به گزارش پارس به نقل از تسنیم, چشم انداز اشتغال و بیکاری یکی از معضلات جامعه فعلی است و طی سال های گذشته روند مطلوبی را نداشته، و هر روز به نرخ ۳میلیون نفری جویای کار افزوده می شود. اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، حل این معضل یکی از اولویت های اقتصادی نامزدهای انتخابات به شمار می رود و هر یک از این افراد تلاش می کنند تا با وعده هایی بگویند که دولتشان می تواند در کوتاه ترین زمان به ایجاد اشتغال و مهار بیکاری دست یابد.

از این بُعد می توان گفت که شعار دادن درباره رفع بیکاری بسیار منطقی است، اما آنچه به معنای واقعی منطقی خواهد بود این است که نامزدها راه کارهای منطقی خود را در جهت عملی کردن این شعار ارائه دهند تا مردم و کارشناسان اقتصادی بر ادعای نامزدهای انتخابات جهت ایجاد اشتغال و مهار بیکاری صحه بگذارند.

اما مسئله مهم اینجاست که ریشه های اصلی بیکاری در شرایط فعلی چیست؟ بدیهی است که ایجاد اشتغال در گرو تولید و رشد اقتصادی است و عامل اصلی بیکاری، به دور از تحولات جمعیتی، رکود تولید و کاهش نرخ رشد اقتصادی در سال های اخیر بوده است. کاهش نرخ رشد اقتصادی در سال های اخیر و رکود اقتصادی فراگیر در جامعه یکی از دلایل مزید برعلت است تا کاندیداها راه کارهای عملیاتی را جایگزین وعده و شعار کنند.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند کاندیداها نه تنها دیدگاه اقتصادی مناسبی را برای حل معضل اشتغال بیان نکرده اند بلکه به این معقوله با تفکرات گذشته نگاه می کنند، و به نظر می رسد از شاخص هایی چون رشد اقتصاد، افزایش سرمایه گذاری، چگونگی تسهیلات دهی، بهبود فضای کسب و کار و نظایر آن غافل هستند.

این غفلت پیامدهایی همچون توقف روند اشتغالزایی و گسترش بیکاری را به همراه دارد. این مسئله علاوه بر سیاست های نامناسب اقتصاد داخلی از تشدید بی سابقه تحریم های اقتصادی ناشی می شود. تحریم بانکی و به خصوص بانک مرکزی و تحریم های برخی شرکت ها و همچنین مسیرهای فرعی مانند کاهش درآمدهای نفتی، جهش نرخ ارز وبی ثباتی آن، حاکمیت نظام چند نرخی ارز اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

به طور کلی شرایط رکود اقتصادی نمود از روند صعودی نرخ بیکاری دارد. واضح است در راین راستا برنامه هایی می تواند موثر باشد که گامی در جهت تامین رونق تولید و افزایش رشد اقتصادی بردارد.

*ضرورت سوق منابع حاصل از هدفمندی به سمت پروژه های اشتغال زا و تولید

اما راهبردهای رونق تولید و افزایش اشتغال چیست؟ ابوالقاسم حکیمی پور، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در این باره بیان می کند: نامزدهای ریاست جمهوری باید در راه کارهای خود منافع عموم را بر منافع شخص ارجح بدانند نه اینکه منافع شخصی خود را مهم تر و بر آن اساس برنامه ریزی کنند. از مهمترین اتفاقات سال ۹۱، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بود که بحث برانگیزترین مسئله اقتصاد را به خود اختصاص داده بود. متأسفانه در مرحله اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دولت با چالش های بسیاری از جمله هدایت نقدینگی مواجه شد و آنطور که باید و شاید منابع را به سمت تولید هدایت نکرد. درصورتی که منابع حاصل شده از هدفمندی به سمت پروژه های اشتغال زا و تولید سوق داده شود، بسیاری از مشکلات در راستای اشتغال و تولید حل خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار می کند: دولت بعدی باید با بکارگیری از نظریات کارشناسان موفق اقتصادی منابع را به سمت تولید سرازیر و در پروژه های اشتغال زا سرمایه گذاری کند. هم اکنون ۲۸ سازمان حمایتی مرتبط با تولید و مصرف در کشور وجود دارند اما عملا هیچ بازخورد و عملکرد مثبتی ندارند و این موضوع باید در دولت بعدی اصلاح شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از دیدگاه های اقتصادی ۸ نامزد ریاست جمهوری گفت: برخی دیدگاه های اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری کلی گویی و شعارهای عوام فریبانه است.

شاهد این کلام مروری بر گزیده اظهارات نامزدهای ریاست جمهوری مبنی بر کلی گویی و عدم راه کار در این زمینه است.

* با کمک جوانان مشکل بیکاری را حل می کنیم

محسن رضایی، یکی از کاندیدهای ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران صاحب ندارد می گوید: شورای عالی اقتصاد را تشکیل می دهم. گرانی و بیکاری آثار یک بیماری در اقتصاد است. نقدینگی را از سفته بازی به سمت تولید هدایت می کنیم. اقتصاد را چند محصولی و چند ستونی می کنیم. با کمک جوانان مشکل بیکاری و تحریم ها را حل خواهیم کرد.

وی بیان می کند: بیکاری و فقر شأن جوانان ما را تهدید می کند و این موضوع باعث شرمندگی ماست. فقر و بیکاری یک روی بحران فرهنگی است و رفتار دولتمردان در رویکرد فرهنگی تأثیر دارد. بیکاری و تورم دو چیز متفاوت است. بعضی وقت ها متناقض با هم عمل می کنند. منحنی فیلیپس در اقتصاد در این باره وجود دارد. اشتغال از شاغل و شغل درست می شود. هرکدام برنامه ای میخواهد که اشتغال را حل کنیم و بیکاری را از بین ببریم.

این کاندید ریاست جمهوری می افزاید: بیکاری، طلاق از امور نامطلوبی است که وجود دارد و البته یک مقدار آن به دلیل فشارهای خارجی است، اما قسمت اعظم آن مربوط به مدیریت داخلی است و از این رو باید یک تجدید نظر جدی در خود داشته باشیم.

*هر نفر شاغل یک میلیون به تولید کمک می کند

روحانی با تاکید بر اینکه بیکاری امروز در بین زنان بسیار بالا است عنوان می کند: امکانات باید بین همه مساوی تقسیم شود. امروز به احساس امنیت اقتصادی لطمه خورده است. راه اصلی حل مسئله بیکاری، بهبود فضای کسب و کار است. اساس تولید بر کار کارگر است.

این کاندیدای ریاست جمهوری می افزاید: راهکار دولت تدبیر و امید این است که تصدی گری دولت را در فرهنگ کاهش داده و کار را به کاردان واگذار کند. مساله جوانان از اهمیت بالایی برخوردار است. باید پس از فراهم کردن شرایطی برای ورود جوانان به دانشگاه ها اولین گرفتاری آنها که بیکاری است را برطرف کنیم. کیفیت تحصیل و مهارت دانشجویان باید بالا برده شود و آنها با صنعت و خدمات آشنا شوند تا به محض فارغ التحصیلی کار یابند و همچنین باید مسئله اقشاری مانند کارگران که حقوق ثابت دارند را مورد توجه قرار دهیم.

روحانی تاکید می کند: در مساله عدالت، باید با رانت و فساد مبارزه شود. متاسفانه با اینها در سالهای اخیر بیشتر مواجه بودیم. عدالت فرصت برابر برای کل مردم است و برای کل اتباع ایرانی. همه اقوام و مذاهب. زن و مرد. در بعضی بخش ها بخصوص فصل سوم قانون اساسی را بهتر اجرا کنیم. در بحث عدالت اجتماعی باید حمایت از محرومین را در اولویت خود قرار دهیم و آنها که حقوق ثابت دارند مانند کارمندان. الان بیکاری در میان زنان بسیار زیاد است. ۶۶ درصد زنان ۲۰ تا ۲۹ ساله بیکار هستند. یکی از راه های عدالت این است که در امکاناتی که در کشور هست از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، همه احساس کنند به طور برابر دارند از اینها استفاده می کنند.

روحانی بیان می کند: اشتغال مهمترین دغدغه مردم است. وقتی در جامعه ایرانی بیش از ۳ میلیون نفر بیکار داریم و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیروی متخصص فارغ التحصیلی که دوره دانشگاهی تمام شده و شغلی ندارند نشان میدهد مهمترین مساله جامعه امروز ماست. راه حل اصلی این مساله بهبود شرایط کسب و کار است. متاسفانه قانون بهبود کسب و کار که در مجلس تصویب شده، آئین نامه اجرایی اش ابلاغ نشده است. در کنار این آموزش نیروی انسانی متخصص و ماهر به عنوان یکی از راه های کار است.

وی تاکید می کند: برخی منابع دیگر می گویند ۳ میلیون و ۵۶۰ هزار بیکار داریم و اگر ما این تعداد را ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون نفر بگیریم یا اصلاً فرض کنیم ۳ میلیون نفر بیکارند، اگر این تعداد مشغول به کار شوند، هر کدام به اندازه یک میلیون به تولید خدمت کنند، درآمد کلی این ۳ میلیون نفر، ۳ هزار میلیارد تومان می شود.

محمدباقر نوبخت، نماینده اقتصادی حسن روحانی درباره برنامه روحانی در مورد توسعه صنعتی و اشتغال می گوید: بیشتر توسعه بنگاه های کوچک را در اولویت کار خود قرار می دهد. در هشت سال گذشته در سازمان مطالعات استراتژیک یکی از موضوعاتی که مطرح بود چگونگی ایجاد اشتغال است زیرا تورم مشکلاتی را ایجاد کرده ولی در مقابل آن نبود اشتغال یعنی مردم با درآمد صفر زندگی کردند و مدلی طراحی شد که هر دولتی روی کار می آید بتواند در صورت تمایل از آن استفاده کند. در حال حاضر ۳ میلیون و ۵۶۰ هزار با درآمد صفر زندگی می کنند. براساس این مطالعات دنبال این بودیم که چگونه اشتغال ایجاد کنیم و بیکاری را کاهش دهیم که در این زمینه سه بخش وجود دارد؛ تقاضای نیروی کار، عرضه و محیط بازار کار است.

* اشتغال مهمترین موضوع در جامعه است/ توسعه اشتغال یکی از اولویت های جلیلی است

جلیلی، یکی دیگر از نامزدهای دوره یازدهم ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی نیازمند ساز وکار مناسب است اظهار می کند: برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید سازوکار مناسب طراحی شود. قرار بود یارانه ها هدفمند شود. اشتغال بحث اصلی امروز کشور ما است. در بحث بیکاری باید حمایت از تولید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی بیان می کند: موضوع اشتغال بسیار مهم و اساسی است و حوزه اقتصاد حوزه فرصت ها و تهدیدها است و برخی تهدیدها بر کشور وارد شده است و این تهدیدها اگر به نظر من به خوبی از فرصت ها استفاده شود بساری از این تهدیدها خوب به خود منتفی می شد.

محمد هادی زاهدی وفا، نماینده اقتصادی سعید جلیلی با تاکید بر اینکه بیکاری مهمترین موضوع کشور است می گوید: با توجه به رشد جمعیتی که داشتیم به دوران نیاز به کارش رسیده ایم. نیاز هست که بدان توجه جدی شود. به ۲ بخش باید توجه کرد. یکی بحث حمایت از تولید که باید ظرفیت های بخشی مانند کشاورزی و اقتصاد دانش بنیان و ارتباط صنعت و دانش توجه کنیم. بحث فناوری اطلاعات و نفت و فولاد و مسکن را باید توجه ویژه کرد. اشتغالی که خواهیم داشت باید در تولید باشد نه در شغل های کاذب. تولید باید رقابتی باشد. صنایع دستی هم جزو مزیت هایی است که میتواند چند میلیون شغل ایجاد کند.

نماینده اقتصادی جلیلی با تأکید بر اینکه سیاست های پولی، مالی و ارزی باید در جهت حمایت از تولید باشد، عنوان می کند: لازم است در نظام مالیاتی کشور اصلاحات و تغییراتی صورت گیرد تا هم از نظر درآمدهای مالیاتی دچار مشکل نشویم و هم از نظر تشویق به تولید و ایجاد اشتغال، سیاست های ترغیبی که در نظام مالیاتی و تخصیص منابع می توانیم دنبال کنیم را اجرایی کنیم.

زاهدی وفا در خصوص بخش عمرانی بودجه سنواتی کشور اذعان می کند: در بخش های عمرانی، نوع تخصیص بودجه بستگی به سیاست های کلانی دارد که دنبال می کنیم، اگر ما به دنبال ایجاد اشتغال و افزایش مشارکت مردم در اقتصاد هستیم باید ببینیم کدام بخش های اقتصادی می تواند در این راستا بهتر ظرفیت سازی کند.

وی ادامه می دهد: تعدادی از صنایع کوچک به شکل خوشه ای می توانند به عنوان یک صنعت بزرگ فعالیت کنند مثلا صنعت خودروسازی ما به تعداد زیادی صنعت قطعه سازی قابل تقسیم است که این کارگاهها و صنایع کوچک، مزیت نسبی در اشتغال زایی دارند.

نماینده اقتصادی جلیلی با تأکید بر لزوم توسعه صنعتی کشور بر اساس یک برنامه و استراتژی صحیح، اظهار می کند: بالاترین نرخ بیکاری در کشور در حال حاضر متوجه هرم سنی ۱۵ تا ۲۹ سال است و اوج جمعیت سالهای ابتدایی انقلاب اکنون به سن کار رسیده و نیاز به اشتغال دارند.

وی یادآور می شود: از این رو توسعه اشتغال یکی از اولویت های ما در استراتژی توسعه صنعتی است که این توسعه باید متناسب با مزیت های نسبی کشور در مناطق مختلف باشد.

*هدف اصلی بهبود فضای کسب و کار است

سیدمحمد غرضی با تاکید بر اینکه به کسی رای دهید که تولید و اشتغال را شکل دهد بیان می کند: پیشنهادم این است به غرضی رأی ندهید ولی به دولتی رأی بدهید که تورم را به صفر برساند تا تولید و اشتغال در کشور شکل بگیرد. تورم را به سرعت پایین می آورم. اگر رأی بیاورم نه تنها بیشتر از درآمد هزینه نمی کنم بلکه درآمد را آنقدر افزایش می دهم که بدهی های دولت را هم پرداخت کند.

وی می گوید: امکان ندارد شما در تولید رقابت خارجی را به حساب نیاورید. تولید رقابت جهانی دارد. در تمام دنیا هزینه پول برای تولید یکی دو درصد است. در ایران هزینه پول بیش از تورم است. تورم ۲۰ درصدی و هزینه پول ۲۵ درصدی هیچ سرمایه ای را برای تولید نمی گذارد. بزرگانی که اینجا نشستند، در دولت ها بوده اند و این وضعیت نتیجه کار دولت هاست. از یک موضوع تغافل شد و آنکه تورم باید بیاید روی ۲ و ۱ درصد. هزینه پول باید برود روی ۳ درصد. رقبای شما ترکیه و چین و هند هستند. شما در سال ۴۰ میلیارد دلار واردات داشتید. نیازهایی مانند گوشت و روغن و کره وارد شده است. تمامی کسانی که به این تولیدات می پرداختند به خاطر هزینه بانکی زیاد تولید را رها کرده اند. تولید حمایت سیاسی اجتماعی و… نداشته و به همین خاطر شکست خورده است.

غرضی بیان می کند: سن اشتغال در ایران به ۲۷ سال رسیده و این موضوع برای اقتصاد ایران مناسب نیست و در روابط بین المللی تاثیر گذار خواهد بود و دید کشورهای دیگر به ایران را تغییر خواهد داد. باید سن اشتغال در ایران را کاهش دهیم.

بابک حاجیان، نماینده اقتصادی غرضی، دغدغه اصلی غرضی را بهبود فضای کسب و کار می خواند و می افزاید: آقای غرضی گفتند بحث اصلی دغدغه وی و همه کاندیداهای دیگر موضوع تورم و افسار گسیختگی در حوزه اقتصاد و کسب و کار کشور است، طبیعی است وقتی که اقتصاد بیمار باشد و تورم به گونه ای باشد که هر روز قابل پیش بینی نباشد من فکر می کنم که همه چیز را تحت الشعاع قرار می دهد.

* ۲ساله مشکل بیکاری را حل می کنیم

قالیباف با تاکید بر اینکه ۲ساله مشکل بیکاری را حل می کنم می افزاید: بیکاری در جامعه با آنچه آمار ها نشان می دهد متفاوت است. کارنامه قابل دفاعی در حوزه مسائل اقتصادی در کشور وجود ندارد. هدفمندی یارانه ها را ادامه می دهم، اما در کنارش به دهک های پایین کمک می کنیم. به بانک مرکزی استقلال می دهیم.

وی ادامه می دهد: حق مردم است که بدانند ما در چه زمان بندی کارهایمان را انجام میدهیم. برنامه ۲ ساله داریم که مشکل گرانی و بیکاری را حل کرده و قدرت خرید مردم را بالا ببریم. البته در ۶ ماه اول تحول جدی در مدیریت اقتصادی کشور و تثبیت قیمت ارز به وجود آوریم و نگاه دولت به ارز به عنوان منبع درآمدی را کنار بگذاریم و تورم را کنترل کنیم. بلافاصله در یک سال و نیم بعدی باید مردم یک احساس آرامش، چه روستایی و چه سرمایه گذاری که تولید ثروت می کند، داشته باشد.

قالیباف بیان می کند: بیکاری حالا به یک اپیدمی رایج برای مردم در تمام شهرهای کشور تبدیل شده است. ایجاد و توسعه فرصت های شغلی جدید و نگهداشت ظرفیت های فعلی، کنترل و توجه به عرضه بازار کار، تسهیل شرایط در مسیر صادرات نیروی کار، ایجاد ارتباط سیستماتیک بین نظام آموزشی و نیازهای بازار کار، ایجاد فرصت های جدید شغلی، حمایت از کارآفرینی در کشور، ایجاد کارگاه های کوچک تولید، مدیریت واردات، اصلاح قوانین کار، تعریف مشاغل موقت و پاره وقت و تشویق کارفرمایان به استفاده از این نیرو ها جزو راهبردهای اصلی برای ریشه کن کردن معضل بیکاری است.

ابراهیم یاوری، نماینده اقتصادی قالیباف اظهار می کند: در تدوین لایحه بودجه سال ۹۳ اولویت های اقتصادی بحث بودجه ریزی و اصلاحات آن حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت. در بودجه اولویت های خود را صنایع پروژه های کشاورزی، صنعتی و نفتی اختصاص خواهیم داد. به نحوی که تمرکز ویژه ای را برای حمایت از بخش های اقتصادی که ارز آوری و اشتغال زایی زیادی را داشته باشند خواهیم داشت.

یاوری ضمن تاکیدبر اینکه در حال حاضر ارز اوری و میزان وابستگی اقتصادی به خارج مهمترین مشکل مالیات و اشتغال و معیشت مردم به شمار می آید می گوید: تدوین سیاست های موثر در این حوزه می تواند تا حد قابل توجه ای مشکلات اقتصادی کشور را کاهش یابد.

نماینده اقتصادی قالیباف در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه پایش مبنی بر اینکه دولت شما حمایت خود را بر بنگاه های کوچک و زود بازده قرار خواهد داد یا احتمام به حمایت به بنگاه های بزرگ می کند، می افزاید: ما نخست تفکیکی میان این دو بخش قائل نیستیم به عبارتی در یک برنامه راهبردی یک کار عملیاتی کوتاه مدت بنگاه های زودبازده ای که کوچک و متوسط هستند را قرار می دهیم. البته قطعاً اگر حلقه های بعدی این زنجیره را تعریف نکنیم عملا یک سرمایه گذاری ناقص صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: قطعاً در برنامه های کوتاه مدت صنایع زود بازده کوچک و متوسط در اشتغال زایی نقش پررنگی خواهند داشت اما در تکمیل چرخه حرکت صنعت صنایع بزرگ را نیز باید مورد توجه قرار داد چرا که به واسطه آنها زنجیره تولید کشور تشکیل خواهد شد.

*اشتغال معلول و محصول عوامل اقتصادی دیگر است

ولایتی با اشاره به اینکه کارخانجات نیازمند یک تنفس ۶ ماهه هستند می گوید: باید یک تنفس ۶ ماهه به کارخانجات داد تا از زیر دیون دربیایند. دولت آینده باید یک متصدی اقتصادی مشخص داشته باشد. برای تحقق شادی و نشاط بیشتر در جامعه قبل از هرچیز باید موضوع شغل و مساله بیکاری جوانان مورد نظر قرار بگیرد و تا زمانی که مساله اقتصادی مردم حل نشود و تا زمانی که معاش مردم تامین نشود صحبت از ایجاد شادی و نشاط در جامعه و خانواده ها کردن صحبت بی پایه ای است.

وی بیان می کند: موضوع اشتغال را نمی توان صرف نظر از دیگر سیاستهای کلان اقتصادی و به طور مجزا مورد بررسی قرار داد. اشتغال معلول و محصول دیگر عوامل اقتصادی از جمله ارزان سازی و ساماندهی فضای کسب و کار است. به این معنا که اگر کشوری یک اقتصاد پررونق و رقابتی داشته باشد که در آن، عوامل اقتصادی مثل تولید، عرضه و تقاضا، قوانین درست کار و تامین اجتماعی، بازار سرمایه، حتی عواملی همچون نرخ سود بانکی یا نرخ ارز، به سامان بوده و هر یک مسیر درست خود را طی کرده باشد، اشتغال به عنوان محصول یک اقتصاد پویا و سالم نمود پیدا خواهد کرد.

محمد سوری، نماینده اقتصادی ولایتی اظهار می کند: کشور ما از مزیت نسبی نفت برخوردار است در واقع این صنعت می تواند موجب رشد و تلقی همه صنایع فعال در کشور شود و حتی موجب افزایش اشتغال نیز خواهد شد.

وی گفت: اشتغال زایی بدون سرمایه گذاری در کشاورزی و صنعت هیچ معنایی ندارد، ممکن است در بودجه سال ۹۳ یک بودجه انقباضی تدوین شود، اما از این بودجه قطعا برای رشد و توسعه تولید و صنایع که منجر به اشتغال زایی خواهد شد، استفاده خواهیم کرد.

سوری تصریح کرد: برای رشد و توسعه همه صنایع باید رویه ای را در پیش بگیریم که این رویه هم اکنون شعار دولت آقای ولایتی است و با روی کار آمدن ایشان قطعا به عمل خواهد رسید.

وی ادامه داد: برای توسعه صنایع یک دید کامل وجود دارد، یعنی صنایع کوچک که موجب اشتغالزایی فراوانی خواهند شد، در کنار صنایع بزرگ توأمان رشد می کنند.

وی با اشاره به اینکه بالا رفتن و افزایش یارانه پرداختی به مردم منجر به افزایش تورم می شود، گفت: باید بدانیم تورم ۳۰ یا ۴۰ درصدی کشنده است و در قدم اول باید به دنبال افزایش اشتغال و کاهش تورم باشیم که در این صورت رفاه برای همه آحاد جامعه به ارمغان می آید.

این اظهارت در حالی مطرح می شود که کارشناسان اقتصادی معتقدند نامزدهای انتخابات باید حقیقت را بیان کنند.

*تعاون در دیدگاه های نامزدهای انتخابات مغفول مانده است

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره درباره دیدگاه های نامزدهای ریاست جمهوری با توجه با انتقاد از عدم توجه کاندیداهای ریاست جمهوری به موضوع تعاون می گوید: با وجود اینکه تعاون مورد تاکید اسناد بالادستی است متاسفانه این بخش در دیدگاه های نامزدهای انتخاباتی مغفول مانده است.

ایرج ندیمی نماینده مجلس نیز معتقد است: با بیان مباحثی از نوع تورم، نقدینگی و حمایت از تولید، مشکل کشور نیست و معیار ارزیابی مردم در انتخابات، ارائه راه حل این مشکلات است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می افزاید: شاهد بودیم که متأسفانه اغلب کاندیداها از کلمه تعاون در مباحث خود استفاده نکردند، در حالی که در سندهای بالادستی بر این امر تأکید شده و این نشان می دهد که برنامه ای در این زمینه وجود ندارد.

* با نظرات نامزدها حتی یک شغل هم ایجاد نمی شود

محمد حسین ادیب اقتصاددان عنوان می کند: با بسیاری از نظرات اقتصادی که به شدت هم انتقادی است و این روزها به وفور طرح می شود، حتی یک شغل نیز ایجاد نمی شود. ایران به رئیس جمهوری احتیاج دارد که راهکار اداره کشور بدون درآمد نفت را ارائه کند.

به گزارش تسنیم، کارشناسان اقتصادی معتقدند ایجاد اشتغال و مهار بیکاری با دستور، موعظه یا شعار قابل حل نیست، بلکه نیازمند تدوین یک برنامه دقیق در مسیر ایجاد رونق تولید و افزایش پایدار رشد اقتصادی به واسطه طراحی و اجرای سیاست های صحیح اقتصادی و سیاسی است. حال باید منتظر ماند تا کدام یک از نامزدهای منتخب در مسیر تولید و ایجاد اشتغال به دور از شعارزدگی گام بر می دارند؟