به گزارش پارس ، ایرج رهبر در گفت وگو با ایسنا درباره چگونگی کنترل و نظارت بر قیمت های خرید و فروش و اجاره مسکن اظهارکرد: هر کجا تعزیرات و فشار وارد کار تولید شود نه تنها تولیدکننده مایل به تولید بیشتر نمی شود بلکه دست از تولید می کشد.

وی افزود: عدم اجرای طرح های تعزیراتی بدین معنا نیست که هیچ طرح و برنامه ای برای جلوگیری از خرید و فروش های غیر قانونی اعمال نشود بلکه طرح های تشویقی زیادی برای ساخت مسکن و افزایش عرضه وجود دارد که با افزایش تولید و تشویق سازندگان، عرضه و تقاضا متعادل می شود.

رهبر با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از درآمد خانوارها برای تامین مسکن اختصاص می یابد، افزود: با عرضه زمین ارزان تر، قیمت ها در مناطق مختلف متعادل می شود و افراد بیشتری به سمت خرید مسکن می روند.

رییس کانون سراسری انبوه سازان گفت: در صورتی که قیمت زمین در منطقه ای مناسب شود و متقاضیان زیادی به آن منطقه مراجعه کنند، مناطق دیگر نیز با تعادل قیمت مواجه می شوند و همین روال دلیل تعادل قیمت در مناطق مختلف می شود.

به گفته وی با افزایش تولید مسکن در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ به همان میزان با تعادل قیمت و افزایش خرید و فروش روبرو می شویم.

رهبر با بیان اینکه ممکن است در صورت اجرای طرح های تعزیراتی، معاملات و توافقات پشت پرده میان مؤجر و مستأجر افزایش یابد، گفت: متقاضیان نیاز به خانه دارند و مجبورند معامله کنند.

رییس کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر تشویق مردم به ساخت و عرضه مسکن و متعادل سازی قیمت افزود: بانک ها نیز می توانند متقاضیان را به ساخت و ساز تشویق کنند.

وی با اشاره به اینکه مسکن جزئی از اقتصاد جامعه است و از اقتصاد جامعه نیز تاثیر می پذیرد، گفت: در حال حاضر که عمده قیمت تشکیل دهنده مسکن، زمین است و مردم با افزایش قیمت ها در مناطق مختلف به فروش زمین خود با قیمت های بالا ترغیب می شوند.

رهبر ادامه داد: شاید بتوان قیمت انرژی، دستمزد و… را کاهش داد اما قیمت های وابسته به مصالح ساختمانی از جمله گرانی ۲۰ درصدی فولاد، شن، ماسه، میلگرد و هر یک از اقلام معجزه نمی شود.

رییس کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه در محدوده های مختلف، قیمت ها با چشم و هم چشمی متغیر است، اظهار کرد: با طرح ها و برنامه ریزی ها برای عرضه مسکن شهری و افزایش ساخت و ساز خانه در اطراف شهرهای بزرگ و شهرک سازی های مناسب عرضه جوابگوی تقاضای بازار می شود.

به اعتقاد وی دولت باید زمین های ارزان برای ساخت مسکن درنظر گیرد مجوز شهرک سازی نیز برای اشخاص هم صادر شود و شهرک سازی تنها در اختیار دولت نباشد.