به گزارش پارس نیوز، 

سال 97 به نام سال حمایت از کالای ایرانی نام گرفت تا شاید بتوان با اقدام‌های اصولی و درست در این سال، از بار تولیدکننده ملی کاست و سازمان‌ها واداره‌های دولتی را برای همکاری بیشتر با تولیدکننده داخلی به حرکت واداشت.

سازمان تأمین اجتماعی یکی از سازمان‌هایی است که همیشه نقش پررنگی در روند حرکتی تولید ملی ایفا کرده است اما بنظر می‌رسد که نقش این سازمان بیش از اینکه حمایت از تولید ملی باشد، ضربه زدن به آن بوده است. متاسفانه مشکلات بیشماری که باتصویب آیین نامه‌های مختلف که حتی برخی از آنها با خود قانون در تضادبود،موجب شد تا بسیاری از تولیدکنندگان داخلی تضعیف شده و واحدهای تولیدی به تعطیلی کشانده شوند؛

اعمال قانون‌ سلیقه‌ای توسط سازمان تامین اجتماعی، آرامش اقتصادی تولیدکننده را برهم زد

محمدرضا نجفی‌منش فعال حوزه صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که تولید کشور به ویژه در سال‌های اخیر با آن دچار مشکلات بسیاری شده، تامین‌اجتماعی است.حتی می‌توان گفت که کاری که دشمنان می‌خواستند با تولید ایران انجام دهند و موفق نشدند، اکنون تامین‌اجتماعی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اجرای نادرست قوانین توسط سازمان تأمین اجتماعی، بیان کرد: نخستین مساله این است که طبق قانون تامین اجتماعی باید ظرف 6 ماه به لیست بیمه‌یی که از طرف کارفرما داده می‌شود، رسیدگی کند. اما آنها مدعی هستند که طبق ماده 47 باید 10 سال گذشته را رسیدگی کنند. این در حالی است که شرکت‌های بورسی در این مدت بارها سهامشان را خرید و فروش کرده‌اند، مالکشان عوض شده یا شرکت خصوصی ممکن است در این مدت چند دست گشته باشد و تیمش آن تیمی نباشد که چند سال گذشته روی کار بوده است.

نجفی منش تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی با اعمال نظرهای نادرست موجب می‌شود نرخ کارفرمایان بالا رود. درنتیجه در این سیستم فساد ایجاد می‌شود، چرا که عده‌یی به خاطر منفعت طلبی با مقدار کمتری پول حاضرند این جریمه را پاک کنند.

وی یادآوری‌کرد: در سیستم فعلی سازمان تأمین اجتماعی، نه تنها منافع تولیدکننده و کارخانه‌داران در خطر است بلکه خود سازمان هم منافع چندانی ندارد و تنها کاسبان هستند که در این میان به سود می‌رسند.

فعال حوزه صنعت با تأکید بر الزام به 6 ماه برای در نظر گرفتن سوابق بیمه‌ای واحدهای تولیدی، گفت: مواردی دیده شده سازمان تأمین اجتماعی مبالغی بیش از هزار میلیارد تومان برای یک واحد تولیدی در نظر گرفته‌است در حالی که ارزش کل آن واحد 200میلیارد تومان بیشتر نیست. به این ترتیب در این بررسی 5برابر ارزش کل واحد، جریمه تأمین‌اجتماعی است.

نجفی منش با اشاره به عدم تغییر سازوکار سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های گذشته، اظهار کرد: مجموعه این اعمال قانون‌های سلیقه‌ای موجب شده تا آرامش اقتصادی فعالان بخش تولید و کارآفرینان بهم خرده شود و به بیان دیگر تولیدکنندگان داخلی همیشه نگرانند که سازمان تامین اجتماعی، جرایم جدیدی برای آنها تعیین نکند.

وی تاکید کرد: همه نهادهای اجرایی و قانون‌گذاری در تلاشند که قوانین مزاحم را بردارند و فعالیت‌های تولیدی را تسهیل کنند، اما تفسیر قانون توسط ماموران بیمه تامین اجتماعی کار را برای تولید ملی سخت می‌کند. 

فعال حوزه صنعت گفت: تاکنون اعتراض‌های زیادی از سمت فعالان تولید به نهادهای زیربط همچون وزارت کار انجام داده‌ایم حتی در این باره با معاون اول رییس‌جمهور صحبت کردیم و آنها هم قول بررسی دادند. در کمیته ماده 76، به حقانیت بخش خصوصی در این رابطه رای مثبت داده شد اما متاسفانه در عمل همان اتفاقات گذشته تکرار شد به عبارت دیگرگویا اراده‌یی برای حل مشکل تامین‌اجتماعی وجود ندارد. در غیر این صورت این همه اعتراض باید راه به جایی می‌برد.

وی یادآوری کرد:مشکل اصلی اینجاست که سازمان تامین‌اجتماعی سازمانی بخشنامه‌محور است و قانون را کنار می‌گذارد. در حالی که بخشنامه‌ها در صورتی می‌توانند، اجرایی شوند که مصوبه قانونی داشته باشند یا توسط هیات وزیران تصویب شده باشند، در غیر این صورت نمی‌توانند اجرایی شوند. اما در عمل می‌بینیم که تامین‌اجتماعی به راحتی به بخشنامه‌های خود عمل می‌کند.

نجفی منش افزود: سازمان تامین اجتماعی هم خود را قانون‌گذار می‌داند و هم مجری و در زمان قضاوت نیز خود قاضی محکمه می‌شود.

وی تصریح کرد: در کمیته بررسی هم بر خلاف قانون،شاهدیم که از اعضای کمیته اولیه تصمیم‌گیری حضور دارند.

فعای حوزه صنعت ادامه داد: علاوه بر مشکلات ذکر شده مسائلی همچون تعریف کار سخت و کمبود میزان پوشش درمانی بیمه‌ها بخش دیگری از مشکلاتی است که امروز آسیب‌های جدی به تولید وارد آورده است.

نجفی منش در خاتمه به ضرورت رفع بروکراسی‌های اداری و حذف قوانین زائد اشاره کردو گفت: باتوجه به اینکه امسال به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده‌است باید در صدد رفع مشکلات تولید بود تا در آینده به سبب رشد بخش تولید شاهد افزایش رشد اقتصادی کشور هم باشیم.

تامین اجتماعی از هیچ کس حتی وزیر تعاون حرف شنوی ندارد

عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به وضعیت و آمار اشتغال و فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی گفت: واحدهایی که چندین سال صادرکننده نمونه بودند امروز در حال تعطیلی هستند. رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و روسای دیگر قوا بر انسجام ملی و کار شبانه روزی برای گذار از بحران فعلی تاکید دارند اما متاسفانه هنوز برخی مدیران ملی و استانی درک درستی از شرایط ندارند و همچنان با حرکت لاک پشتی تنها به منفعت سازمان خود فکر می کنند. 

وی افزود: بانک ها همچنان به بهانه آیین نامه ها و دستور العمل های خود، بهره مرکب می گیرند، کارخانه ها را به تعطیلی می کشانند، سرمایه فعالان اقتصادی را می بلعند و روز به روز به بی کاری دامن می زنند. سازمان تامین اجتماعی که در واقع باید شریک دوران خوشی و ناخوشی تولید کنندگان باشد، بیشترین فشار و آسیب را به آنان وارد می‌کند و بدون اندک توجه به نیازهای درمانی کارگران، دفاتر تامین اجتماعی را بر خلاف قانون به‌ بهانه بدهی واحدهای تولیدی تمدید نمی‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد شدید از وضعیت سازمان تامین اجتماعی گفت: بارها مشکلات فعالان اقتصادی با تامین اجتماعی را در شورای گفت‌وگو بررسی و درباره آنها راهکار هایی را به تصویب رسانده ایم و این مصوبات با امضای بالاترین مقام اجرایی استان به این سازمان ابلاغ شده است اما متاسفانه هیچ توجهی به این مصوبات نمی‌‌شود. کار به جایی رسیده است که از نظر ما تامین اجتماعی از هیچ کس حتی وزیر تعاون حرف شنوی ندارد. 

سهل آبادی در بخش دیگری از سخنان دولت و بخش خصوصی را به تلاش همه جانبه برای حل مشکلات مردم فرا خواند و گفت: شرایط فعلی با وضعیت کشور در روزهای آغازجنگ تحمیلی قابل مقایسه نیست و با اتخاذ تدابیر صحیح و علمی، استفاده از نظرات کارشناسان و نخبگان بخش خصوصی در تصمیم گیری ها ، مبارزه قاطع و بی اغماض با سوءاستفاده کنندگان و مفسدان اقتصادی و اجتناب از اختلافات حزبی و گروهی به مشکلات غلبه کرد. 

اما باوجود تمام اعتراض‌های فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی، رئیس سازمان تامین اجتماعی نظر دیگری دارد و معتقد است تمام فعالیت‌های این سازمان بر پایه حمایت از تولید ملی بنا شده‌ است.

اساس تشکیل سازمان تامین اجتماعی، حمایت از نیروی مولد و کارگر است

تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: حمایت از تولید ملی و کالای داخلی جهت گیری عمده کشور در سال جاری است و این سازمان نیز در راستای تحقق فرمایشات رهبری برنامه‌ریزی می‌کند.

وی تاکید کرد: از آن جایی که رابطه معناداری میان اشتغال و توسعه تامین اجتماعی وجود دارد و تامین اجتماعی پایدار زمینه و پیش‌نیاز دستیابی به عدالت اجتماعی است از این رو سال ۹۷ با نام‌گذاری صورت گرفته می‌تواند سال جبران کاستی‌های گذشته در زمینه حمایت واقعی و همگانی از تولید داخلی و نویدبخش جهشی قابل توجه در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی باشد.

نوربخش با بیان اینکه اساس تشکیل سازمان تامین اجتماعی، حمایت از نیروی مولد و کارگر کشور است، اظهار کرد: این سازمان در مقاطعی و بنا به ضرورت، به صورت ویژه از نیروی کار حمایت کرده است که ابلاغ بخشنامه خرید کالای مصرفی داخلی برای واحدهای تابعه، حمایت از کارگران و کارگاه‌های آسیب دیده در حادثه پلاسکو و اجرای طرح بخشودگی جریمه‌های بیمه‌ای کارفرمایان از آن جمله است.

وی تصریح کرد: بطورحتم استفاده از ظرفیت‌های تولید کشور و حمایت از تولید داخلی زمینه ارتقای خدمات سازمان تامین اجتماعی به جامعه ۴۲ میلیونی تحت پوشش کشور را محقق می سازد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر لزوم تغییر نگاه و رفتار مصرف‌کنندگانی که به کالای ایرانی اقبال نشان نمی‌دهند، گفت: فرهنگ‌سازی تغییر رفتار مصرف‌کنندگان و ارتقای کیفی تولیدات توسط کارفرمایان بایستی هم‌زمان و دائمی باشد و این سازمان، می‌تواند هم‌عرض دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای در این حوزه‌ها نیز نقش‌آفرینی کند.

نوربخش اظهار امیدواری کرد که پتانسیل‌های سازمان‌ها و نهادهای موثر کار و تولید هم‌راستای یکدیگر و در جهت تحقق شعار سال یعنی حمایتاز کالای ایرانی بکار گرفته شود.

در ادامه ‌باید دید آیا بالاخره نهادهای حکومتی و اجرایی کشور، اقدام موثری برای نظارت بیشتر بر سازمان تامین اجتماعی در جهت کاهش آسیب‌ها و ضررهای این سازمان به تولید کننده داخلی انجام می‌دهند و یا اینکه همگی به نظاره می‌نشینند تا اندک اندک تولید ملی به زمین خرده و نابود شود.