به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از روابط عمومی خانه معدن ایران، رئیس خانه معدن استان گیلان نسبت به تعطیلی و ورشکستگی بیش از 20 واحد معدنی دانه‌بندی رودخانه‌ای این استان ابراز نگرانی کرد و عنوان کرد: سازمان آب منطقه‌ای استان گیلان برخلاف قانون معادن اقدام به دریافت مبالغی هنگفت از بهره برداران و واحدهای دانه‌بندی شن و ماسه رودخانه ای تحت عنوان حق انتفاع می‌کند که این مسئله مشکل جدی برای ادامه حیاط این واحدها ایجاد کرده است و در صورت عدم امتناع پرداخت مبالغ حق انتفاع به این سازمان، نسبت به پاسخ استعلام سازمان صمت اقدام نمی‌شود.

 فرزاد اسدی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 80 معدن فعال در استان گیلان وجود دارد، اظهار کرد: در استان گیلان بیش از 20 معدن شن وماسه رودخانه‌ای و واحد های خردایش و دانه بندی مصالح سنگدانه ای نیز وجود دارد.

وی افزود: استان گیلان با توجه به تنوع واحدهای لیتولوژیکی از نظر سن، جنس، ترکیب سنگ ها و نیز به دلیل قرارگرفتن در یک زون فعال تکتونیکی به لحاظ وجود برخی از مواد معدنی حائز اهمیت فراوانی است. این استان به رغم مشکلات فراوان ناشی از وجود پوشش گیاهی و جنگلی در ردیف استان های مستعد جهت انجام فعالیت های معدنی قرار گرفته است. در برخی از نواحی، آبرفت‌های وارده حاوی مقادیر قابل توجهی از طلاست که جای تامل و کاوش بسیار دارد.

اسدی ادامه داد: فعالیت‌های ولکانیکی البرز به ویژه در دوران سنوزوئیک نیز استان گیلان را به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار مساعد، از لحاظ دارا بودن ذخایر خاک های صنعتی به ویژه از نوع کائولن و بنتونیت و ... با اهمیت کرده است. گسترش سرزمین‌های ژوراسیک با ذخایر قابل توجه زغالسنگ (سازند شمشک) در بسیاری از نواحی کوهستانی نیز نشانگر وجود ذخایر عظیم زغالی در این منطقه است که به واسطه عملکرد عوامل تکتونیکی از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند.

رئیس خانه معدن گیلان افزود: فعالیت‌های تکتونیکی طی دوره‌های مختلف زمین‌شناسی در این بخش از زون البرز نیز باعث ایجاد اندیس‌ها و کانسارهای فلزی در امتداد گسله‌های فراوان منطقه شده و اندیس‌هایی از سنگ‌آهن نیز گزارش شده که عمدتا منشاء آذرین داشته و تعیین وضعیت آنها نیاز به انجام عملیات اکتشافی دقیق و اصولی دارد.

وی با تاکید بر اینکه رسوبات آبرفتی و پلاسرهای ساحلی و رودخانه‌های گیلان نیز حاوی کانی های با ارزش و سنگین نظیر اکسیدهای تیتانیوم، و انادیوم و ... بوده و نیازمند عملیات اکتشافی است، عنوان کرد: بسیاری از توده‌های نفوذی با ترکیب اسیدی و بازیک نیز موجب ایجاد کانسارهای مهم و ارزشمند در نواحی مختلف استان شده و همچنین میانگین دی اکسید تیتانیوم بسیار بالا و در حد چند درصد است و در توده اخیر چندین معدن میکا شناسایی و در حال بهره برداری است.

اسدی با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعات بدست آمده تعداد 19 معدن متروکه در استان موجود است، افزود: در استان گیلان در حال حاضر بیش از 80 معدن فعال وجود دارد و بیش از 20 معدن شن و ماسه رودخانه‌ای و واحدهای خردایش و دانه‌بندی مصالح سنگدانه‌ای نیز وجود دارد.

انتهای پیام/