به گزارش پارس ، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با اقتصادپرس در خصوص الزامات برنامه های کاندیداها گفت: این روزها اغلب نامزدهای ریاست جمهوری، به جای پرداختن به علل اقتصادی وضعیت موجودو ارائه راهکار برای آن، معلول ها را مورد تاکید قرار می دهند، در صورتی که نیاز کنونی اقتصاد درک عمیق علل است.

ابراهیم رزاقی با بیان اینکه باید هر راه حلی از پشتوانه ی نظری برخوردار باشد گفت: اگر بخواهیم به علل نا به سامانی های اقتصادی بپردازیم، مسئله را باید از بنیان های فکری جستجو کنیم که سیاست های منتج از آن سبب ایجاد چنین وضعیتی شده است.

وی گفت: متاسفانه از بعد از جنگ تحمیلی تا کنون سیاست های تعدیل در دستور کار قرار گرفته است. سیاست هایی که پشتوانه نظری آن اقتصاد سرمایه داری است.

رزاقی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عیب به ذات بنیان های نظری اقتصاد سرمایه داری، برنامه های مبتنی بر آن نیز بی عدالتی را به همراه دارد و هرگونه اتخاذ برنامه ی جدید بر مبنای اقتصاد سرمایه داری برای رفع وضعیت کنونی صرفا یک مُسکن است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه متاسفانه غالب نامزدها راه حل هایی مبتنی بر نظام سرمایه داری ارائه می کنند که این مسئله وضعیت را بدتر خواهد کرد، تصریح کرد: یکی از دلایلی که در چند دهه اخیر ما موفق به برقراری یک اقتصاد قوی نشده ایم این است که صرفا اقتصاد سرمایه داری را پیگیری کرده ایم.

وی در ادامه افزود: ناکارآمدی های کنونی از جمله تورم، بیکاری، فقر، بی عدالتی منتج از نظام جمهوری اسلامی نیست چرا که روح حاکم بر نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی در تضاد با اقتصاد سرمایه داری است.

رزاقی گفت: در قانون اساسی، اقتصاد یک وسیله و هدف تعالی مردم است، در صورتی که در نظام سرمایه داری هدف سود شخصی اقتصادی است.

وی با بیان اینکه یکی از پارامترهای اصلی نظام اقتصادی مبتنی بر قانون اساسی، استقلال اقتصادی است، گفت: در سال های گذشته بالغ بر چند صد هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت به دست آمده است، که غالیا صرف واردات شده است، یعنی وابستگی بیشتر.

رزاقی یکی دیگر از پارامترهای مهم قانون اساسی را در زمینه اقتصاد، عدالت دانست و گفت: در نظام سرمایه داری که افراد گرفتار سود پرستی افراطی هستند، به فکر طبقات ضعیف بودن محلی از اعراب دارد. لذا بدیهی است که بی عدالتی اولین خروجی چنین نظامی است. در صورتی که در نظام جمهوری اسلامی هدف تعالی انسان و رفع کمبودها، کاهش فاصله طبقاتی است.

وی گفت: به اعتقاد من اگر در سال های گذشته به قانون اساسی عمل می شد، الان وضعیت اقتصاد کشور بسیار قوی بود.

رزاقی گفت: کاندیداها نباید مسائل اقتصادی را سطحی ببینند و راه حل هایی مبتنی بر نظام سرمایه داری ارائه کنند چرا که نتیجه همین خواهد شد که هم اکنون است.

وی تصریح کرد: کشور در شرایط کنونی راهی جز حرکت به مست اقتصاد مقاومتی ندارد. اقتصادی که در نقطه مقابل اقتصاد سرمایه داری قرار دارد.

رزاقی در پایان گفت: اگر کاندیدایی مسائل اقتصادی را در چارچوب اقتصاد مقاومتی تحلیل و مبتنی بر آن هم راه حل ارائه کرد، برنامه های اقتصادی اش امیدوارکننده خواهد بود در غیر این صورت هیچ توفیقی در اقتصاد نخواهیم داشت.