به گزارش پارس نیوز، 

با توجه به آنکه مهم ترین عامل گرم شدن کره زمین انتشار گازهای گلخانه ای حاصل از مصرف سوخت هایی نظیر نفت و گاز است، "موافقت نامه پاریس" برای توقف روند موجود درصدد کاهش مصرف سوخت است.

ناگفته نماند که سازمان محیط زیست به عنوان مسئول پیگیری این معاهده اعلام کرده است که برنامه مدنظر قبلی کشور برای ارائه تعهد در "موافقت نامه پاریس" مجددا مورد تایید قرار گرفته و این سند برای تصویب  به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

 بسیاری از مسئولان بر این باورند که تعهد 4 درصدی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در این موافقت نامه به سبب از دست دادن بازار فروش سوخت های فسیلی نفت و گاز حداقل ۵۰ تا ۶۰ میلیارد  دلار ضرر مالی برای کشور به همراه خواهد داشت،بنابراین خروج ایران همانند آمریکا از این معاهده امری ضروری است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از عوامل موثر بر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و چالش هایی که این توافق نامه می تواند بر صنعت و اقتصاد کشور داشته باشد، با خبر شویم:

احد وظیفه مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی یکی از مهم‌ترین دلایل گرم شدن کره زمین را انتشار گاز‌های گلخانه‌ای (دی اکسید کربن) حاصل از مصرف سوخت نفت و گاز اعلام کرد و گفت: جامعه جهانی و هیات تغییر اقلیم بر این باور است که غلظت گاز‌های گلخانه‌ای دی اکسید کربن با صنعتی شدن افزایش یافته است.

وی افزود: پس از تشکیل "موافقت نامه  پاریس" در سال ۲۰۱۵، کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد از کشور‌های این کنوانسیون خواست تا برنامه‌های خود را برای کاهش انتشار دی اکسید کربن ارائه کنند.

وظیفه ادامه داد: براساس سند "موافقت نامه  پاریس"، ایران متعهد شد تا سال ۲۰۳۰، ۴ درصد از  گاز‌های گلخانه‌ای خود بکاهد و در صورت رفع تحریم این رقم را به ۱۲ درصد برساند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تعهد ایران در "موافقت نامه پاریس" چالش‌های فراوانی را به همراه دارد، بیان کرد: کشور‌های متعهد در این موافقت نامه که تعهدات آن‌ها به تصویب پارلمان می‌رسد، از این رو برای تحقق تعهدات خود باید اقداماتی را در این راستا انجام دهند.

وی با انتقاد از مصرف ۴ برابری بنزین در ایران نسبت به فرانسه گفت: ایران روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کند در حالیکه با وجود جمیعت مشابه این میزان در فرانسه حدود ۲۵ میلیون لیتر است.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه مصرف سوخت‌های پاک مستلزم سرمایه گذاری و سیاست گذاری مدون است، افزود: براین اساس در برنامه ریزی‌های شهری و مدیریت انرژی باید سیاست‌های مدونی از سوی شهرداری و اداره برق برای استفاده از انرژی خورشیدی اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه درصد دقیقی از میزان گرم شدن کره زمین ناشی از گاز‌های گلخانه‌ای نمی‌توان اعلام کرد، گفت: با توجه به آنکه زمین به طور متوسط یک درجه گرم‌تر شده است و همواره برآورد‌های اقلیمی نشان می‌دهد که دمای کشور در فصول مختلف نسبت به میانگین بالاتر است، از این رو می‌توان گفت که بخش اعظم این افزایش دما به گاز‌ گلخانه‌ای دی اکسید کربن حاصل از سوخت نفت و گاز باز می‌گردد.

نوک پیکان کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بر صنعت نفت کشور است/ ایران جز ده کشور اول تولیدکننده گاز گلخانه ای در دنیا

صادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی کاهش مصرف سوخت نفت و گاز را یکی از راهکار‌های مناسب برای کنترل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای برشمرد و گفت: با توجه به آنکه مباحث علمی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و افزایش دمای کره زمین به هیات تغییر اقلیم (ippc) واگذار شده، این هیات به این نتیجه رسیده است که اگر انتشار آلاینده‌ها و گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۱۰۰ به نحوی باشد که دمای کره زمین به طور متوسط ۲ درجه افزایش یابد، در برخی مواقع به شرایطی می‌رسیم که دیگر امکان کاهش این پدیده وجود ندارد.

وی افزود: با وجود آنکه اقیانوس‌ها بخشی از گاز‌های گلخانه‌ای را جذب می‌کنند، بنابراین با جذب بیش از حد دی اکسید کربن و انواع گاز‌های گلخانه‌ای دیگر قابلیت بازگشت آن وجود ندارد بنابراین باید برای حفظ طبیعت و جلوگیری از مشکلات تغییر اقلیم، باید زندگی بر روی کره زمین را مدیریت کرد.

رئیس مرکز خشکسالی در پاسخ به این سوال که آیا تعهدات ایران در "مواففت نامه پاریس" می‌تواند چالش‌های متعددی را به همراه داشته باشد، بیان کرد: اگرچه میزان تعهدات کشور در این موافقت نامه ۱۲ درصدبوده، اما ۸ درصد آن مشهود به رفع تحریم هاست و به عبارتی این حداقل تعهدی است که ایران به عنوان ده کشور اول تولیدکننده گاز‌های گلخانه‌ای می‌تواند در این موافقت نامه داشته باشد.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه نوک پیکان کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بر صنعت نفت کشور است، افزود:کشور با استفاده از پنجره دوجداره در ساختمان‌ها و کاهش مصرف انرژی می‌تواند بخشی از این تعهدات ۴ درصدی "مواففت نامه پاریس" را جوابگو باشد.

 ایران هر چه سریع تر باید از معاهده پاریس خارج شود/زیان ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلاری تعهد "موافقت نامه پاریس"

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه "مواففت نامه پاریس" چالش‌های فراوانی را در صنعت و اقتصاد به همراه دارد، اظهار کرد: معاهده پاریس کشور‌ها را ملزم می‌کند که در راستای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای سهمی در این راستا بر عهده بگیرند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا بیشترین سهم در کاهش گاز‌های گلخانه‌ای برعهده دارد، افزود: براین اساس آمریکا برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای باید در مصرف سوخت خود تجدید نظر کند و استفاده از سوخت‌های پاک و سالم را جایگزین نفت و گاز کند.

پاپی زاده ادامه داد: با توجه به انکه ایران یکی از بزرگترین دارندگان انرژی نفتی و گازی به شمار می‌رود، بنابراین پیوستن به این معاهده آسیب جدی به این صنعت وارد خواهد کرد.

عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس با اشاره به اینکه پیوستن به این موافقت نامه، قیمت تمام شده انرژی را به شدت بالا می‌برد، بیان کرد: هم اکنون قیمت تمام شده هر کیلو بایت تولید برق با سوخت گاز سیکل ترکیبی ۷۹ تومان است، درحالیکه با جایگزینی نیروگاه‌های خورشیدی به جای نیروگاه سیکل، قیمت تمام شده هر کیلو بایت برق ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان تمام می‌شود که این امر بدان معناست که ۷ تا ۸ برابر هزینه فعلی باید خرج کرد.

به گفته وی با پیوستن به "موافقت نامه پاریس" به سبب افزایش ۸۰۰ تا ۹۰۰ برابری قیمت ها، مردم قادر به پرداخت چنین هزینه‌ای نخواهند بود چرا که در شرایط کنونی قیمت گاز در ایران رایگان و نفت ارزان است.

پاپی زاده، پیوستن به این معاهده را برای کشور‌های فاقد سوخت فسیلی مزیت دانست و افزود: با توجه به آنکه مصرف سوخت برای آن‌ها گران تمام می‌شود، از این رو کشور‌های فاقد سوخت فسیلی چاره‌ای جز رفتن به سمت و سوی تولید انرژی نو و خورشیدی  ندارند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با پیوستن به این موافقت نامه بازار فروش سوخت‌های فسیلی ایران به شدت آسیب می‌بیند، بیان کرد: با وجود آنکه در پنج ساله اول رقمی معادل ۵ تا ۱۰ درصد از میزان مصرف نفت و گاز در دنیا کاهش می‌یابد؛ بنابراین این موضوع می‌تواند بازار فروش سوخت‌های فسیلی همچون نفت و گاز را تحت تاثیر  قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه اجرای تعهدات "مواففت نامه پاریس" حداقل ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار  زیان مالی برای ایران در بردارد، اظهار کرد: در چنین شرایطی که امکان پرداخت این میزان هزینه وجود ندارد، بهتر است به همان دلیلی که آمریکا از این معاهده خارج شده، ما نیز بیرون برویم.