پارس به نقل از دنیای اقتصاد: بر این اساس شاخص بورس اوراق بهادار توانست طی دو روز اخیر رشد چشمگیر دو هزار و ۱۴۰ واحدی را تجربه کند و بازدهی متوسط روزانه ۲.۲ درصدی را از خود به جای گذارد که همین امر در مقایسه با بازارهای رقیب که در رکود به سر می برند، موجب افزایش حضور نقدینگی در بازار شده است. اگر چه رونق کنونی بازار در فصل مجامع باعث کسب بازدهی فوق العاده برای سرمایه گذاران شده است، اما آغاز گمانه زنی ها درباره انتخاب اعضای کابینه رییس جمهور منتخب شرایط را تشدید کرد و همچنین استقبال گسترده جهانی از پیروزی حسن روحانی و افزایش امیدواری ها برای عدم افزایش تحریم های اقتصادی از دیگر دلایلی بود که رونق بورس تهران را در پی داشت.

در گفت وگو با فعالان بورس تهران مطرح شد
انتظارات بازار سرمایه از رییس جمهور منتخب

گروه بورس- « بورس دو روزه ۵/۴ درصد سود به سرمایه گذاران خود رساند. » این مهم ترین خبری است که نشان می دهد شفاف ترین بازار سرمایه گذاری ایران روی خوشی به تحولات سیاسی اخیر نشان داده است. رشد طوفانی بازار سرمایه که در صبح روز شنبه و مقارن با اعلام نتیجه اولیه آرا آغاز شده بود، روز یکشنبه به دنبال اعلام قطعی نتایج انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور دوره یازدهم تشدید شد.
شاخص بورس طی دو روز پس از انتخابات بالغ بر دو هزار و ۱۴۰ واحد رشد داشته تا بازدهی بازار به طور متوسط روزانه ۲.۲ درصد باشد. در پی این رخداد مهم سیاسی، سهام گروه بانکداری و واسطه گری مالی که در ماه های گذشته مغفول مانده بود، به گردونه رونق بازگشت تا به این ترتیب حتی بازار نسبت به سیاست های احتمالی به کار گرفته شده از سوی دولت جدید در کنترل تورم و نقدینگی واکنش نشان دهد. اگرچه بازار سرمایه طی دو روز گذشته رشدی طوفانی را تجربه کرده و رکوردهای خیره کننده ای را از خود بر جای گذاشته است اما به نظر می رسد تحلیل شرایط کنونی بازار بیش از همه چیز لازم و ضروری است. زیرا شرایط کنونی بازار سرمایه بیشتر ناشی از تزریق روحیه امید به جامعه و خوش بینی به وجود آمده و هنوز همان تحریم های سنگین، همان دغدغه های سیاسی در حوزه بین الملل و هسته ای و همان شرایط قبلی اقتصادی به قوت خود باقی است. براین اساس درگفت وگو با کارشناسان بازار سرمایه مهمترین انتظارات فعالان بورس تهران را از رییس جمهور منتخب جویا شدیم. انتظاراتی که درصورت برآورده شدن می تواند رونق بورس را تداوم بخشد.
انتظار خانواده بازار سرمایه
از رییس جمهور منتخب
عضو هیات مدیره تامین سرمایه امید در این باره به نام گذاری دولت دکتر حسن روحانی به نام دولت « تدبیر و امید» اشاره کرد که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بازار سرمایه بلافاصله نسبت به نتیجه این انتخاب واکنش مثبت از خود نشان داد.
علیرضا برادران، انتظار خانواده بازار سرمایه برای دائمی شدن این مثبت اندیشی را تثبیت شاخص های اقتصادی، کنترل تورم، خروج از نظام چندنرخی ارز و تثبیت نرخ ارز برای فعالان در قالب بهبود فضای کسب و کار حداقل در میان مدت عنوان کرد.
وی اظهار کرد: انتظار بر این است که متغیرهای اقتصادی در میان مدت کنترل شود و درآمدهای ارزی به مصرف هزینه های توسعه ای برسد. عضو هیات مدیره تامین سرمایه امید با تاکید بر لزوم توسعه بازار سرمایه کشور، گفت: چشم امید ۶.۵ میلیون نفر صاحب کد سهامداری بورس اوراق بهادار به شفافیت، کارآیی، توسعه و عمق بازار سرمایه است. برادران، از بازار سرمایه کشور به عنوان محلی مناسب برای شفاف سازی شرکت ها و اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی برای دولت منتخب یاد کرد.
به گفته وی، کاهش تصدی گری در کشور نیازمند رشد اقتصادی بین ۶ تا ۸ درصدی است که بر این اساس بازار سرمایه کشور به عنوان یکی از محور های بازارهای مالی کشور می تواند کمک شایانی برای ایجاد اشتغال ۳.۵ میلیون نفری باشد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بر این اساس بازار سرمایه کشور باید برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی کشور مورد توجه قرار گیرد.
تثبیت متغیرهای کلان اقتصادی
مدیرعامل سرمایه گذاری بهمن در رابطه با انتظارات بازار سرمایه از رییس جمهور منتخب به لزوم آرامش در این بازار اشاره کرد و گفت: بازگرداندن آرامش به فضای کلی اقتصاد و بازار سرمایه با اولویت آرامش در مسائل بین المللی جایگاه ویژه ای در انتظارات فعالان بازار دارد.
محمدرضا رستمی افزود: تثبیت متغیرهای کلان اقتصادی مثل تورم و به ویژه نرخ ارز از طریق بازنگری مدیریت درآمدها و هزینه های ارزی در کنار کمک به حل مشکلات بنگاه های اقتصادی و صنایع دارای مشکل از جمله صنعت خودرو و بانکداری نیز از درخواست های فعالان بازار از رییس جمهور منتخب است. وی خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع، پرداخت سهم صنعت از قانون هدفمندی یارانه ها و حل مشکلات نقدینگی بنگاه ها (اعم از ارزی و ریالی) و حل مشکلات مربوط به گشایش اعتبارات اسنادی از اهمیت برخوردارند.
این کارشناس بازار با تاکید بر اصلاح قوانین و دستورالعمل های محدودکننده گفت: اصلاح برخی قوانین مانند عوارض و حقوق دولتی، عوارض صادراتی و قیمت خوراک بالا و تشویق بنگاه ها به تولید از نیازهای اساسی بازار سرمایه است.
مدیرعامل سرمایه گذاری بهمن اظهار کرد: ممانعت از قیمت گذاری محصولات بنگاه ها و ادامه تلاش ها برای رقابتی کردن قیمت و ورود محصولات به بورس کالا همواره از نیازهای اصلی شرکت ها است.
رستمی با اشاره به روند اجرای اصل ۴۴ تاکید کرد: رفع مشکلات اجرایی اصل ۴۴ و ادامه روند خصوصی سازی و واگذاری به بخش خصوصی واقعی از دیگر موضوعاتی است که رییس جمهور منتخب می تواند با پرداختن به آن به رشد بازار سرمایه کمک کند.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید مدل تامین مالی را در کشور بازنگری و بازار سرمایه را محور توسعه و تامین مالی قرار دهد، گفت: تسریع ورود شرکت های بخش خصوصی به بورس و تشویق تامین مالی از مکانیزم بازار سرمایه به جای فشارآوردن بر سیستم بانکی می تواند پویایی بازار سرمایه را در پی داشته باشد.
اختلافات میان حزبی ممنوع
مدیرعامل شرکت کارگزاری بورس بهگزین نیز به رشد ۴.۵ درصدی بازار سرمایه طی دو روز گذشته در پی مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد که این مساله به عنوان واکنش سریع بازار نشان از اقبال این مجموعه به کاندیدای منتخب مردم و دلخوری از دوره قبلی ریاست جمهوری داشت.
محمدمهدی ناسوتی فرد با اشاره به امیدواری بازار به بهبود فضای کسب و کار، انتظار فعالان بازار سرمایه از رییس جمهور جدید را شفاف بودن فضای سیاسی و اقتصادی و عدم اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و تغییرات پیاپی در وزارتخانه ها عنوان کرد.
ناسوتی فرد با تاکید بر لزوم ثبات مدیریتی به خصوص در حوزه اقتصادی کشور و کمتر شدن تنش ها در عرصه بین المللی را ضروری دانست تا به این واسطه شاهد وضعیت مناسب شرکت ها در تجارت خارجی باشیم.
وی انجام این امر را مستلزم برقراری روابط مناسب ایران با دیگر کشورها عنوان کرد.
وی ادامه داد: بر این اساس انتظار می رود که در دوره جدید درگیری های درون جناحی و سهم خواهی ها کمتر شود و فضای صمیمیت در درون جناح ها حاکم شود تا به این واسطه شاهد سازندگی در کشور باشیم.
ناسوتی فرد همچنین بر لزوم به کارگیری افراد متخصص در وزارتخانه ها تاکید کرد تا به این واسطه از بروز اشتباهات فاحش در پست های کلیدی جلوگیری شود.
پیگیری رشد زیرساخت های
بازار سرمایه
یک کارشناس بازار نیز درخصوص انتظارات بورس از دولت آینده گفت: بر اساس سیاست کلی نظام قرار است تامین مالی جهت رشد اقتصادی ۸ درصدی در سال توسط بازار سرمایه انجام شود که امیدواریم بنگاه های اقتصادی عمده نیاز خود را برای رشد تولید از طریق بازار سرمایه انجام دهند.
خزلی خرازی در گفت وگو با « ایسنا» تحقق برنامه خصوصی سازی و پیگیری رشد زیرساخت های بازار سرمایه را از انتظارات فعالان بازار سرمایه از رییس جمهور آینده اعلام کرد و گفت: زمانی که قصد داریم ۴۰ درصد منابع مورد نیاز برای رشد اقتصادی ۸ درصدی را از طریق بورس فراهم کنیم باید زیرساخت های بازار سرمایه قوی باشد.
این کارگزار بورس در ادامه به تشریح دلایل رکوردشکنی های شاخص بورس پرداخت و گفت: همه اذعان دارند که اقتصاد کشور ذاتا از لحاظ درونی مشکلی ندارد و اگر بپذیریم که بزرگ ترین بنگاه های اقتصادی شامل پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، سنگ آهنی ها، فولادی ها و بخش های ساختمانی و ۹۰ درصد بنگاه های سیمانی در بورس حضور دارند، همه این بنگاه ها ذاتا تولید کننده هستند و فروش و صادرات مطلوبی در سال ۹۱ داشته و برای سال ۹۲ پیش بینی های خوبی ارائه کرده اند.
وی مشکل اول کشور را روابط بین الملل و تحریم ها دانست و عنوان کرد: انتظاری که فعالان بازار سرمایه دارند و احساسی که در این دو روز داشته اند این است که با این انتخاب، مشکلات روابط بین الملل به سمت مطلوبی پیش رود. زیرا اگر مشکلات روابط بین الملل کاهش یابد، تمام شرکت ها و بنگاه ها می توانند فروش های خوبی داشته باشند و حاشیه سود بیشتری کسب کنند.
این فعال با سابقه بورس تهران عنوان کرد: این در حالی است که ممکن است انتظار بازار هیجانی باشد ولی مبتنی بر این تحلیل است که در صورت رفع تحریم ها، عمده صنایع بورسی می توانند فروش های واقعی داشته باشند.
به گفته دبیر کل سابق کانون کارگزاران، ممکن است تا ماه آینده میانگین P/E بازار افزایش یابد ولی این امر مبتنی بر انتظار رشد سودآوری بوده و این رشد واقعی است.
اجرای صحیح خصوصی سازی
در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه درخصوص انتظارات فعالان بازار از رییس جمهور آینده گفت: اولین و مهم ترین انتظار اجرای صحیح قانون اصل ۴۴ و فرآیند خصوصی سازی به روش مطلوب است.
رضا بختیاری افزود: تفکیک نظارت و اجرا می تواند در بهبود بازار نقش اساسی داشته باشد به این منظور باید دولت به بخش نظارت برود و بنگاه ها نیز در یک فضای رقابتی توام با شفافیت، بدون قیمت گذاری کالاهایشان از سوی دولت و بدون کنترل های دولتی به فعالیت
بپردازند.
وی با اشاره به لزوم اجرای کامل هدفمندی یارانه ها گفت: اگر اصل ۴۴ به درستی اجرا شود فضای کسب و کار بهبود یافته، در نتیجه شرکت ها نیز توسعه می یابند و اقتصاد ملی تقویت، نقدینگی جذب و اشتغال ایجاد خواهد شد.
بختیاری در ادامه با اشاره به تصویب برخی قوانین محدودکننده صنایع گفت: در مجلس قانونی تصویب شده که ۵ درصد قیمت فولاد و معدن باید به ایمیدرو پرداخت شود در حالی که این خلاف قانون معادن و سیاست های اصل ۴۴ است.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این در حالی است که ایمیدرو طرح های فولادی را فروخته اما برای سرمایه گذاری در طرح های نیمه تمام، از بخش خصوصی پول می گیرد یا پروانه معادن را پس می گیرد.
وی تاکید کرد: شرکت ها باید ظرفیت خود را افزایش بدهند و دولت نیز مالیات بگیرد.
بختیاری ادامه داد: در صنعت پتروشیمی، نباید قیمت گذاری دولتی صورت گیرد و شرکت ها قیمت گاز را باید منصفانه پرداخت کنند اما دولت وقتی می بیند سود این شرکت ها افزایش یافته، به سراغ آنها رفته و محدودیت هایی را برای آنها ایجاد می کند.
وی خاطرنشان کرد: راه حل کسری بودجه دولت، اصلاح قانون مالیات ها و گرفتن مالیات از دیگر مراکز است و دریافت عوارض حق انتفاع و افزایش قیمت ها روش خوبی برای جبران کسری بودجه نیست.
بختیاری پیشنهاد کرد: سازمان برنامه و بودجه باید احیا شود و از طریق برنامه ریزی، انضباط مالی در دولت ایجاد شود. وقتی فضای کسب و کار بنگاه ها به خصوص صادراتی ها بهبود یابد شرکت ها ملزم به شفاف سازی می شوند تا سهامداران خرد، صندوق ها و شرکت های سرمایه گذاری در فضای شفاف فعالیت کنند و به موقع اطلاعات خود را به بازار بدهند.
وی سپس به لزوم بهبود ارتباط بازار سرمایه و بازار پول اشاره کرد و گفت: ارتباط این دو بازار ضعیف است و باید بحث خریدهای اعتباری در بازار سرمایه در کنار کنترل و نظارت دنبال شود.
بختیاری در پایان تاکید کرد: اگر دولت اجازه خصوصی شدن به بنگاه ها بدهد مردم، سهام شرکت ها را به عنوان سرمایه و ثروت پایدار در نظر گرفته و به جای خرید ملک، طلا و ارز، اهمیت ویژه ای به بازار سرمایه خواهند داد.
هدایت اقتصاد کشور به سمت
بازار شفاف
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آرمان آتی درخصوص انتظارات فعالان بازار سرمایه از رییس جمهور آینده اظهار کرد: انتظارات باید براساس شعارها و مواضع اعلام شده رییس جمهور، شکل بگیرد و خوشبختانه رییس جمهور منتخب صحبت های امیدوار کننده ای راجع به اقتصاد کشور داشته اند به گونه ای که پیش از اعلام نتایج نیز بازار سرمایه به وی اقبال نشان داده و از روند روبه رشدی برخوردار شده بود و در نهایت شاهد تاثیر مثبت این انتخاب بر
بازار هستیم.
سعید اسلامی بیدگلی افزود: برنامه های اعلام شده از سوی رییس جمهور منتخب، برنامه های کلی بوده و باید منتظر ریز برنامه ها بود اما آنچه در مناظره ها مطرح شد « توجه به بخش خصوصی به عنوان موتور محرکه اقتصاد» ، انتظار شفافیت اطلاعاتی و ورود جدی بخش خصوصی به بازار بود. از سوی دیگر چند بار اعتراضاتی به ورود شبه دولتی ها به بورس داشته است. بنابراین امید می رود اقتصاد کشور را به سمت بازار هدایت کند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر در بازار سرمایه، شفافیت لازم وجود ندارد اگرچه بازار سرمایه طی چند سال گذشته از نهادهای خوب کشور بوده اما انتظار می رود این بحث در بازار پیگیری شود.
اسلامی پیشنهاد کرد: تصویب و اجرای قانون بازار سرمایه اتفاق بسیار خوبی بوده اما این قانون نیاز به بازنگری و تصحیح دارد. از سوی دیگر نهادهای نزدیک تر به مجموعه حاکمیت (شبه دولتی) باید قوانین را رعایت کنند و سخت گیری ها نباید فقط در مورد خصوصی ها اعمال شود.
وی تاکید کرد: سازمان بورس نیز باید اجازه دهد نهادهای مستقل ارائه اطلاعات، شکل بگیرد تا بتوان آمارهای بهتر و دقیقی را اعلام کرد. در این زمینه شرکت های خصوصی هم امکان معرفی و ارائه شاخص داشته باشند.