به گزارش پارس نیوز، 

در گزارش این  هفته، اخبار بین‌المللی و داخلی مربوط به تحریم، مذاکره و برجام و در نهایت وقایع مربوط به تحریم‌های نفتی به‌طوره ویژه پوشش داده شده است. همچنین اجلاس FATF، مواضع مهم دبیر اجرایی این نهاد و جلسه استماع شورای نگهبان درباره کنوانسیون TF، از مهمترین اخبار مرتبط با FATF است که در بسته خبری این هفته آمده است. اخبار مربوط به اقتصاد داخلی نیز شامل انتشار اطلاعیه فروش نفت در بورس انرژی می شود.

*تحریم بنیاد تعاون بسیج و شرکت‌های صنعتی و بانک‌ها توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا در تاریخ 24 مهر 97 اعلام نمود که علیه شبکه‌ مالی و تجاری بسیج اقدام کرده است. این وزارت‌خانه در طی بیانیه‌ای ادعا نموده این شبکه تجاری بسیج به عنوان بنیاد تعاون بسیج شناخته می‌شود و شامل 20 تعاونی و موسسه مالی است.

 وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا می‌کند بنیاد تعاون بسیج با استفاده از شرکت‌های پوششی، مالکیت و کنترل خود را بر روی میلیاردها دلار سرمایه و منافع در قسمت‌های بانکی، فلز، معدن و خودروسازی که تبادلات عظیم بین‌المللی در خاورمیانه و اروپا دارند مخفی و پنهان می‌کرد. در راستای این ادعا بانک مهر اقتصاد ، بانک ملت ، شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه تدبیرگران، شرکت نگین ساحل رویال، گروه مالی مهر اقتصاد، شرکت مهندسی تکنوتار، شرکت سرمایه‌گذاری تکتار، شرکت ساخت تراکتور ایران ، کالسیمین، شرکت تولید روی بندرعباس، شرکت احیا و ذوب روی قشم، شرکت تولید اسید زنجان، شرکت کاتالیزور شیمایی پارسیان، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری مهرآوران اندیشه ، بانک پارسیان، بانک سینا، گروه بهمن تحریم شدند.

*دیدار استیون منوچین با وزیران اقتصاد چندین کشور با محوریت تحریم‌های ایران

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در تاریخ 15 اکتبر (23 مهرماه)  برای شرکت در اجلاس پاییزه‌ی بانک جهانی و IMF وارد اندونزی شد و در طی این اجلاس با وزرای اقتصاد اندونزی، انگلیس، ژاپن، آرژانتین، کره‌ی جنوبی، کانادا، امارات متحده عربی و هم‌چنین معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا دیدار کرد.

به گفته‌ی سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در بعضی از این دیدارها، فشار بر روی ایران یکی از محورهای گفتگو بوده است. در این رابطه گفته شده است منوچین در دیدار با وزیر اقتصادی اندونزی در رابطه با تعهد طرفین برای تداوم فشار بر روی ایران و کره‌ی شمالی از طریق تحریم‌ها صحبت شده است . منوچین در دیدار با  وزیر اقتصاد امارات بر روی تلاش‌های مستمر منطقه‌ای در راستای مبارزه با تامین مالی غیرقانونی به ویژه در مورد ایران تاکید کرد . در دیدار با وزیر اقتصاد کره‌ی جنوبی، در رابطه با مسائل امنیتی که مورد توجه و نگرانی طرفین است،  یعنی کره‌ی شمالی و ایران صحبت شد . در دیدار با وزیر اقتصاد ژاپن نیز در مورد مساله کره‌ی شمالی و ایران بحث شد . منوچین در دیدار با وزیر امور دارایی انگلیس نیز بر سر مسائل امنیتی روسیه، کره‌ی شمالی و ایران صحبت کرد.

*موگرینی: اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است سازوکار ویژه‌‌اش  را عملیاتی کند

فریدریکا موگرینی، مسئول سیاست‌خارجه‌ی اتحادیه اروپا در  جریان نشست اروپا-آسیا موسوم به ASEM  در جواب خبرنگاری که پرسید چه زمانی قرار است اروپا سازوکار جدید را برای حفاظت ایران از تحریم‌ها ایجاد کند گفت: «این چیزی است که ما در طی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک رونمایی کردیم. اعضای اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند که این ساز و کار را اجرا کنند، بنابراین آنها در حال کار بر روی احداث این سازو کار هستند. من اطمینان دارم که آنها این کار را به طور موفقیت‌آمیز در هفته‌های پیش‌رو ادامه خواهند داد». 

*صنایع ریلاینس واردات نفت از ایران را متوقف کرد

یکی از مسئولین مالی شرکت صنایع ریلاینس هند، که بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی پالایشگاه نفت جهان است اعلام نمود این شرکت واردات نفت ایران را جلوتر از زمان تحریم‌های نفتی متوقف کرده است. این شرکت که توسط یک میلیاردر به نام موکش امبانی اداره می شود، به دلیل حجم گسترده فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه‌اش در آمریکا، نسبت به تحریم‌های آمریکا بسیار آسیب‌پذیر است.

*دیدار غیرمنتظره‌ی زنگنه با وزیر انرژی روسیه

زنگنه، وزیر نفت ایران در اتفاق غیرمنتظره‌ای روز دوشنبه با وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک دیدار کرد و در این ملاقات در مورد بازیابی بیشتر تولید نفت در چارچوب توافق اوپک و غیر اوپک صحبت شد.

در این دیدار وزیر انرژی روسیه خاطر نشان کرد: «مسئله مواجهه با تقاضای روزافزون برای منابع انرژی در جهان و جلوگیری از جوش‌آوردن بازار نفت در چارچوب (توافق اوپک و غیراوپک)  است. ما امیدواریم بازار را به ثبات برسانیم و با افزایش یک میلیون بشکه در روز از طریق تلاش‌های مشترک، خودمان را به عنوان بازیگران مسئول نشان بدهیم».

این دیدار در رسانه های خارجی به ویژه روسیه بازتاب فراوانی داشت. در چند ماه اخیر برخی جریان‌های رسانه‌ای در خارج و داخل کشور با واگرا نشان دادن رویکرد روسیه و ایران در موضوع نفت، سعی کردند بر روابط ایران و روسیه خدشه وارد کنند.

*ادعای منابع صهیونیستی در مورد توافق نفتی ایران و روسیه

رسانه های صهیونیستی به نقل از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ادعا نمودند اسنادی به دست وزارت خارجه این رژیم رسیده است که نشان می‌دهد ایران به کمک روسیه می‌خواهد تحریم‌های آمریکا را دور بزند. طبق آن اسناد، ایران و روسیه در جریان اجلاس سه جانبه تهران بر روی مکانیزمی توافق کرده‌اند که این مکانیزم اجازه‌ی صادرات نفت ایران از طریق دریای خزر به روسیه را می‌دهد و سپس با پالایش نفت ایران در پالایشگاه‌های روسیه، به جهان صادر می‌شود و در مقابل مسکو به ایران کالا و خدمات ارائه می‌دهد.

*شرکت توپراس ترکیه در حال مذاکره با آمریکا برای دریافت معافیت تحریمی

یک منبع آگاه صنعتی در ترکیه به رویترز گفته است شرکت توپراس، صاحب بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های ترکیه در حال مذاکره با مقامات آمریکا برای دریافت یک معافیت تحریمی است که با آن بتواند از ایران نفت بخرد.

این منبع گفته است: «آنها ]ترکیه[ می‌خواهند به واردات نفت ایران به میزان 3 تا 4 محموله در ماه ادامه بدهند، درست مانند تحریم‌های قبلی. اما اگر آمریکا به آنها بگوید که واردات نفت را متوقف کنند، آنها تبعیت می‌کنند و به سمت خواسته‌ی آمریکا پیش‌ می‌روند».

*کره جنوبی واردات نفت از ایران را صفر و از آمریکا 5 برابر کرد

آمارهای گمرک کره جنوبی نشان داد، این کشور برای نخستین بار در 6 سال گذشته، طی ماه سپتامبر هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است.

*در دیدار سفیر کره جنوبی با رئیس اتاق تعاون مطرح شد؛ شرکت‌های کره‌ای در ایران می‌مانند

رئیس اتاق تعاون ایران در دیدار با سفیر کره جنوبی ضمن معرفی بخش تعاون، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بخش تعاون، به روابط خوب ایران و کره اشاره و خواستار افزایش تعاملات اقتصادی بین دو کشور شد.

سفیر کره جنوبی نیز با تاکید بر اهمیت موقعیت ایران به لحاظ استراتژیک از نظر تولید و جغرافیا، خاطرنشان کرد: «دولت و شرکت‌‌‌های کره‌‌‌ای اهمیت حضور در بازار ایران را می‌دانند. کره از معدود کشورهایی است که خدمات توسعه‌‌‌‌ای که دریافت کرده بود در کمترین زمان به سایر کشورها برمی‌گرداند چنانچه می‌‌‌تواند دانش فنی که دریافت کرده است با سایر کشورها از جمله ایران به اشتراک بگذارند».

سفیر کره جنوبی در رابطه با تحریم‌های آمریکا افزود : «در حال حاضر رابطه ما تحت تاثیر تحریم‌‌‌‌های آمریکا است. به طور قطع سایر حوزه‌‌‌‌ها تحت تاثیر قرار گرفته‌‌اند اما با توجه به اینکه تعاونی‌‌ها از این تحریم‌‌ها معاف هستند فرصت خوبی را در اختیار کره قرار می‌دهد» 

در دیدار رئیس‌جمهور با سفیران جدید سنگال، هلند، ژاپن، آفریقای جنوبی و بلژیک بر روی تقویت روابط تجاری در شرایط تحریم تاکید شد

سفیران کشورهای سنگال، هلند، ژاپن، آفریقای جنوبی و بلژیک در سه‌شنبه 24 مهرماه استوارنامه‌ی خود را تقدیم رئیس‌جمهور کردند و در این دیدارها رئیس‌جمهور بر روی توسعه و تقویت همکاری‌های اقتصادی با کشورهای مذکور تاکید کرد و در مقابل سفیران کشورهای مذکور نیز بر روی توسعه روابط دوجانبه تجاری تاکید نمودند.

«میتسوگو سایتو»، سفیر جدید ژاپن در ایران با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور در زمینه‌های مختلف اظهار داشت: «دولت و شرکت‌های ژاپنی علیرغم فشارها و تحریم های آمریکا همچنان به روابط خود با ایران ادامه می‌دهند و در ایران می مانند؛ چرا که تجار و مسئولان ژاپنی نسبت به آینده ایران اطمینان دارند». 

ژاک لویی ورنر سفیر جدید هلند اهتمام جدی امستردام برای تقویت روزافزون روابط دوستانه با تهران را مورد تأکید قرار داد و گفت: «دولت هلند کاملاً از اجرای برجام حمایت می‌کند و همگام با تقویت نهادهای مالی اتحادیه اروپا مصمم است روابط بانکی را با ایران ارتقاء داده و اجازه ندهد تحریم‌ها، تأثیرات سوئی بر روابط اقتصادی دو کشور بگذارد».

سفیر جدید سنگال در تهران گفت که سنگال مصمم است روابط خود را با همه زمینه ها و بویژه اقتصادی ، با ایران به عنوان کشور دوست مستحکمتر سازد. «امدو سو» به حضور موفق و شهرت شرکتهای ایرانی از جمله ایران خودرو در کشورش اشاره کرد و اظهارداشت: «حضور تجار ایرانی در سنگال مایه مباهات است و دولت تسهیلات ویژه ای را برای صدور ویزای بازرگانان ایرانی اختصاص داده است  و سنگال می تواند دروازه ورود کالاهای ایرانی به غرب آفریفا باشد».

خانم «ورونیک پتی»، سفیر جدید بلژیک در تهران، برجام را یک موفقیت بزرگ در عرصه بین المللی برشمرد و گفت که اتحادیه اروپا و بلژیک همه تلاش های خود را برای حفظ برجام بکار گرفته اند. 

مازوی کومولو، سفیر جدید آفریقای جنوبی در تهران نیز با بیان اینکه مصمم هستیم در تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور بر موانع بانکی غلبه کنیم، گفت: «آفریقای جنوبی بر تعهد مجدد خود برای درکنار ایران ماندن بویژه در شرایط دشوار کنونی تأکید دارد».

*تحولات اقتصادی داخلی

*اطلاعیه عرضه نفت‎خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‎الملل بورس انرژی

به گزارش  شرکت ملی نفت ایران، اطلاعیه عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل در سایت بورس انرژی ایران منتشر شد. در راستای تحقق بند 13 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مبنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و مشارکت بخش خصوصی و همچینن اجرای بند (ح) ماده 4 قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه کشور، شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد تا پایان مهرماه سال جاری اقدام به عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران کند. بر این اساس، فروش به صورت 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی خواهد بود که تسویه بخش ریالی (بر اساس نرخ تسعیر سنا) بصورت نقدی قبل از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شر کت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله صورت می‌گیرد. 

*جهانگیری: مشتریان جدیدی برای فروش نفت پیدا کردیم

اسحاق جهانگیری در آیین روز جهانی استاندارد در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با اشاره به اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران افزود: هرچند برخی خریداران نفت ایران، در ماه های اخیر و پیش از فرا رسیدن 13 آبان زمان اعمال تحریم ها، خرید خود را از کشورمان متوقف کردند اما توانستیم شرکای جدیدی را برای فروش نفت خود پیدا کنیم. وی افزود: از طرف دیگر با شرکای سنتی هم مذاکره کردیم تا راهکارهایی را برای همکاری بیابیم؛ این موضوع عجیبی نیست که کشورهایی که تحریم می شوند به دنبال راهکارهایی برای دور زدن تحریم ها باشند. 

سخنان جهانگیری در رابطه پیدا کردن مشتریان جدید برای فروش نفت بازتاب فراوانی در رسانه‌های خارجی داشت.

*تدوین دو بسته حمایتی از سرمایه‌گذاران در بنادر ایران در زمان تحریم  توسط سازمان بنادر و دریانوردی

سازمان بنادر و دریانوردی در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام نمود که با توجه به شرایطی که پس از خروج آمریکا از برجام به وجود آمده است، سازمان بنادر و دریانوردی با چشم‌پوشی از محل درآمدهای خود سعی در جذب و ترغیب سرمایه‌گذاران دارد. در همین راستا دو بسته حمایتی از سرمایه‌گذاران در دو بخش مربوط به پوشش آثار و تبعات سیاست‌های ارزی و تجاری قراردادهای سرمایه‌گذاری و راهبری پایانه‌های بندری از زمان تصویب تا پایان سال جاری و نیز پوشش آثار و تبعات ناشی از وضع تحریم‌های مجدد توسط آمریکا جهت قراردادهای فعالین اقتصادی در بنادر کشور به ویژه سرمایه‌گذاری و راهبری پایانه‌های بندری از زمان اجرا تا پایان سال ۱۳۹۷ و تمدید آن به تشخیص هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، تعریف شده که به تصویب هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی رسیده است.

*تحولات مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)

*دستیار وزیر امور خارجه: 37 مورد از 41 بند برنامه اقدام FATF اجرا شده است

 حسین قریبی، دستیار وزیر امور خارجه گفت: در فاصله 18 ماه، 37 مورد از برنامه اقدام، که صرفا فنی بودند و با بانک مرکزی، وزارت خارجه، بیمه ها، گمرکات، وزارت اقتصاد، نهادهای نظارتی و دیگران ارتباط داشتند انجام و گزارش اقدامات مثبت به گروه ارزیابی FATF ارسال شد. در نهایت چهار موضوع هم در حیطه اختیارات قوه مقننه بود. دو قانون ما باید اصلاح می شدند چون از نظر خود ما هم اشکالات جدی داشتند. مثلا در قانون مبارزه با پول شویی مجازات متناسب پیش بینی نشده بود و بالاترین مجازات این بود که یک چهارم مبلغ پول شویی شده به عنوان جریمه پرداخت شود. در حالی که پول شویی جرم سنگینی است و باید کیفر داشته باشد. قانون مبارزه با تروریسم هم نواقصی داشت که باید رفع و استانداردسازی می شد. همچنین با توجه به این که عضو مجموعه ای از کنوانسیون های بین المللی بودیم تنها باید به دو کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم ملحق می شدیم. این چهار مورد به مهلت زمانی ما نرسید و عملا تنها همان 37 مورد را اجرا کرده بودیم. 

*جلسه استماع نظرات مسئولین درباره کنوانسیون TF در شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: در جلسه روزچهارشنبه شورای نگهبان، به منظور بررسی لایحه الحاق ایران به CFT(مقابله با تامین مالی تروریسم)، نظرات معاون اول رییس جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس بانک مرکزی استماع شد.

*دبیر اجرایی FATF: هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه وجود ندارد

دیوید لوئیس، دبیر اجرایی FATF گفت: ما از کشورها می‌خواهیم هرگونه تامین مالی تروریسم را اقدامی مجرمانه معرفی کنند و در مورد ایران چیزی که منتظر آن هستیم و امیداریم انجام دهد، غیرقانونی کردن تامین مالی تروریسم است و همچنین استثنائاهایی که برای گروه‌های مشخصی در نظر گرفته است را بردارد. ما درباره اینکه این گروه‌ها کدام هستند، صحبتی نخواهیم کرد و کاری که می‌کنیم این است که مطمئن شویم ایران ساختار قانونی و قوی‌ و قدرتمندی برقرار کرده که به آنها اجازه نخواهد داد برخی گروه‌ها را مستثنی کنند. هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه وجود ندارد، اما قطعا این کار (اجرای برنامه اقدام) می‌تواند شرایطی را برای آنها فراهم کند که بتوانند وارد داد و ستد با سایر کشورهای جهان بشوند چرا که می‌تواند به آنها نشان دهد آن کشورها (ایران) محل‌های امنی برای سرمایه‌گذاری هستند.

*تمدید مجدد مهلت ایران برای اجرای برنامه اقدام FATF

کار گروه ویژه اقدام مالی در جلسه هفته جاری خود مهلت ایران برای اجرای الزامات برنامه اقدام را چهارماه دیگر تمدید کرد. بر اساس بیانیه این گروه ایران تا ماه فوریه 2019، مهلت دارد تا این الزامات  را اجرایی کند. تا آن زمان گروه ویژه اقدام مالی، اقدامات مقابله‌ای علیه ایران را به تعویق می‌اندازد. FATF در بیانیه خود با ابراز ناامیدی نسبت به اقدامات ایران، از این کشور خواسته است تا در زمینه اجرای الزامات برنامه اقدام، جدیت بیشتری نشان دهد.

*سخنگوی وزارت امور خارجه: اکثر موارد برنامه اقدام به صورت کامل اجرا شده است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در رابطه با بیانیه روز جمعه FATF، اینکه اکثریت قابل توجه اعضای گروه ویژه اقدام مالی تحت تاثیر القائات سیاسی آمریکا و معدودی از متحدین آن قرار نگرفتند، خرسندیم. البته در عین حال بخش هایی از بیانیه صادره که اقدامات ایران را کامل ارزیابی نمی کند، مورد انتقاد قرار دارد. فاتف باید از انگیزه های سیاسی دوری جسته و تنها به گزارش های فنی توجه کند. بر اساس گزارش‌های فنی که تاکنون به این نهاد ارائه شده است اکثر موارد فنی مورد درخواست در برنامه اقدام مربوط به ایران به صورت کامل اجرا شده و مابقی نیز پس از طی مراحل قانونی مربوط به سه لایحه باقی مانده اجرایی خواهد شد؛ انتظار می رفت که اجلاس فاتف به این واقعیات توجه کرده و از به کارگیری برخی عبارات منفی در بیانیه خودداری کند. با محکوم کردن سرسختی هیات آمریکایی در مخالفت با تمدید مهلت برای ایران که ناشی از سیاست های متوهمانه و افراط گرایانه کاخ سفید می باشد، باید تاکید کنم که مبنای ارزیابی های گروه ویژه اقدام مالی از ابتدای تاسیس آن تاکنون اقدامات فنی دولت ها بوده است و نباید تصمیمات این گروه تحت تاثیر فشارها و شانتاژهای سیاسی یک کشور خاص که به قلدری و یکه تازی در سطح بین الملل عادت کرده است، قرار گیرد.

انتهای پیام/