به گزارش پارس به نقل از تسنیم، پایگاه اینترنتی هافینگتون پست طی گزارشی ادعایی نوشت: با انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور بعدی ایران، گزارش های بسیاری در رسانه های گروهی در این زمینه منتشر شد اما در زمینه آمارهای اقتصادی همواره ایران به انتشار آمارهای مبهم و غیرشفاف اقتصادی شناخته شده است. حتی در مواردی آمارهای رسمی منتشره با واقعیت های موجود تفاوت فاحشی دارد.
بارزترین مثال از تفاوت آمارهای رسمی با واقعیت های موجود، اعلام نرخ تورم است. درحالی که اکثر تحلیلگران اقتصاد ایران را درگیر تورم شدید اعلام می کنند، در اکتبر ۲۰۱۲، بانک مرکزی و مرکز آمار این کشور تنها رقمی خفیف از افزایش نرخ تورم را منتشر کردند. با این حال آنچه باعث شگفتی است، آن است که خبرگزاری های بین المللی بدون زیر سوال بردن جدی این اعداد و ارقام غیرواقعی، همچنان آنها را روی خروجی خود قرار می دهند. حتی امروز آمارهای رسمی، نرخ تورم سالانه در ایران را بیش از ۳۱ درصد اعلام می کنند درحالی که منابع خبری مستقل اعتقاد دارند که این ارقام ساختگی و به دور از واقعیت است.
این گزارش افزود: حکومت های کشورهایی که از نرخ بالای تورم رنج می برند، ید طولایی در پنهان کردن آمارهای دقیق تورم دارند در بسیاری از موارد چنین جعل آماری در کشورهای زیمبابوه و کره شمالی رخ داده و در آنها حکومت نرخ تورم را پایین تر از میزان واقعی اعلام کرده تا مشکلات اقتصادی کشور را پنهان کند. اغلب این کشورها از انتشار کل آمارهای اقتصادی طفره می روند یا وقتی گزارشی از شاخص های اقتصادی منتشر می کنند، این آمارها با واقعیت های جامعه همخوانی ندارند.
ایران نیز از این الگو تبعیت کرده و در انتشار اطلاعات مهم اقتصادی در موعد مقرر کوتاهی کرده است. حال چگونه می توان به این مشکل فائق آمد و به رقم واقعی تورم در این کشور پی برد؟
براساس این گزارش در قلب بحران اقتصادی ایران، نوسانات نرخ ارز قرار دارد. اگر آمارهای مربوط به بازار آزاد ارز را در اختیار داشته باشیم، نرخ تورم را می توان تخمین زد. اصل تعادل قدرت خرید که با تغییرات نرخ ارز و نوسانات قیمت ها مرتبط است، امکان می دهد که ارزیابی درستی در این باره صورت پذیرد. در حقیقت اصل تعادل قدرت خرید به سادگی نشان می دهد که نرخ مبادله ارز دو کشور معادل سطح نسبت قیمت ها در آن دو کشور است. بر این اساس، اگر ما بتوانیم اطلاعات مربوط به نرخ ارز در بازار آزاد را به دست بیاوریم، می توانیم به ارزیابی قابل اعتمادی از نرخ تورم دست بیابیم.
به بیان دیگر، تغییرات در نرخ ارز شاخص قابل اعتمادی از نرخ تورم در کشور است به خصوص در کشورهایی که با تورم شدید مواجه اند.
با استفاده از این روش می توان نرخ تورم واقعی سالانه در ایران را محاسبه کرد. در هفته های گذشته نرخ ارز در بازار غیررسمی ۳۶۴۵۰ ریال بوده است. براساس این رقم و همچنین براساس آمارهای گردآوری شده در گذشته از بازار غیررسمی ارز برآورد شده که نرخ فعلی تورم در ایران ۸/۱۰۵ درصد است؛ نرخی که تقریبا سه و نیم برابر آمارهای رسمی تورم در ایران است.