به گزارش پارس ، این موسسه با اعلام خبر فوق، نگرانی سرمایه گذاران از پایان اجرای سیاست های انبساطی پولی را دو چندان کرد که در نتیجه آن، میزان تقاضای خرید طلا کاهش یافت.
در بازارهای بین المللی پیش بینی ها برای آینده این فلز گرانبها چندان دلگرم کننده به نظر نمی رسد تا جایی که کاری مک نیل، رییس بخش راهبرد های فنی ارز در بانک مرکزی نیویورک آمریکا به بلومبرگ اعلام کرده است که همه چیز برای سقوط طلا به موقعیت قیمتی ۱۲۵۰ دلار در هر اونس در ماه آتی آماده است.
از طرفی روز سه شنبه حباب سکه در بازار تهران کوچک تر شد و قیمت سکه نقدی مسیر اونس طلا را در پیش گرفت. در این روز بهای دلار نیز که مدتی بود ثبات را تجربه می کرد، با ریزش رو به رو شد. رییس کل بانک مرکزی که بخشی از تورم را ناشی از بی ثباتی و سفته بازی در بازارهای مالی و ارز می داند، معتقد است که نرخ ارز طی ماه های اخیر به ثبات نسبی رسیده و این در حالی است که به گفته بهمنی نقل و انتقالات ارزی هم به مرکز مبادلات ارزی هدایت شده است. با این وجود دیروز قیمت دلار در بازار آزاد نوسان نسبتا محدودی را تجربه کرد و در ساعاتی از روز به قیمت ۳۵۷۰ تومان هم رسید. از سوی دیگر قیمت ها در بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا نیز روز سه شنبه همچنان به روند کاهشی خود ادامه دادند؛ با این تفاوت که بازار آتی روز گذشته نسبت به تغییرات دو هفته اخیر، با شیب تندتری در مسیر سقوط حرکت کرد. در این روز پس از مدت ها، تغییرات کاهشی قیمت سکه در هر سه سررسید در محدوده نزدیک به ۳ درصد دنبال شد.
روز گذشته همچنین قیمت سکه سررسید خرداد ماه کمتر از سکه نقدی معامله شد. این در حالی بود که بهای سکه آتی و نقدی در چند روز اخیر، بسیار نزدیک به هم بود. به گفته برخی کارشناسان بازار آتی سکه، یکی از دلایل ریزش قیمت ها، موضوع ممنوعیت خروج ارز از سرزمین اصلی به مناطق آزاد است که با هدف کنترل قاچاق و همچنین کنترل بازار ارز در شرایط فعلی صورت می گیرد.
دلیل دیگر ریزش قیمت ها در بازار آتی، ریزش اونس طلا به میزان حدود ۸ دلار در روز گذشته بود. به گفته کارشناسان، دلیل دیگر این ریزش ها در بازارهای دلار، سکه نقدی، ارز و سکه آتی، خبرهای رسیده از جو انتخاباتی در روزهای اخیر است. با این حساب بالاخره اخبار انتخاباتی توانایی ایجاد نوسان در این بازارها را پیدا کرده است؛ اما به هر روی پیش بینی ها حاکی از این است که در روزهای منتهی به ۲۴ خردادماه، بازارها نوسانات بیشتری را تجربه می کنند. از سوی دیگر گفته می شود در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، احتمال اینکه بازارهایی مثل بازار ارز و سکه در رکود فعلی بمانند تا نتایج نهایی اعلام شود وجود دارد و ممکن است تقاضای جدیدی وارد بازار نشود که در نتیجه آن، قیمت دلار در همین حدود فعلی باقی خواهد ماند.
برخی تحلیلگران بازار ارز نیز بر این باورند مادامی که دلار به زیر ۳۵۰۰ تومان نرسد، نمی توان گفت ریزش چندانی را تجربه کرده است؛ چراکه دلار در ماه های اخیر، کف قیمتی ۳۴۰۰ تومان را هم به خود دیده است؛ بنابراین می توان از ریزش های فعلی ارز در بازار، به اصلاح قیمت تعبیر کرد.
به گزارش دنیای اقتصاد، در همین حال، روز گذشته در بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا، سکه سررسید خرداد با کاهش ۲.۳۸ درصد، سررسید تیر با ریزش ۲.۳۴ درصد و سکه سررسید مردادماه با افت ۲.۳۶ درصد به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و ۲۵۱ هزار تا یک میلیون و ۲۶۹ هزار تومان، سررسید تیر در محدوده یک میلیون و ۲۷۹ هزار تا یک میلیون و ۳۰۱ هزار تومان و سکه سررسید مردادماه در محدوده یک میلیون و ۳۱۵ هزار تا یک میلیون و ۳۳۷ هزار تومان معامله شد. حجم کلی معاملات سکه نیز در این روز نسبت به چند هفته اخیر، افزایش داشت. اما تغییرات روز گذشته این بازار به رغم تفاوت نسبی نسبت به روزهای قبل از آن، همچنان چشمگیر نیست و انتظار معامله گران و کارگزاران بازار آتی را برآورده نمی سازد. در این خصوص هنوز هم به عقیده فعالان و کارشناسان این بازار، در صورت کاهش وجه تضمین فعلی، هم گردش نقدینگی بازار بالا خواهد رفت و هم نقدینگی جدید وارد بازار آتی خواهد شد؛ بنابراین به اعتقاد تحلیلگران این بازار، در شرایط فعلی مهم ترین فاکتوری که قدرت تغییرات موثر در بازار آتی سکه را دارد، تغییر در میزان وجه تضمین است.