به گزارش پارس نیوز، 

شاپور محمدی در پنجمین همایش بورس، بانک و بیمه (اینوِکس ۲۰۱۸ ) با بیان ویژگی‌ها و مختصات بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران خارجی عنوان کرد: ارزش بازار سهام ایران اعم از بورس و فرابورس معادل ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم با احتساب تورم و سایر متغیرهای اقتصادی معادل ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

وی افزود: ارزش معاملات بازار سهام در ۷ ماهه امسال معادل ۲۶۸ هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال گذشته که معادل ۲۴۷ هزار میلیارد تومان بوده، با افزایش ملموسی روبرو شده است.

وی با بیان اینکه میزان بازده معامله‌گران در بورس و فرابورس طی سال جاری به ترتیب به ۹۵ درصد و ۹۲ درصد رسید و از نظر تنوع شرکت‌های مختلف هم‌اکنون ۵۹۰ شرکت در بورس و فرابورس درج یا پذیرش شده‌اند و در ۴۰ رشته مختلف صنعتی فعالیت می‌کنند.

محمدی با اشاره به تنوع معاملات در بورس کالا از جمله زعفران، گندم، ذرت و محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی گفت: با وجود معاملات آتی بر روی شمش طلا در کشورهای دنیا، اما معاملات آتی بر روی سکه طلا در اندازه‌های کوچکتر ویژگی و مزیت معاملات آتی در بورس کالای ایران است.

رئیس سازمان بورس با اشاره به معامله برق در بورس انرژی عنوان کرد: به زودی در بازار نفت خام هم معامله خواهد شد و محصولاتی همچون نفت کوره، قطران و زغال‌سنگ نیز داد و ستد می‌شود.

محمدی با اشاره به تنوع ابزارهای مالی و اسلامی و کلاسیک در بازار سرمایه ایران افزود: انواع ابزارهای اسلامی از جمله اوراق مشارکت، صکوک اجاره سهام، اوراق منفعت، اوراق وکالت، اوراق خزانه اسلامی معامله می‌شود و برنامه‌هایی برای سایر اوراق کلاسیک سهام، ابزارهای بدهی، اختیار خرید فروش آتی سهام و همچنین بررسی اوراق تضامنی وارانت در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول از توسعه مناسب بازار بدهی سخن گفت و افزود: بازار بدهی در حالی به ارزش ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومانی رسیده بود که طی امسال ارزش این بازار بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان رسید و فرصتی برای ورود بانک مرکزی برای عملیات بازار باز ایجاد کرده است.

رئیس سازمان بورس افشای منظم اطلاعات مالی در بازار سهام طی ۱۶ نوبت برای هر ناشر را از مزیت‌های شفافیت در بازار سهام ایران عنوان کرد و افزود: ابزار آتی بر روی سبد سهام، ابزار وارانت، فروش استقراضی، بازنگری دستورالعمل‌های هیبریدی و ابزار تأمین مالی بیمه اتکایی و در نهایت ابزار بدهی رویدادهای طبیعی تا پایان امسال در دستور کار بررسی‌های سازمان بورس قرار گرفته و علاوه بر معرفی ابزارهای مالی داخلی و خارجی، فرهنگ‌سازی و ارتقاء سواد مالی در رأس اقدام‌های سازمان بورس قرار گرفته است.

انتهای پیام/