به گزارش پارس به نقل از فارس، تراز بازرگانی کشور بدون احتساب صادرات نفت خام و میعانات گازی طی ۴ ماه نخست سال ۲۰۱۳ کسری ۴ میلیارد و ۸۶۳ میلیون دلاری را تجربه کرده که این رقم در مدت مشابه سال پیش مبلغ ۸ میلیارد و ۳۹۸ میلیون دلار بوده است.

ارزش واردات در این مدت ۵۹.۶۴ درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را تشکیل داده که این نسبت در مدت مشابه سال گذشته ۶۲.۸۹ درصد بوده است.

به گزارش فارس، از میان ۱۶۹ کشور طرف معامله در مدت مذکور تراز بازرگانی با ۸۳ کشور مثبت و با ۸۶ کشور به نفع طرف مقابل بوده است. ۵ کشور طرف معامله با بیشترین تراز تجاری مثبت شامل عراق، افغانستان، ترکمنستان، مصر و پاکستان است.

به گزارش فارس، مبادلات بازرگانی با کشور عراق با اختصاص ۴۵.۸ درصد از سهم تراز مثبت بازرگانی بیشترین سود را برای کشورمان به همراه داشته و امارات متحده عربی نیز با اختصاص ۱۹.۹۲ درصد از سهم تراز منفی بازرگانی بیشترین سود را از تجارت با کشورمان بدست آورده است.

به گزارش فارس، کشورهای طرف معامله با بیشترین تراز تجاری منفی طی ۴ ماهه نخست سال ۲۰۱۳ شامل امارات، جمهوری کره، سوئیس، آلمان و هلند است.

بنابراین گزارش طی ۴ ماهه نخست سال ۲۰۱۳ میزان صادرات کالاهای غیر نفتی ۱۰ میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته به لحاظ وزنی ۲ دهم درصد افزایش و به لحاظ افزایش ۱۵.۸۳ درصد کاهش داشته است.

به گزارش فارس، کشورهای عمده مقصد صادرات در ۴ماهه ۲۰۱۳ شامل چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند است.

بنابراین گزارش طی ۴ ماه نخست سال ۲۰۱۳ مقدار ۱۵میلیارد و ۴۱ میلیون دلار واردات به کشور صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۴ درصد کاهش و به لحاظ ارزشی ۲۶.۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش فارس، عمده اقلام واردات ۴ ماهه سال ۲۰۱۳ شامل گندم، کنجاله و برنج است و عمده کشورهای مبداء واردات در ۴ ماهه ۲۰۱۳ شامل امارات متحده عربی، چین، جمهوری کره، سوئیس و ترکیه است.