به گزارش پارس نیوز، 

غلامرضا خاکسار مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نمایشگاه تلکامپ، نتایج ارزیابی سامانه آنلاین اندازه‌گیری تشعشع‌های امواج الکترومغناطیسی را اعلام کرد و اظهار داشت:‌ تجهیزات این سامانه در ۸۸ نقطه در تهران و شیراز برای نخستین بار نصب شده است. 

وی تصریح کرد: حد مجاز تشعشعات الکترومغناطیسی ۲۸ ولت بر متر است که در آخرین اندازه‌گیری‌ها ۹۴ درصد تشعشعات زیر ۵ ولت بر متر و ۶ درصد تشعشعات زیر ۲۸ ولت بر متر است و حتی یک مورد مقدار نزدیک به حد مجاز نداشته‌ایم. 

خاکسار خاطرنشان کرد: مناطق براساس آسیب‌پذیری افراد، نگرانی مردم، منابع انتشار امواج و تراکم جمعیت برای نصب تجهیزات اندازه‌گیری انتخاب شده‌اند و در مجموع برای مثال در شهر تهران ۱۰ منطقه نصب تجهیزات، درمانی، ۴۳ منطقه آموزشی و ۴۲ منطقه پرجمعیت هستند که در مرکز تهران نگرانی بیشترین و در غرب تهران کمترین است. 

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نمایشگاه تلکامپ، افزود: تجهیزات فنی اندازه‌گیری تشعشعات را تنها کشورهای محدودی توان تولید تجهیزات فنی اندازه‌گیری تشعشعات را دارند که برای نخستین بار در منطقه ایران توان فنی ساخت این تجهیزات را به دست آورده و این تجهیزات در مرکز تحقیقات مخابرات ساخته شده‌اند و در انتظار دریافت مجوز سازمان انرژی اتمی هستند. 

خاکسار درباره نگرانی‌های مردم از سقط جنین ناشی از آنتن‌های موبایل گفت: در یک مورد شکایت که فردی مدعی سقط جنین به دلیل نزدیکی آنتن تلفن همراه به محل سکونتش بود، بعد از بررسی مشخص شد علی‌رغم نصب دکل، آنتن مورد اشاره هنوز مجوز فعالیت نگرفته و اساسا هنوز روشن نشده است که در نتیجه این شکایت براساس تصور و تلقین بوده است. 

وی درباره نگرانی مردم از فاصله مجاز آنتن‌ها از پنجره‌ها و دیوارها گفت: فاصله نصب آنتن از پنجره و دیوار بسته به حساسیت منطقه و کاربری متفاوت است و فاصله برای یک منزل یا بیمارستان تفاوت دارد،‌اما در مجموع فاصله مهم نیست بلکه استاندارد بودن تشعشعات اهمیت دارد. 

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نمایشگاه تلکامپ تأکید کرد: پارامترهای اندازه‌گیری توسط استانداردهای بین‌المللی تدوین شده و حتی یک مقاله داخلی در این زمینه وجود ندارد که مورد استناد باشد، در نتیجه مردم به استانداردهای آنتن‌ها اعتماد کنند و اطمینان می‌دهیم که نگرانی‌ها واقعی نیست. 

خاکسار یادآور شد: شهروندان در مذاکره با اپراتورها برای نصب آنتن در پشت‌بام‌ها حتما تأییدیه شرکت مشترک شهر درباره آنتن را مطالبه کنند که اگر آنتنی مجوز داشته باشد قطعا جای نگرانی نیست. 

انتهای پیام/