده است، هم‌اینک نیز در مجلس شورای اسلامی مطرح و ابعاد اجرای آن در دست بررسی است.»

وی افزود: «گفتنی‌ست که طرح مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند نویدی بر کاهش بهای مسکن نیز باشد اما نباید انتظار داشت نتیجه آن در کوتاه ترین زمان ممکن رویت شود.  اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی مستلزم طرح ساختارهای درست سامانه و برنامه ریزی وزارت دارایی است. بنابراین می‌توان عنوان کرد که کمی زمان‌بر و نیازمند صبر است.»

رهبر همچنین تصریح کرد که طرح مالیات برخانه های خالی برای کنترل  قیمت مسکن بسیار موثر است اما نتیجه آن تدریجی و در لحظه اتفاق نخواهد افتاد.

نایب رییس انجمن انبوه سازان مسکن درپایان این گفت‌وگو عنوان کرد: «لازم به ذکر است تا بگوییم علاوه بر اخذ  مالیات از خانه‌های خالی، طرح جامع مسکن نیز یکی از راه‌های تعدیل قیمت ها  در سال ۱۴۰۰ است. در حال حاضر حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی، انباشت تقاضا داریم که نیاز است با افزایش همکاری دولت، بهبود یابد.»