به گزارش پارس نیوز، 

قره ئی نماینده خودروسازان در برنامه تیتر امشب در خصوص  وضعیت بازار خودروتصریح کرد: تعرفه واردات در ایران زیاد نیست. در تمام دنیا کشوری که صنعت خودرو داشته باشد، تعرفه پایین واردات در نظر گرفته نمی شود.

وی در خصوص نحوه قیمت گذاری خودرو گفت: هیچ جای دنیا شورای رقابت قیمت گذاری نمی کند، خودرو در سایر کشورها ارزان نیست. صنعت خودرو، 60 صنعت دیگر را با خود همراه می کند و در سایر کشورها نیز سعی بر حمایت از این صنعت دارند.

قره ئی درباره میزان رقابتی بودن صنعت خودرو ایران در مقایسه با سایر کشورها تصریح کرد: بازار خودرو ژاپن رقابتی حساب می شود اما  با همان شاخص های رقابتی، بازار ایران هم رقابتی است و خیلی اختلاف شاخصی  با سایر کشورها ندارد.

وی در مورد درخواست افزایش قیمت خودرو، اظهار داشت: چند سال پیش هم قیمت ارز از زیر هزار تومان به حدود 3 هزار تومان رسید وخودروسازان تلاش برای بازیابی قیمت کردند نه افزایش قیمت. در شرایط کنونی قیمت فروش مواد اولیه متناسب با ارز نیمایی حدود 9 هزار تومان محاسبه می شود که افزایش قابل توجهی نسبت به سال پیش دارد.

نماینده خودروسازان ادامه داد:از لحاظ قیمتی خودروهای داخلی نسبت به وارداتی حتما قیمت پایین تری دارند. ارزان ترین خودروی آلمانی 12 هزار یورو  معادل 120 میلیون تومان است.

تعطیلی 100 واحد تولید قطعه

بر اساس این گزارش در ادامه رضایی عضو انجمن قطعه سازان در خصوص وضعیت صنعت قطعه اظهار داشت: در حال حاضر100 کارخانه قطعه سازی تعطیل شده است و  200 هزار نفر بیکار شده اند. اگر رسیدگی نشود تا چند ماه دیگر 3 میلیون نفر بیکار خواهند شد.

وثی ادامه داد: در این شرایط مسئله افزایش قیمت مطرح نیست به روز رسانی قیمت است. بنگاه های تولیدی با افزایش70 تا 480 درصدی مواد اولیه مواجه هستند.

وی ادامه داد: پیشنهاد اینست که عواملی که باعث گرانی قطعه سازی کشور شده شناسایی و بلافاصله قیمت نهایی محاسبه و اعلام شود.

رضایی اظهار داشت: از سال گذشته تا کنون نرخ ارز 3 برابر شده مواد اولیه پلیمر از 3 هزار تومان به 12 هزار تومان رسیده است. قطعه ساز یک سوم قیمت تمام شده را نمی تواند از این صنعت کسب کند. بدهی قطعه ساز بالارفته  و باید به صورت نقدی مواد اولیه تهیه کند.

قیمت خودرو باید بر اساس شاخص های تولید محاسبه شود نه هزینه های سربار

بر اساس این گزارش سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص تصریح کرد: صنعت خودرو کشور  در بخش کیفیت و رقابت پذیری با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: در بحث قیمت، خودروساز هزینه های سربار زیادی دارد. این خودرو با این کیفیت خیلی گران هم است و این هزینه های سربار از مصرف کننده گرفته می شود.

سبحانی فر تصریح کرد:در شرایط فعلی واردات ممنوع، تولید داخلی کم  و تقاضا زیاد شده است. ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت دست روی دست گذاشته است.

وی افزود: وزارت صمت و سازمان حمایت باید ورود پیدا کند اما پیشنهاد تعیین قیمت خودرو، 5 درصد پایین تر از قیمت بازار درست نیست. قیمت تمام شده باید بر اساس شاخص های تولید محاسبه شود؛ در جاهایی که افزایش واقعی هزینه داشته  و نه اینکه هزینه های سربار محاسبه شود.

وی ادامه داد: قیمت با این محاسبه اصلا به قیمت حاشیه بازار نمی رسد. به طور مثال پراید با این محاسبه حدود 26 میلیون تومان می شود چراکه بیشتر قطعات و مواد اولیه از داخل تامین می شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد:الان مردم خسارت می بینند و عده ای واسطه و دلال سود می برند. وزارت صمت و تنظیم بازار باید محاسبه قیمت کنند. قیمت گذاری منطقی صورت گیرد تا عرضه و تقاضا متعادل شود.

70 درصد قیمت تمام شده خودرو، قطعات است/مواد اولیه صنعت قطعه با ارز نیمایی تامین می شود

بر اساس این گزارش قره ئی در ادامه عنوان کرد: محاسبه ها انجام شده و قیمت ها مشخص است از طریق فرمول قیمت تمام شده  اما قیمت نهایی خودرویی همچون پراید با عدد 26 میلیون تومان قطعا متفاوت است.

نماینده خودروسازان تصریح کرد:70 درصد قیمت تمام شده قیمت خودرو، قیمت قطعات است که  ارز آن از سامانه نیما با نرخ حدود 9 هزار تومان تامین می شود و در این شرایط به طور حتم افزایش قیمت خیلی بیشتر از اعداد 25 تا 30 درصد است.

قره ئی گفت:بیش از سه میلیون خودرو در سال معامله می شود که  همه افراد به قیمت بازار معامله می کنند و عرضه 150 هزار دستگاه با نرخ رسمی کنونی  تاثیری در این بازار ندارد.

وی تاکید کرد:5 هزار و 500 میلیارد تومان ضرر خودروسازان در 6 ماه نخست امسال بوده است.

نماینده خودروسازان گفت:56 درصد قیمت تمام شده خودرو مواد اولیه است همه اینها با قیمت دلار 9 هزار تومان تامین می شود. 60 صنعت وابسته به صنعت خودرو هستند و  وقتی گفته می شود 30 هزار میلیارد تومان نیاز این صنعت است، همه صنایع وابسته در نظر گرفته می شود.

قره ئی تصریح کرد:در حال حاضر 2 میلیون سهامدار خودروساز ضرر کرده  و  صنعت قطعه هم متضرر شده  اما دلال ها 10 هزار میلیارد تومان در بازار سود کرده اند.

صنعت خودرو نیازمند تزریق 20 هزار میلیارد تومان نقدینگی

در ادامه رضایی تصریح کرد:قیمت تمام شده صنعت قطعه سازی از 80 تا 200 درصد افزایش یافته و محاسبه قیمت کار سخت و پیچیده ای نیست.

وی افزود: از سال گذشته تا کنون قیمت تمام کالاها دوبرابر شده و فقط در صنعت خودرو متمرکز شده ایم تا قیمت بالا نرود. در شرایط کنونی افزایش قیمت صورت نگرفته، بلکه ارزش پول پایین آمده است.

رضایی تاکید کرد: اگر 30 هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو تزریق نشود این صنعت تعطیل می شود.