به گزارش پارس نیوز، 

در بازار دیروز سهامداران با گزارش‌های نامناسب در گروه‌های بانکی و خودرویی مواجه شدند. بدترین گزارش‌ها به‌ویژه از سوی نمادهایی نظیر ایران‌خودرو و ملت راهی تابلو شد. ایران‌خودرو با اعلام زیان ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومانی در شش ماهه نخست امسال خبر نامساعدی برای گروه خودرویی و در کل بازار سهام بود. بانک ملت نیز با عدم اشاره به موضوع مهم تسعیر نرخ ارز سبب ابهام بازار شد. البته بانک ملت با انتشار نامه‌ای موضوع تسعیر نرخ ارز را به عهده بانک مرکزی و تصمیم‌گیری این بانک موکول کرد با این حال گزارش نامناسب بانک تجارت و صادرات نیز مورد‌توجه بازار قرار گرفت. در همین حال بازار در مورد گروه مهم دیگر بازار یعنی فرآورده‌های نفتی نیز با ابهام مواجه شده است. گزارش‌های این گروه نیز در حالی به بازار آمده است که نمادهای اصلی گروه به دلیل اعلام تاثیر تغییر نرخ ارزخوراک و فروش اقلام اساسی تولیدی متوقف هستند با این وجود گزارش‌های شش ماهه گروه پالایشی نیز سردرگمی بازار را بیشتر کرده است و نیازمند شفاف‌سازی بیشتر وضعیت هستند.

در این شرایط دیروز شاخص کل با افت بیش از ۳/ ۱ درصدی معادل ۲هزار و ۴۶۰واحد ضمن واگذاری دو کانال به رقم ۱۸۵هزار و ۳۱۹ واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز ۱/ ۲درصد افت کرد و رقم ۲۸هزار و ۳۲۹واحد را تجربه کرد. در بازار دیروز در خبرهای موثر بر بازار مجلس شورای اسلامی شاهد برگزاری نشست غیر‌علنی برای موضوع بررسی کنوانسیون جهانی مبارزه با تامین مالی تروریسم بود. در این جلسه وزیر خارجه از الزام پذیرش FATF گفت. محمدجواد ظریف همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو‌ژاپن گفت: ایران زمانی که آمریکا احترام متقابل را در دستور کار داشته باشد، نسبت به مذاکرات بدون پیش‌شرط و کاملا باز برخورد می‌کند. ایرانپیش‌شرطی برای گفت‌وگو با آمریکا ندارد اما لازمه هر مذاکره‌ای نه اعتماد بلکه احترام متقابل است.

در بازار دیروز در گروه خودرویی در کنار شوک زیان سنگین ایران‌خودرو وضعیت قطعه‌سازان نیز مورد‌توجه بود. در حالی که هزینه‌های تولید خودرو افزایش یافته است، عدم تغییر نرخ خودرو موجب انتقال سود خودروسازان به خریداران و دلال‌ها شده است. در همین رابطه سیدمهدی کاظمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز و بلاتکلیفی بازار در قیمت‌گذاری‌ها باعث شده تا قیمت انواع قطعات یدکی خودرو رشد قابل‌توجهی پیدا کند، اظهار کرد: در حال‌حاضر قیمت اکثر قطعات خودرو ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. وی با گله از اینکه هیچ نظارتی بر بازار خرید و فروش قطعات یدکی خودرو اعمال نمی‌شود، افزود: از اردیبهشت امسال به‌صورت کتبی اخطارهایی در مورد افزایش قیمت‌ها در بازار قطعات یدکی خودرو داده شد اما متاسفانه مسوولان توجهی به این موضوع نداشتند.

سخنگوی انجمن فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اعلام اینکه علاوه بر گرانی، رکود نیز عاملی شده تا قطعه در بازار کمبود داشته باشد، گفت: وارد‌کنندگان به دلیل نوسانات نرخ ارز ثبت‌سفارش‌های خود را متوقف کرده‌اند، علاوه بر این تولیدکنندگان داخلی نیز منتظر ثبات اوضاع هستند و حجم تولید را کاهش داده‌اند. وی با تاکید براینکه عمده شکایات ارسالی به اتحادیه مربوط به قطعات بی‌کیفیت و گرانی قطعات است، افزود: پیش از این مشکل اصلی بازار قطعات یدکی خودرو فروش قطعات بی‌کیفیت به‌عنوان اصل به مردم بود اما امروز این قطعات بی‌کیفیت به فروش رسیده است و بازار شاهد کاهش قطعه است. سخنگوی انجمن فروشندگان لوازم یدکی خودرو بر لزوم اتخاذ یک تصمیم مناسب برای ساماندهی بازار قطعات یدکی خودرو تاکید و اظهار کرد: اگر مسوولان و واحدهای نظارتی با یکدیگر هماهنگ باشند در کنار اتحادیه‌ها می‌توانند بازار را ساماندهی کنند اما هنوز هیچ راهکاری برای ساماندهی بازار از سوی مسوولان اعلام نشده است.

در گروه فلزات اساسی انجمن زغال‌سنگ ایران بعد از اتمام مهلت سه هفته‌ای، تصویب کرد تحویل زغال‌سنگ به ذوب‌آهن قطع شود. به گزارش بورس پرس، محمد مجتهد‌زاده رئیس انجمن زغال‌سنگ ۸ مهر ضمن اعلام تصویب قیمت پایه کنسانتره زغال‌سنگ بر مبنای بهای ۳۰ درصدی شمش فولاد گفته بود اگر قراردادهای ذوب‌آهن تا آخر مهر اصلاح نشود، ارسال این محصول قطع خواهد شد.. براساس این گزارش، حال با اتمام این مهلت، هیات‌مدیره انجمن دیروز با هدف قیمت‌گذاری برای نیمه دوم سال برگزار و افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت تجهیزات معادن، مصوب شد. با هدف جلوگیری از زیان بیشتر معادن و کاهش ضریب ایمنی معادن، تصمیم جلسه ۸ مهر انجمن اجرا و تحویل زغال‌سنگ به ذوب‌آهن قطع می‌شود.

در گروه بانکی دیروز نمادهای بانک‌های ایران زمین و سرمایه پس از مدت‌ها بازگشایی شدند این نمادها با افت ۴۰ و ۲۰درصدی به تابلو بازگشتند. این امر در شرایطی رخ داد که تکلیف سهامداران بانک‌های پاسارگاد،قوامین،شهر،گردشگری و مهر اقتصاد همچنان نامشخص و در ابهام است. در گزارش شش ماهه بانک سرمایه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷ مبلغ (۸۸۸۹) ریال زیان به ازای هر سهم محقق شد که از افزایش زیان ۶۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. در گروه پتروشیمی سهامداران دیروز شاهدگزارش‌های مناسب پتروشیمی‌های پارس، خراسان، زاگرس و شیراز بود. دیروز همچنین مدیر‌عامل هلدینگ خلیج‌فارس قول بهره‌برداری از الفین پتروشیمی ایلام، اوره و کود شیمیایی لردگان و پالایشگاه بیدبلند را تا مهر سال آینده به سهامداران داد. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس هزار میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۹۶میلیارد تومان بود.