به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بیست و چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در حالی برگزار شد که محسن جلال پور، عضو اتاق بازرگانی ایران از برگزاری نشست هیات رییسه اتاق ایران با رییس جمهور منتخب در روز گذشته خبر داد.

این عضو اتاق ایران در گزارشی از مباحث مطرح شده با رییس جمهور منتخب ارائه کرد و گفت: به رییس جمهور منتخب بیان کردیم که دولت نمی تواند در مناسبات بین المللی شرکت کند لذا پیشنهاد دادیم با اتاق های مشترک کشورهای تحریم کننده از سوی فعالان بخش خصوصی وارد مذاکره شویم.

وی ادامه داد: همچنین گزارش کوتاهی از وضعیت صنعت با توجه به هدفمندی یارانه ها و تحریم ها به رییس جمهور منتخب ارائه کردیم که مورد توجه وی قرار گرفت.

به گفته وی، در این نشست از سوی هیات رییسه اتاق ایران به نمایندگی از فعالان بخش خصوصی به رییس جمهور منتخب اعلام کردیم که اگر بخواهیم اقتصاد کشور را سامان دهیم باید در تعیین استانداران نگاه اقتصادی داشته باشیم نه این که آن ها را براساس یک نگاه صرفا سیاسی انتخاب کرد.

دولت بنگاه دار خوبی نیست

براساس گفته های جلال پور در جلسه هیات نمایندگان، رییس جمهور منتخب نیز خطاب به هیات رییسه با توجه به اظهارات آنان بیان کرد: دولت بنگاه دار خوبی نیست و اقتصاد باید به مردم سپرده شود.

جلال پور درباره سایر اظهارات رییس جمهور منتخب گفت: آقای روحانی گفتند که دولت باید تنها ایجادکننده فضای مناسب برای بخش خصوصی بوده و کار اقتصاد را به دست آن ها دهد. همچنین درمورد مسائل بین المللی دو دیدگاه وجود دارد در دیدگاه اول که بدبینانه است ما هیچ کاری نمی توانیم برای بهبود اوضاع انجام دهیم و دیدگاه دوم این است که اگر تعامل کنیم برخی نتایج حاصل می شود که دولت یازدهم با دیدگاه دوم موافق است.

براساس گفته های این عضو هیات نمایندگان، روحانی درباره فضای کسب وکار کشور با تاکید بر این که قانون مستمر بهبود فضای کسب وکار اجرایی می شود خاطرنشان کرد: بحث رونق فضای کسب و کار در اولویت های کاری بوده و در اولین فرصت قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار اجرایی می شود. اتاق تشکل تشکل ها است و باید برای برون رفت از این وضعیت به آن توجه شود.

تصویب شیوه نامه یکساله اداره کمیسیون ها

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست امروز اتاق ایران شیوه نامه اداره کمیسیون ها به مدت یک سال تصویب شد.

در این راستا پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق ایران ضمن اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این انتخابات برای نخستین بار عقلانیت بر هیجانات فائق آمد و بدون هیچ تنشی تصمیمی عاقلانه گرفته شد.

وی ادامه داد: این پیش آهنگی که بخش خصوصی در انتخابات ریاست جمهوری داشت باید حفظ شود.

سلطانی به تهیه برنامه پیشنهادی برای وزارتخانه های اقتصادی دولت آینده در کمیسیون های اتاق بازرگانی ایران اشاره کرد و گفت: این یک وظیفه سنگین است که باید با منابع محدودی که داریم مدیریت درستی انجام دهیم.

نایب رییس اتاق ایران با تاکید بر این که با مستقر شدن یک تیم اقتصادی توانمند، باتجربه و هماهنگ در دولت اتاق نیز بیشتر می تواند به وظایف اساسی خود متمرکز شود، بیان کرد: اقتصاد را باید به دولت و مشکلات کسب و کار را باید به اتاق بسپاریم.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد کمیسیون ها در اتاق پرداخت و خاطرنشان کرد: در سه ماه نخست امسال ۱۱ گزارش کارشناسی تولید و پنج میزگرد تخصصی برای موضوعات هم برگزار شده است. لازم است با تنظیم و تعریف جدیدی از فعالیت کمیسیون ها در دوره جدید به فعالیت آن ها عمق ببخشیم.

سلطانی با تاکید بر این که لازم است برای ایجاد مرکز آمار و اطلاعات اتاق بازرگانی در ماه های آینده تلاش شود، بیان کرد: مرکز تحقیقات اتاق باید تقویت شده و بودجه لازم برای آن باید در نظر گرفته شود.

نایب رییس اتاق ایران در پایان گفت: شیوه نامه جدید به صورت آزمایشی تا پایان سال تصویب و اجرایی شده ودر جریان اجرا اگر اشکالی در آن بوجود آمد بعدا مجددا بررسی می شود.

سهم ما از تجارت جهانی درحال کم شدن است

پس از آن مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران به ارائه گزارشی از عملکرد این کمیسیون پرداخت و گفت: براساس آمار گمرک هیچ زمانی نظیر سال ۱۳۹۱ بیش از ۱۵ درصد واردات مصنوعات ساخته شده نداشتیم و عمده واردات ما کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مواد اولیه بوده است.

وی ادامه داد: اتفاقی که در سال جاری رخ داد این بود که عمده کالاهای وارد شده شامل اقلام غذایی نظیر برنج، کنجاله، دانه گندم و دانه سویا بوده است.

رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران با تاکید بر این که واردات اقلام غذایی جایگزین کالاهای واسطه ای، سرمایه ای و مواد اولیه شده است اظهار کرد: ترکیب واردات تغییر کرده و آثار آن نیز در صنعت حس می شود و موجودی انبارها جایگزین مواد گران شده است.

به گفته حریری، جغرافیای اقتصاد ما کوچک شده است و بیش از ۶۰ درصد واردات تنها از پنج کشور است واین نشان دهنده این است که موضع گیری های سیاسی تمام شئون زندگی در ایران را تاثیر گذاشته شده است.

وی با بیان این که با افتخار اعلام شده که صادرات و واردات ما هم تراز شده است بیان کرد: ولی این طور نیست. تعادل در تجارت خارجی ما به هم خورده و سهم ما از تجارت جهانی درحال کم شدن است و همین کم شدن سهم ما است که باعث برابر شدن واردات و صادرات شده است.

رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران در پایان با تاکید بر این که مدیریت واردات موضوعی واقعی است که تاکنون به این موضوع نگاه جدی نشده بود خاطرنشان کرد: در دوره اخیر اتاق به موضوع واردات جدی نگاه کرد. همچنین در کمیسیون واردات نیز به این موضوع نگاه عمیق تر و دقیق تری شده است. نسبت واردات براساس آمار گمرک به اضافه تخمین قاچاق کالا ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده است.