به نقل از رویترز، آمارهای گمرکی چین نشان می دهد که عربستان در ماه سپتامبر همچنان بزرگترین تامین کننده نفت چین بوده و خرید نفت شرکت های چینی از ایران به حدود 539 هزار تن رسیده است.

حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان در 14 سپتامبر که موجب تعطیلی نیمی از تولید نفت این کشور شد، احتمالا تاثیر خود را در آمارهای ماه اکتبر نشان خواهد داد.

بر اساس آمارهای اداره کل گمرک چین، میزان صادرات نفت عربستان به چین در ماه سپتامبر به 7.17 میلیون تن معادل حدود 1.74 میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به 7.79 میلیون تن ماه اوت کاهش نشان می دهد.

در همین حال میزان صادرات ایران به چین نیز در ماه سپتامبر به دلیل ادامه تحریم های دولت آمریکا و تنش ها در خاورمیانه کاهش داشته است. بر این اساس، میزان خرید نفت چین از ایران در ماه گذشته میلادی به 538 هزار و 878 تن رسید، در حالی که این رقم در ماه اوت 787 هزار و 657 تن بوده است.

بر اساس تحلیل جدیدی که توسط موسسه رفینیتیو اویل ریسرچ انجام داده است: «همه محموله های نفتی که چین پس از تشدید تحریم های آمریکا از ایران خریده، در مخازن متعلق به ذخایر ملی چین در تیانجین، جینژو، هوئیژو و شوشان ذخیره شده است.»

اما لیف تحلیلگر ارشد مسائل نفتی در این موسسه افزود، تانکرهایی که نفت ایران را از ماه می به این طرف تحویل چین داده اند، متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران بوده اند.

بر اساس آمار گمرک چین ایران در ماه گذشته میلادی با قرار گرفتن بالاتر از آمریکا هشتمین تامین کننده بزرگ نفت چین بوده است.