به گزارش پارس نیوز، 

نیویورک تایمز با اشاره به خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت امسال و اعمال مجدد تحریم ها نوشت: تحریم‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های غربی را با یک انتخاب سخت مواجه کرده است: اگر به تجارت با ایران ادامه دهند دسترسی به بازار آمریکا را از دست خواهند داد و جای تعجبی ندارد که بسیاری از آن ها تصمیم به قطع یا کاهش روابط خود با ایران گرفته‌اند. با این حال هنوز یک کانال مالی مهم برای ارتباط با ایران باقی مانده است که آن هم سوئیفت است.

سوئیفت توسط یک شرکت بلژیکی به همین نام فعالیت می‌کند و نقش مرکزی در هدایت جریانات مالی به سراسر نقاط جهان را دارد؛ به گونه‌ای که اگر برای مثال یک مشتری در "بانک آمریکا" بخواهد پولی را به بانک دیگر آمریکایی "بارکلی" ارسال کند، بانک مبدا، انتقال پول را از طریق سیستم سوئیفت به بانک مقصد اطلاع می‌دهد.

از آنجایی که تحریم پیام‌رسان‌های مالی از جمله سوئیفت نیز جزو تحریم‌های آبان ماه آمریکا است، سوئیفت از جانب واشنگتن برای قطع دسترسی ایران به این سامانه تحت فشار است، اما هنوز تصمیمی به انجام این کار نگرفته است.

اکنون دولت ترامپ با انتخاب سختی مواجه است و اگر تصمیم به تحریم سوئیفت یا بانک های مرتبط با آن بگیرد با توجه به اهمیت بالای سوئیفت و عضویت 11 هزار بانک و نهاد مالی از 200 کشور جهان در آن، می‌تواند موجب اختلال گسترده‌ای در نظام مالی جهان شود. از سوی دیگر اگر سوئیفت تسلیم خواسته آمریکا نشود، امکان نقل و انتقال پول به ایران برقرار خواهد ماند و کمک بزرگی به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نگه داشتن برجام خواهد بود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا یکی از سرسختانه ترین مواضع در قبال ایران را دارد و ماه گذشته گفته بود که شرکت ها و بنگاه ها باید ببینند تداوم تجارت با ایران ارزشش را دارد یا خیر. با این حال وزارت خزانه‌داری آمریکا که مجری اصلی سیاست‌های تحریمی است هنوز حاضر به پاسخگویی در خصوص مساله سوئیفت نشده است.