به گزارش پارس نیوز، 

علی سلطانپور، مدیرآبنگاری و جزر و مد سازمان نقشه برداری کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اهمیت ارتفاع سنجی دریاهای کشور اظهار کرد: اولین ایستگاه هایی که در کشور به طور رسمی نسبت به پژوهش در  تغییرات سطح آب پرداخت،کنگان،اسکله شهید رجایی و چابهار بود.سپس در دهه 90 ایستگاه های آستارا،بندر انزلی،رامسر،نوشهر،فریدونکنار و بندر ترکمن نیز به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کردند.

وی افزود: هم اکنون این سازمان به مدت 3 دهه است که فرایند تغییرات سطح آب را به صورت بر خط گزارش می کند و همچنین دلایل کاهش و افزایش سطح آب را با جزئیات بررسی و گزارش می کند.

مدیرآبنگاری و جزر و مد سازمان نقشه برداری کشور در ادامه به آخرین آمار از تغییر ارتفاع در سطح دریاچه خزر پرداخت و گفت: در یک دهه گذشته متاسفانه شاهد کاهش 1 متری ارتفاع دریاچه خزر بوده ایم که حجم این کاهش برابر 12 دریاچه ارومیه است.

وی ادامه داد: کمیسیون هیدروگرافی در مناطق خلیج فارس و عمان نیز فعالیت می کند هرچند که آب های آزاد آنچنان تغییرات ارتفاعی را تجربه نمی کنند اما اگر هم این اتفاق رخ دهد چیزی بین 4 الی 2 سانتی متر افزایش یا کاهش خواهد داشت.

سلطان پور  با اشاره به دقت عمل کارشناسان نقشه برداری برای سنجش جزر و مد در دریاها گفت: در حال حاضر در برخی از ایستگاه های ارتفاع سنج چندین دستگاه الکترونیکی نصب شده است که به آن ها ایستگاه های چند حسگری گفته می شود. ایستگاه هایی که مجهز به حسگرهای فراصوتی و راداری هستند.

نتیجه تصویری برای دستگاه جزر و مد سنج

*حسگرهای جزر و مدی فراصوتی

وی افزود: این ایستگاه ها مختص به مناطق مشکوک به سونامی یعنی بندر جاسک و چابهار  است که از سال 87 شروع به کار کرده اند.تمام این ایستگاه ها به شبکه ارتفاع درجه یک کشور متصل هستند که با استفاده از GNSS فعالیت دقیق تری دارند تا در نهایت به منقوش کردن تراز دقیق سطح زمین با مناطق ساحلی بپردازند.

سلطان پور در پایان گفت: ایستگاه چند حسگره هم اکنون دارای 15 ایستگاه در جنوب و 5 ایستگاه در شمال کشور است که اطلاعات آن ها به صورت آنلاین و برخط روی سایت سازمان نقشه برداری قرار می گیرد البته لازم به ذکر است که این سازمان اطلاعات جزر و مد را با 40 ایستگاه در کشور استحصال کرده و به دریانوردان و محققان ارائه می کند.

انتهای پیام/