به گزارش پارس نیوز، 

مقصود اسعدی سامانی اظهار داشت: با وجود وعده ارائه ارز نیما به شرکت‌های هواپیمایی و تعیین نرخ‌های بلیت بر اساس ارز نیما توسط شرکت‌های هواپیمایی، اما ایرلاین‌ها کماکان در دریافت ارز از سامانه نیما مشکلات زیادی دارند و روند تخصیص ارز توسط بانک مرکزی بسیار کند است.

* بانک مرکزی کد تخصیص ارز می‌دهد اما ارزی در کار نیست

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: تاکنون پرونده‌های زیادی توسط شرکت‌های هواپیمایی در بانک‌های عامل برای تخصیص ارز نیما تشکیل شده است اما با وجود ارائه کد تخصیص از بانک مرکزی، ارز درخواستی از سوی بانک‌های عامل تأمین نشده است، در حالی که هم‌زمان بسیاری از شرکت‌ها غیر از شرکت‌های هواپیمایی موفق به دریافت ارز شده‌اند. 

* برخی روزها ارز قابل ارائه در سامانه نیما وجود ندارد

وی اضافه کرد:‌ حتی در برخی روزها ارز قابل ارائه در سامانه نیما وجود ندارد و باید تدبیر ویژه‌ای برای شرکت‌های هواپیمایی اتخاذ شود و اگر این روند ادامه پیدا کند قطعاً شرکت‌های هواپیمایی دچار زیان و چالش می‌شوند زیرا نمی‌توانند هزینه‌های خود را پرداخت کنند و طبیعتاً اگر نتوانند هزینه‌های خود را پرداخت کنند طرف‌های خارجی هم به آنها سرویس نمی‌دهند و قاعدتاً پروازهای خارجی و برخی پروازهای داخلی آنها دچار چالش می‌شود که در این‌باره می‌توان به بدهی 16 میلیون دلاری شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه نجف اشاره کرد.

* سرگردانی ایرلاین‌ها بین بانک مرکزی و وزارت صنعت

اسعدی سامانی با اشاره به دیگر مشکلات شرکت‌های هواپیمایی در دریافت ارز نیما گفت: از سوی دیگر بانک مرکزی کد تخصیص ارز نیما به شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌دهد اما «نیرو محرکه» در وزارت صنعت، معدن و تجارت هم باید این موضوع را تأیید کند اما این سیستم هم به دنبال آن است که مثلاً قطعه‌ای که ما قصد خرید آن را داریم، آیا مشابه داخلی دارد یا خیر و در پایان هم کار به نتیجه نمی‌رسد و فعلاً ایرلاین‌ها سرگردان هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: وقتی مراتب اعتراض را به بانک مرکزی اعلام می‌کنیم آنها می‌گویند ما تأیید کرده‌ایم بروید سراغ وزارت صنعت ببینید چرا تأیید نکرده‌اند.

* ارز نیما اختصاص نیابد افزایش قیمت بلیت اجتناب‌ناپذیر است

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت‌ها در ‌دو ماه گذشته بلیت‌های خود را با نرخ ارز سامانه نیما یعنی حدود ۸۰۰۰ تومان عرضه کرده‌اند و پیگیری‌های انجام شده تاکنون برای اخذ ارز نرخ سامانه نیما از بانک مرکزی با بانک‌های عامل به نتیجه نرسیده است و شرکت‌ها مجبور به تهیه ارز آزاد روده‌اند، در صورت عدم اختصاص ارز مورد نیاز، شرکت‌ها ناگزیر به محاسبه نرخ پروازهای خود با نرخ ارز قابل دسترسی در بازار خواهند بود و افزایش نرخ بلیت اجتناب‌ناپذیر است.

* ایرلاین‌ها ارز نگیرند حداکثر ۳ ماه دوام می‌آورند 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: اگر این وضعیت تأمین ارز آزاد برای شرکت‌های هواپیمایی ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود ایرلاین‌ها حداکثر تا ۳ ماه دیگر دوام بیاورند و پس از ان با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد.

*  قیمت پروازهای اربعین بر اساس ارز نیما بسته شد 

‌وی با تأکید بر این مسئله که قیمت بلیت اربعین بر اساس نرخ دلار هشت‌ هزار تومانی نیما محاسبه شده است، بیان کرد: این در حالی است که نرخ پروازهای خارجی تابع شرایط رقابتی و آزاد است اما شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند در راستای حمایت از زائران اباعبدالله الحسین و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه در افزایش تقاضا، نرخ‌های تکلیفی و مصوب برای این ایام در نظر بگیرند.

اسعدی سامانی اضافه کرد: در حالی نرخ بلیت اربعین بر اساس هشت‌ هزار تومانی محاسبه شده است که ایرلاین‌ها نتوانسته‌اند از سامانه نیما ارز بگیرند.

وی با انتقاد از گفته‌های یک نماینده مجلس مبنی بر سودجو بر شمردن شرکت‌های هواپیمایی‌، بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی در حالی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به شدت تحت فشار هستند و در خط مقدم تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارند، اما همیشه مقاومت کرده‌اند و در همین سال ‌۱۳۹۶ بیش از ۲۸ میلیون مسافر داخلی و خارجی را جا به جا کرده‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه ایرلاین‌ها نقش تأثیرگذاری در اقتصاد و پیشرفت کشور داشته‌اند، گفت: متأسفانه‌ کسانی که با الفبای صنعت حمل و نقل هوایی در دنیا و مشکلات شرکت‌های هواپیمایی در داخل بیگانه‌اند، ایرلاین‌ها را متهم به فرصت‌طلبی و خیانت می‌کنند؛ اصلاً معلوم نیست آقایان براساس کدام آموزه‌های دینی و اخلاقی بخش عظیم و تأثیرگذاری از اقتصاد کشور را اینگونه بی‌محابا مورد اتهام قرار می‌دهند.

اسعدی سامانی اضافه کرد: شرکت‌های هواپیمایی از سال ۱۳۹۴ هر ساله در ایام اربعین ‌اباعبدالله الحسین(ع) با وجود آزادبودن نرخ‌گذاری بلیت و  تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا و نرخ ارز، برای جلوگیری از اجحاف و سودجویی دلالان و عوامل واسطه، ‌به صورت داوطلبانه سقف نرخی مشخصی را تعیین و عرضه کرده‌اند، ضمن اینکه نرخ تعیین شده امسال برای پروازهای اربعین از نظر نرخ برابری دلار معادل نرخ سال ۱۳۹۴ است.