به گزارش پارس نیوز، 

ساسان شاه ویسی اقتصاددان و استاد دانشگاه رمز ارزها را پول موهوم دانست و گفت: نباید هویت سرمایه های ملی را با یک پول موهوم مبادله کنیم.

وی افزود: رمز ارز ها در سیاستگذاری های پولی امروز پول موهوم محسوب می شوند.

شاهویسی گفت: آمریکا بدون هیچ تلاشی و بدون پشتوانه، پول منتشر و اقتصاد کشورها را به دلار وابسته می کند.

وی افزود: آمریکا برای تأثیرگذاری دلار بر مبادلات جهانی، توافقنامه ای با عربستان امضا کرد که بر اساس آن، دلارها مبتنی بر نفت قرار می گیرد.

شاهویسی گفت: یورو 30 درصد از متغیرهای پولی جهان را در اختیار گرفته است و چین، کره جنوبی، برزیل، هند و روسیه برای کاهش هزینه های استفاده از دلار به سمت جایگزینی دلار در مبادلات اقتصادی خود حرکت می کنند.

وی افزود: برای انعقاد پیمان های پولی دو جانبه باید پایه پولی اصلی برای مبادلات مشخص شود که اکنون استفاده از یورو جایگزین مناسبی برای دلار است.

شاهویسی گفت: اکنون 40 میلیارد دلار تراز تجاری چین با ماست بنابراین باید با مشخص شدن نرخ برابری در سبد مشترک به سمت انعقاد پیمان های دو جانبه حرکت کنیم و تأخیر کنونی در عقد این پیمان ها به دلیل مسائل ساختاری است.

محمدسعید شادکار کارشناس مسائل پولی و بانکی نیز در این برنامه گفت: رمز ارز ها بیش از 200 میلیارد دلار ارزش بازاری دارند و در برخی مواقع حجم بازاری آنها تا 700 میلیارد دلار نیز افزایش می یابد.

وی افزود: تسهیل فرآیندهای پرداخت و فناوری پشت پرده رمز ارز ها موجب توجه به آنها شده است.