کسب درآمد از فروش نفت یا از محل وصول مالیات به یکی از بحث‌های مهم در بودجه 1400 بدل شده است. کارشناسان این حوزه معتقدند؛ اگرچه ایده ال این است که مالیات جای نفت را در بودجه بگیرد اما در شرایط کنونی تأکید بر افزایش درآمدهای مالیاتی، منطقی به نظر نمی‌رسد. برخی دیگر نیز می‌گویند: «دولت بجای افزایش مالیات ها، پایه های مالیاتی را افزایش دهد و مانع از معافیت مالیاتی و یا فرار مالیاتی شود.»

پارس‌نیوز در بررسی درآمدهای مالیاتی سال ۱۴۰۰ به گفت‌وگو با احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی پرداخت.

احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «پارس‌نیوز» عنوان کرد: «بی‌شک نرخ پایین درآمدهای مالیاتی موجب بروز مشکلات در تولید و حتی توقف فعالیت برخی تولیدکنندگان خواهد بود. این در حالی‌ست که کشور علاوه بر درآمدهای پایین مالیاتی با شرایط تحریم نیز رو به روست. بنابراین پیش‌بینی ۲۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال آینده به طورحتم کشور را دچار بحران اقتصادی خواهد کرد.»

سلطانی تصریح کرد: «طی چندساله گذشته، نرخ درآمد مالیات شرکت‌ها، کاهش یافته و همین امر یکی از عوامل موثر درآمدهای پایین مالیاتی کشور است. بر اساس آمارها و سنجش میزان مالیات اخذ شده از شرکت‌ها، نسبت به کل میزان تولید ناخالص کشور خواهیم دریافت که ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا پایین تر میزان دریافت مالیات را دارد. مهم‌ترین دلیل این امر معافیت شرکت‌های خصولتی از پرداخت مالیات است. به طورمثال شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۸، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سود خالص داشته است اما نرخ مالیات بنگاهی آن کمتر از ۱۰ درصد بود. در نگاهی دیگر می‌توان عنوان کرد که سود خالص این شرکت از میزان کل بودجه مرکز آموزش عالی کشور نیز بیش‌تر و دو  برابر بودجه فرهنگ و هنر، تربیت بدنی و گردشگری کشور بوده است.»

*معافیت مالیاتی شرکت‌های خصولتی به ضرر اقتصاد کشور است

این کارشناس اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: «در سال ۹۶، بنگاه‌های اقتصادی قریب که ۳۰ میلیارد دلار مالیات پرداخت کرده‌اند که این رقم در سال آینده به ۱۰ میلیارد دلار تنزل یافته است. بی‌شک کاهش مالیات تولید کنندگان به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود و می‌بایست در نظر گرفت اگرچه نرخ درآمدهای مالیاتی آنا‌ن ثابت بوده است اما درآمد این افراد متناسب با دلار افزایش یافته است.»

وی گفت: «در حال حاضر اهمیت دارد تا دولت از بنگاه‌های بزرگ خصولتی مالیات اخذ کند. همچنین درحال حاضر مالیات مستغلات کشور بسیار پایین و ضرورت دارد این رقم افزایش یابد تا سودآوری کشور دو چندان شود.»‌

سلطانی همچنین یادآور شد: «عامل دیگر موثر در تامین درآمدهای اجرا شدن هرچه سریع‌تر اخذ مالیات از خانه‌های خالی است.»

این کارشناس اقتصادی درپایان گفت‌وگو اظهارکرد: «در تمام دنیا مالیات از صاحبان زندگی‌های لوکس اخذ می‌گردد. بنابراین الزام دارد از مالکان خودروهای ۱ میلیارد تومان به بالا نیز مالیات دریافت شود.  اخذ مالیات از ثروتمندان و خرج آن برای رفاه معیشتی طبقه متوسط و فقیران جامعه می‌تواند تاثیر به ‌سزایی در کاهش شکاف‌های طبقاتی داشته باشد.»