به گزارش پارس نیوز، 

دولت تدبیر و امید به دنبال تفکیک برخی زوراتخانه ها از جمله "صنعت، معدن و تجارت" است.   مهدی غضنفری که از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ بعنوان وزیر بازرگانی و از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ بعنوان اولین وزیر وزارتخانه ادغامی صنعت، معدن و تجارت سکان حوزه تولید و تجارت کشور را در دست داشت، تحلیل دقیقی از شرایط پیش و پس از ادغام این وزارتخانه ارائه می‌دهد. او ادغام این وزارتخانه را اقدامی درست می داند و معتقد است: تکثر وزارتخانه های یکی از آسیب های ساختاری است به همین جهت ادغام کمک می کند نوسانات به حداقل برسد.

«چه عواملی منجر به بروز مشکلات  اقتصادی شد، آیا با چینش تیم جدید اقتصادی مشکلات برطرف می شود؟ چرا دولت به دنبال تفیک وزارتخانه های اقتصادی است؟» برای پاسخ به سوال های مطح شده با وزیر صمت در دولت دهم به گفتگو نشستیم.

مهدی غضنفری" وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت" در گفتگو با پارس، درباره تلاش دولت برای حل مشکلات اقتصادی، گفت: به اعتقاد بنده، دولت تجریه گذشته را کنار گذاشت، روش های حل را نادیده گرفت و وفقط به دنبال «برجام» بود و می خواست از طریق برجام مسائل حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه «برجام» در جای خود اهمیت دارد، افزود: اما اگر اینگونه اندیشیده شود که برجام کلید حل مشکلات است و با آن کلید، قفل اقتصاد باز می شود کاملا اشتباه است؛ حداقل بنده چنین باوری ندارم.

استاد دانشگاه علم وصنعت تصریح کرد: اگر هم تحریم ها اعمال نمی شد ما اکنون با افزایش قیمت ارز روبه رو بودیم، دولت به جای آنکه برنامه ارائه دهد افرادی را دورخود جمع کرده که مخالف تام و تمام فعالیت های گذشته است و این منجر به انحراف و تصمیمات غلط و تشدید مشکلات شد.

غضنفری تاکید کرد: آقای روحانی مشکلات را دور خود جمع کرد و به جای آنکه با معادله خیلی ساده مشکلات را تحلیل و برای آنها چاره اندیشی کند می گوید"نقدینگی ما با نقدینگی دولت سابق فرق دارد، این نقدینگی پاکیزه است!»

وی به انتقاد از موضع گیری یک چهره سیاسی پرداخت و تصریح کرد: شنیدم یکی از سیاسیون گفته بود: «هیچ کس به اندازه آقای جهانگیری از وضعیت ارزی کشور آسیب ندید چون اعلام کرد قیمت ارز ۴۲۰۰ است اما محقق نشد».هیچ کس یعنی چه!؟

وزیر اسبق صمت اظهارداشت: پس مردم که این همه آسیب دیدند مهم نبودند!؟ اگر کسی اینگونه گفته باشند تنها یک اظهار نظر حزبی و جناحی است. یعنی اصلا مردم محسوب نمی شوند!؟ این درست است؟

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال"آیا با تفکیک وزراتخانه ها که دولت به دنبال آن است مشکلات کاسته خواهد شد؟ "، گفت: به بنده، تئورسین ادغام گفته می شد چون به شدت دنبال ادغام بودم و در دولت پیگیری کردم، آن قدر پیگیری کردم تا ادغام صورت گرفت از این رو با بنده سخن از تفکیک نگویید، واقعا ناراحت می شوم.

غضنفری به انتقاد از تکثر وزارتخانه ها در دولت پرداخت و افزود: ضمن احترام به نظر دیگران معقدم، تکثر وزارتخانه های یکی از آسیب های ساختاری است به همین جهت ادغام کمک می کند نوسانات به حداقل برسد.

وی به بحران سال ۹۱ اشاره و خاطرنشان کرد: در آن سال کشور در بحران بود و برای ما مهم بود مردم با مشکل روبه رو نشوند البته وقتی دوه گذشته با حال حاضر را مقایسه می کنم می بینم مردم از آن دوره بهتر یاد می کنند به این دلیل که ما خیلی مراقب بودیم.

استاد دانشگاه علم وصنعت گفت: در جلسه ای تصمیم گرفتیم، تیم اقتصادی دولت تعرفه ها را نصف کند چون ارز دو برابر شده بود براین اساس به جمع بندی رسیده بودیم دولت تعرفه ها را پایین بیاورد به جای آنکه ارز را پایین بیاورد بنابراین اگر ادغام صورت نگرفته بود هنوز تصمیم نمی گرفتیم و در حال فکر کردن بودیم که این تصمیم خوب یا بد است، یا حتی ممکن بود یک وزیر امضاء می کرد و یا وزیر دیگر امضاء نمی کرد و کشور معتدل می شد.