بورس هفته‌ای پرنوسان را پشت سر گذاشت. شاخص بورس در حالی به پایان هفته سلام کرد که عقب نشینی از کف مقاومتی اتفاق افتاده بود و نگرانی‌ها برای از دست رفتن محدوده یک میلیون و چهارصد هزار واحد نیز بالا بود. معاملات روز چهارشنبه بازار سهام به دلیل حمایت‌های روز سه شنبه حقیقی‌ها و حقوقی‌ها از بازار سهام مثبت بود و حتی نماد‌های شاخص‌ساز صف خرید را تجربه کردند، اما در ادامه روند معاملات بازار سهام عرضه از تقاضا پیشی گرفت و روند بازار نزولی شد، این روند البته زیاد طول نکشید و در ادامه با حمایت از بازار سهام در نماد‌های شاخص‌ساز، بورس در محدود یک میلیون و ۵۰۳ هزار واحد به کار خود در این هفته پایان داد.

مصطفی صفاری، تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص وضعیت پیش روی بازار به خبرگزاری گفت: اگر بخواهیم از نظر محتوایی و اقتصادی بورس را تحلیل کنیم باید اشاره کنم هر چند اطلاعات فروش شرکت‌ها منتشر شده است، اما هنوز اطلاعات سود آن‌ها در اختیار سهامداران قرار ندارد.

وی گفت: تا زمانی که اطلاعات سود ۶ ماهه منشتر نشود، اتفاقی در این بازار نمی‌افتد، چون خلا اطلاعاتی همچنان در بازار وجود دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه به تصمیمات اخیر مجلس نیز اشاره کرد گفت: برخی از این تصمیمات در جهت تقویت بورس بود و باید منتظر باشیم تا از شنبه وارد مرحله اجرایی شود. از جمله اینکه از شنبه شرکت‌ها باید بازارگردان داشته باشند چرا که نقدشوندگی بازار زیر سوال رفته است.

وی گفت: از ۱۵ مهر به بعد گزارش‌های حسابرسی می‌آید. البته از هفته آینده بازارساز‌ها وارد بازار می‌شوند و نقدشوندگی بهتر خواهد شد. وی در پاسخ به این سئوال که شنبه بورس در چه وضعیتی قرار خواهد داشت؟ گفت: پیش بینی می‌کنم حجم معاملات با آمدن بازارساز‌ها بالا می‌رود.

وی درباره زمان بازگشت بورس به فاز متعادل و مثبت نیز توضیح داد: به نظر می‌رسد با انتشار اطلاعات ۶ ماهه و پیش بینی سود‌هایی که از تورم و افزایش نرخ در شرکت‌ها حاصل شده است، بازار وارد فاز مثبت شود.

وی در جواب این سئوال که دلیل ریزش شدید شاخص و از دست رفتن کف حمایتی یک میلیون و پانصد هزار واحد چه بود؟ گفت: ریزش بازار خیلی مهم نیست. واقعیت این است که ما در این خلا اطلاعاتی فروش‌های هیجانی زیاد داشتیم.

به گفته وی شرکت‌های صادرات محور به واسطه سود بالا و تورم در ماه‌های پیش رو وضعیت مناسبی را خواهند داشت.