به گزارش پارس نیوز، فردین آقا بزرگی مدیرعامل کارگزاری دی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بازار بورس با طراوت به رشد خود ادامه می دهد، گفت: به علت سیاست های دولت و قانونی نبودن سرمایه گذاری در بازارهای موازی بورس، سرمایه های زیادی در بازار وجود دارد و هر روز بر این سرمایه ها افزوده می شود.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت ها رشدهای شتابانی را انجام داده و به مرز اصلاح قیمتی رسیده اند ، گفت: به عنوان نمونه گروه کانی های غیر فلزی با توجه به رشد ۱۸۰ درصدی این محصولات در سال ۹۸ تنها ۴۰ درصد بر نمادها افزوده شده و قابلیت افزایش قیمت بسیار بیشتری نسبت امروز دارد، اما برخی از گروه ها مانند خودرویی ها به مرز اصلاح قیمت رسیده اند زیرا رشدشان انجام شده است.

آقابزرگی در ادامه افزود: از همین هفته نیز اصلاح قیمتی را در بسیاری از نمادها ملاحظه کرده و در حالی که دیروز بازار بیش از ۱۴ هزار واحد رشد کرد اما بسیاری از نمادها در وضعیت منفی بودند.

این کارشناس بورس با بیان اینکه برخی از نمادها در برخی از گروه ها رشد قابل توجهی را نسبت به دیگر نمادها انجام نداده اند گفت: بازار به صورت هوشمند پیش رفته و زمانی که یک نماد در یک گروه نسبت به نمادهای دیگر رشد نکرده باشد پتانسیل رشد بسیار زیادی را از خود دارد.

فردین آقابزرگی با اشاره به رشد بیش از حد شرکت های فراکاپ گفت: این نوع شرکت ها در دعوای مدیریتی به سر می برند و بخشی از رشد این نمادها به این علت صورت گرفته است، اما بخش اصلی این رشد به علت این است که این نوع نمادها با توجه به سرمایه و ساختار بسیار سودده هستند و تقاضای زیادی نیز برای خرید آنان در بازار به وجود آمده است.

این کارشناس بازار سرمایه تک بازار بودن بازار سرمایه را امری مثبت ندانسته و اضافه کرد: این که بازار سرمایه تنها بازار برای سرمایه گذاری باشد در ابتدا بسیار خوب ارزیابی می شد اما این که بازار رقیبی برای این بازار نباشد در طولانی مدت مناسب نخواهد بود.

آقابزرگی در پیش بینی خود از شاخص کل به خبرنگار بازار گفت: پیش بینی بنده این است که بازار تا ۶۰۰ هزار واحد صعود خواهد کرد اما افزایش تا این مقدار بدون اصلاح قیمتی منطقی نخواهد بود. اما برای تحلیل شاخص کل ابتدا باید سهام ها را تحلیل کنیم، قطعا برخی از سهام ها رشد خود را انجام داده و برخی دیگر نیز رشد خود را انجام نداده اند و اصلاح قیمتی در نمادها اتفاق می افتد و شاخص کل می تواند از آن نماد تاثیر بگیرد یا نگیرد، (نمادهای بزرگ بر شاخص کل تاثیرگذار بوده و نمادهای کوچک این تاثیر گذاری را ندارند)

این کارشناس بورس در توجیه رفتار سهام ها در گروه های مختلف گفت: قطعا با این وضعیت سهام های دلاری و آنانی که با قیمت دلار قیمت شان نیز افزوده شده و بر فروششان تاثیرگذار خواهد بود، افزایشی خواهند شد، امابرخی از نمادهای متوسط نیز در معاملات دیروز افزایشی شدند که به علت افزایش تقاضا در بیرون از بازار بورس و افزایش فروش بود، به عنوان نمونه دارویی ها و غذایی ها با هجمه مردم برای خریدن این محصولات افزایش فروش داده و این افزایش فروش در قیمت سهام این گروه ها تاثیرگذار بوده و بسیاری از نمادهای دارویی که تا هفته گذشته کسی به آنان نگاه نمی کرد در محدوده صف خرید قرار گرفته اند.

این کارشناس بورس بسته بودن معالات آتی سکه و خرید قانونی دلار را دلیلی بر رشد بازار سرمایه دانسته  و تاکید کرد برای رشد بازار سرمایه در سال آینده باید سیاست های اقتصادی دولت به قدرت رصد شود، اگر بازار سرمایه در سال آینده نیز تنها بازار سرمایه گذاری باشد افزایشی خواهد بود، البته بهتر است بازار رقیبی برای بورس باشد که تمام فشار نقدینگی بر بازار سرمایه نیفتد.