به گزارش پارس ، فارس به نقل از آذِرنیوز نوشت، شرکت نفتی « بریتیش پترولیوم» برای نخستین بار در چند دهه اخیر برآورد خود از ذخایر گاز طبیعی در جهان را کاهش داد و ایران را در رتبه نخست کشورهای صاحب ذخایر گازی در جهان قرار داده است.

این شرکت در شصت و دومین گزارش سالانه خود با نام « مرور آماری انرژی جهان در سال ۲۰۱۳» ، ایران را با ۳۳.۶ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی در رتبه نخست کشورهای دارنده ذخایر گازی جهان قرار داد.

بر اساس این گزارش، ایران با جذب سرمایه های داخلی و خارجی به ویژه در میدان گازی پارس جنوبی، تلاش کرده است تا تولید گاز خود را افزایش دهد.

پارس جنوبی بخشی از میدان های گازی بزرگ مشترک میان ایران با قطر است. این میدان گازی وسعتی برابر با ۹۷۰۰ کیلومترمربع دارد که ۳۷۰۰ کیلومترمربع از آن در آب های ایران و ۶۰۰۰ کیلومترمربع آن در آبهای قطر قرار دارد.

بعلاوه شرکت ملی گاز ایران در ماه می اعلام کرد که ظرفیت پالایش گاز طبیعی این کشور به یک میلیارد مترمکعب در روز در ۲ سال گذشته افزایش خواهد یافت.

بریتیش پترولیوم برآورد ذخایر گازی روسیه را از ۴۴.۶ تریلیون مترمکعب در سال گذشته به ۳۲.۹ تریلیون مترمکعب کاهش داد. همچنین ذخایر گازی اثبات شده جهانی تا پایان سال ۲۰۱۲ را ۱۸۷.۳ تریلیون مترمکعب برآورد کرد.

این گزارش برآورد ذخایر گاز در آمریکا را نیز کاهش داد.

در عین حال، « بی پی» ذخایر نفتی ایران و عراق را چندین میلیارد دلار افزایش داد. در این گزارش، ذخایر نفتی اثبات شده در جهان تا پایان سال گذشته ۱۶۶۹ میلیارد بشکه برآورد شده است که از ۱۶۵۴ میلیارد بشکه در پایان سال ۲۰۱۱ کمی بیشتر است.

بر اساس این گزارش، ذخایر اثبات شده ایران تا پایان سال ۲۰۱۲ برابر با ۱۵۷ میلیارد بشکه بوده است که این میزان تا پایان سال ۲۰۱۱ معادل ۱۵۴۶ میلیارد بشکه برآورد شده بود.