به گزارش پارس نیوز، 

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری در تشریح آغاز فرآیند نوسازی بافت فرسوده توسط وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: این فرآیند بر عهده کارگروه باز آفرینی شهری است که در حال بررسی پروژه‌های دارای اولویت است.

وی افزود: به علت اینکه تعداد مسکن‌های فرسوده بسیار بالاست سرعت فعالیت باز آفرینی شهری متناسب با این میزان تقاضا برای ترمیم نیست.

مشاور عالی رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت شهری تصریح کرد: لازم به ذکر است ما دارای دو نوع ترمیم در بافت‌های فرسوده هستیم، یکی نوسازی بافت‌ها به شدت فرسوده شهری و دیگری مقاوم سازی این واحدها برای کاهش آسیب‌های احتمالی در سال‌های آینده است.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته طبق صحبت‌های آقای عشایری اطلاعاتی را به‌دست آوردیم که تعداد 66 هزار واحد فرسوده آماده برای بازسازی هستند که از این تعداد 36 هزار واحد در عرصه بازآفرینی شهری قرار گرفته و 30 هزار واحد توسط بخش خصوصی برای بازسازی حمایت شده است.

بیشتر بخوانید: نوسازی بافت فرسوده؛ رویایی دست نیافتنی 

ترکان با اشاره به تسهیلاتی که قرار است به ساکنان مسکن‌های فرسوده قرار بگیرد، بیان کرد: از جزئیات مطلع نیستیم اما می‌دانیم که 3 نوع وام برای حمایت از نوسازی بافت فرسوده وجود دارد. نوع اول شامل وام مصرف کننده است که با نرخ سود 6 درصد از صندوق پس انداز یکم، نوع دوم برای پیمانکاران با نرخ سود 18 درصدی که 9 درصد آن از سوی دولت پرداخت شده و 9 درصد آن از سوی پیمانکار پرداخت می‌شود، نوع وام سوم برای افراد ساکن در این منازل فرسوده است که بتوانند در محلی منزلی را کرایه کنند و تا پایان طرح ترمیم این منازل اسکان داشته باشند که این وام قرض الحسنه و بدون نرخ سود است.

مشاور عالی رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت شهری در پاسخ به این سوال که آیا منابع مالی تسهیلات فراهم شده است؟ گفت: روی کاغذ منابع تخصیص یافته، اما هنوز سازمان برنامه و بودجه پولی را به عنوان منابع پرداخت نکرده است.