قیمت کالاهای اساسی و دارو افزایش نمی یابد
به گزارش پارس به نقل از خراسان: پس از انتشار اخبار متناقض درباره حذف ارز مرجع، طی چند روز اخیر سرانجام بهمنی رئیس کل بانک مرکزی خبر حذف ارز مرجع را تایید کرد و گفت: قیمت کالاهای اساسی و دارو افزایش نمی یابد. بهمنی همچنین تسویه بدهی ۷۴هزار میلیارد تومانی بانکی دولت را براساس مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی قانونی اعلام و تصریح کرد: واریز مازاد بدهی های دولت به خزانه را به علت بالابودن نرخ نقدینگی در کشور به صلاح ندانستیم زیرا این کار باعث افزایش ضریب نقدینگی به میزان ۴.۹ درصد و حتی ۵درصد در کشور و در نهایت کاری خطرناک محسوب می شد. رئیس کل بانک مرکزی همچنین ازکاهش بدهی های خارجی از ۴۱.۵ میلیارد دلار به ۱۳میلیارد دلار خبر داد. بهمنی در بخش دیگری از صحبت هایش در خصوص قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی گفت: بانک مرکزی موجب کاهش ارزش پول ملی نشده است.

افزایش ذخایر ارزی کشور نسبت به سال های گذشته

به گزارش باشگاه خبرنگاران وی با بیان آن که میزان ذخایر ارزی کشور در سال های اخیر شاهد افزایش ۶۰ تا ۶۵ درصدی است، عنوان کرد: افزایش ذخایر ارزی کشور نسبت به سال های گذشته به طور چشمگیری افزایش داشته است به طوری که با دستور مقام معظم رهبری صندوق توسعه ملی تشکیل شد که در حال حاضر نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در آن ذخیره شده است؛ علاوه بر آن میزان ذخایر خود بانک مرکزی هم به طور چشمگیری افزایش یافته است. رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: اعلام ذخایر ارزی کشور برای من یک موضوع محرمانه است و به هیچ عنوان آن را اعلام نمی کنم.

حذف ارز مرجع به هیچ عنوان به معنای افزایش قیمت کالاها نیست
بهمنی با تاکید بر این موضوع که حذف ارز مرجع برای کالاهای اساسی و دارو کاملا براساس قانون است، گفت: این موضوع در قانون بودجه در نظر گرفته و ابلاغ شده است و بانک مرکزی هم براساس قانون بودجه به آن عمل می کند ما ارز مرجع را حذف می کنیم اما به هیچ عنوان نمی گذاریم قیمت کالاها افزایش یابد. در مجموع تغییر نرخ ارز تاثیری بر قیمت کالاها ندارد زیرا در قانون بودجه پیش بینی های لازم برای تامین نیازهای مالی کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته شده است.

بهمنی: راه اندازی پرتال ارزی را مربوط به بانک مرکزی دانست
رئیس کل بانک مرکزی درباره دیگر اقدامات خوب بانک مرکزی در این دوره گفت: راه اندازی پرتال ارزی یکی از اقدامات خوب بانک مرکزی در زمان دولت دهم است که براساس آن، زمان گشایش اعتبارات ارزی و ورود و خروج ارز در کشور با راه اندازی این پرتال به طور کامل مشخص و ثبت و ضبط می شود. تمام این ها به قدری با اهمیت است که در بحث پرتال ارزی باید بگویم این کار باعث ضبط و ثبت دقیق ورود و خروج منابع ارزی از طریق این پرتال شده است. پیش از این در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برخی از نزدیکان سعید جلیلی ایده راه اندازی پرتال ارزی را متعلق به این کاندیدای ریاست جمهوری دانسته بودند.

بانک مرکزی باعث کاهش ارزش پول ملی نشده است
وی در ادامه این گفت وگو در خصوص قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی گفت: بانک مرکزی موجب کاهش ارزش پول ملی نشده است. بهمنی تصریح کرد: در همه دنیا روابط خارجی بسیار تاثیرگذار بر روی قیمت ارز در بازار داخلی و حتی کاهش ارزش پول ملی آنها است. همان طور که می دانید ما یکی از کشورهایی هستیم که در برابر تمام فشارهای اعمال شده از سوی غرب مقاومت کردیم.