به گزارش پارس نیوز، 

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

 

بازار سهام

وضعیت قرمز در بورس تهران

شاخص کل بورس تهران با افت ۵۲۶۲ واحدی به سطح ۱۷۳ هزار و ۵۵۸ واحد رسید. دماسنج بازار سهام شدیدتر از شنبه به روند نزولی خود ادامه داد و این بار حدود ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص کل بورس که در دو هفته گذشته بالای کانال ۱۸۰ هزار واحدی بود به کف ارزش خود در ماه گذشته رسید. از دلایل هیجانات ابتدای هفته بورس می‌توان به ریزش قیمت سهامبانکی و خودرویی اشاره کرد. زیرمجموعه بانکی و خودرویی در هفته‌های گذشته در صدر ارزش معاملات روزانه قرار داشتند اما به صف کشیده شدن این نمادهای بزرگ فشار فروش را در کل بازار افزایش داده است. حال چشم فعالان بورس به انتشار گزارش‌های ماهانه است تا شاید بار دیگر توجهات را به سهام سودآور جلب کند و توزیع نقدینگی را به سود سهام بنیادی تغییر دهد.

 

 

31-01

 

بازار ارز

ادامه صعود نرخ دلار

ساعت 16 روز گذشته هر دلار آمریکا با رشد ۶۰۰ تومانی به قیمت ۱۳ هزار تومان مبادله شد. روند صعودی شاخص ارزی کشور با شروع هفته آغاز شد و یکشنبه دلار صعود ۶ درصدی را ثبت کرد. بازگشت دلار به مدار افزایشی را می‌توان از مجرای حضور کمرنگ بازارساز در هفته جاری رصد کرد. سیاست صرافی‌های وابسته به بانک مرکزی در کاهش روزانه قیمت ارز در این هفته تغییر کرد. به‌منظور تثبیت قیمت‌ها و بازگرداندن آرامش، بازارساز در هفته جاری ارز را با قیمت آزاد به فروش می‌رساند. درکنار عرضه روزانه ۵۰۰ دلار در صرافی ملی، دیروز برخی صرافی‌ها در میدان فردوسی اقدام به عرضه ۲ هزار دلار یا معادل آن کردند.  به نظر می‌رسد رسیدن بهای دلار به کف روانی ۱۲ هزار تومانی بار دیگر بازار خرید را داغ کرده و با تقویت سمت تقاضا قیمت را صعودی کرده است.

 

 

31-02

 

بازار سکه

واکنش سکه به رشد دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته با رشد 300 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد. طی هفته قبل و هفته جاری نوسان قیمت ارز به عنوان اهرم حرکت بازار سکه عمل کرد. طبق روند روزهای گذشته بازهم واکنش سکه از تغییراتارز شدید‌تر بود و رشد 6 درصدی دلار با افزایش 7 درصدی سکه همراه شد. با شروع هفته و اوج‌گیری قیمت، حباب سکه که در محدوده منفی قرار داشت بار دیگر مثبت شده است. به نظر می‌رسد عبور از مرز 4 میلیونی فعالان بازار سکه را برای خرید ترغیب کرده و افزایش هیجانی تقاضا رشد قیمت‌ها را سبب شده باشد. با تداوم روند صعودی بهای دلار می‌توان سکه را نیز صعودی پیش‌بینی کرد. در کنار اهرم شاخص ارزی، رشد بهای طلای جهانی در آخرین روز کاری هفته قبل بر قیمت سکه بی‌اثر نبوده است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

بهبود وضعیت فلز زرد

طلای جهانی در آخرین روزهای هفته گذشته از روند نزولی دوهفته اخیر خود جدا شد و با رشد یک درصدی در مقیاس هفتگی به اوضاع خود سروسامان بخشید. رشد شاخص دلار طی هفته قبل بر قیمت طلا فشار ‌آورد. اما صعود شاخص دلار در آخر هفته روند معکوس پیدا کرد. جنگ رسانه‌ای مقامات آمریکایی درباره تداوم جنگ اقتصادی با چین و احتمال وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای وارداتی چینی و اظهارات مقامات فدرال رزرو در مورد عدم اطمینان به افزایش نرخ بهره و کاهش رشد اقتصاد در سطح بین‌المللی ضمن عقب کشیدن شاخص دلار از کانال ۹۷ واحدی، طلا را صعودی کرد. در آخرین نظرسنجی سایت کیتکو ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان ادامه رشد طلا را در این هفته متصور هستند. در این نظرسنجی عواملی چون عدم قطعیت مساله برگزیت در حوزهیورو و نوسان در بازارهای جهانی سهام از جمله حمایت‌های افزایش نرخ طلا هستند.

 

 

31-04

 

بازار اوراق مسکن

حبس ماهانه اوراق زیر کانال 60 هزار تومانی

روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 با رشد اندک 6/ 0 درصدی به قیمت 58 هزار و 304 تومان مبادله شد و بخشی از افت روز قبل خود را جبران کرد. رشد تسه 9512 در حالی رخ داد که اکثر سررسیدهای دیگر روند کاهشی را تجربه کردند. رکود در معاملات ملک به‌خصوص در تهران از عوامل کم‌نوسانی این بازار شناخته می‌شود. کاهش تقاضای مسکن با پایان تابستان و همزمانی با ایام محرم و صفر شدت گرفت. ضمن اینکه بروز قیمت توهمی در خانه‌های نقلی به خانه‌هایی با متراژ ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر گسترش یافته است و قیمت‌های پیشنهادی شکاف قابل توجهی با انتظار و قدرت خریداران دارد. با توجه به قدرت کم اوراق مسکن در مقایسه با بهای کنونی املاک در کشور و ادامه رکود معاملات احتمال می‌رود نوسانات کم‌رمق تسه‌ها ادامه داشته باشد و چشم‌انداز هیجانی در این بازار دور از انتظار باشد.

 

 

31-05

 

بازار نفت

سقوط طلای سیاه در تقابل قدرت‌‌های نفتی

نفت WTI هفته گذشته روند پرنوسانی را تجربه کرد و قیمت آن بازه 55 تا 61 دلاری را تجربه کرد و نهایتا با افت 5 درصدی به بهای 8/ 56 دلار برای هر بشکه رسید. افزایش نگرانی‌های جهانی در رابطه با مازاد عرضه همزمان با سیاست‌ آمریکا حول حفظ قیمت پاییننفت به ریزش بهای طلای سیاه در میانه ابتدایی هفته منجر شد. در مقابل اوپک به رهبری عربستان برای حفظ تعادل بازار و جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ها خبر کاهش تولید روزانه خود در دسامبر و سه ماه اول ۲۰۱۹ را اعلام کرد و نفت را به مدار افزایش بازگرداند. اما پیغام توییتری رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر عدم کاهش تولید روزانه و انتشار آمار افزایش موجودی‌های تجاری نفت آمریکا بیش از انتظارات در کانال کاهش تقاضا و آمار رشد دکل‌های فعال نفتی در مجرای عرضه نفت را به روند نزولی برگرداند.

 

 

31-06