به گزارش پارس نیوز، 
 
بسرضا نوروز زاده، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: پتروشیمی ها همواره طبق قوانین مصوب عمل کرده  و این روزها نیز  شاهدیم که بیشترین همکاری با سامانه نیما از طریق همین شرکت ها صورت می گیرد.یقینا شرکت های خُرد و بزرگ پتروشیمی،پیشتاز عرضه ارز حاصل از صادرات خود در بازار ثانویه هستند.

 

وی افزود: هم اکنون ارز ارائه شده در سامانه نیما، توسط صنایع پتروشیمی به سمت کاهش نرخ تمایل پیدا کرده است. البته شاید برخی از روزها شاهد افزایش قیمت در این سامانه  باشیم اما گزارش های بدست آمده از میانگین معاملات در هفته اخیر، خبر از کاهش نرخ در این بازار می دهد.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به شایعاتی مبنی بر اختلاف معنی دار آمار ارز پتروشیمی ها در بازار ثانویه گفت: سامانه نیما یک شبکه متمرکز است و معاملات صورت گرفته در آن نیز به طور متمرکز انجام می شود لذا در این نوع سامانه ها هیچ گاه نمی توان آمار  را به نحو دیگری بیان کرد بلکه نحوه گزارش ها از اسناد مالی متفاوت است.

 

هیچ اختلاف معنی داری در آمار ارز حاصل از صادرات وجود ندارد
وی افزود: بانک مرکزی گزارش ارز ارائه شده از پتروشیمی ها را هفته ای از ما دریافت کرده و آمار و بررسی ها خود را در سامانه نیما اعلام می کند و بنا بر پیگیری های مستمر  اینجانب ، اختلافی در این دو آمار مشاهده نکرده ام  که بخواهیم آن را "اختلاف معنی دار" بیان کنیم.

 

نوروز زاده با تاکید بر اینکه اهمیت پیمان سپاری ارزی در مبادلات اقتصادی کشور بسیار بالاست،بیان کرد: قطعا در مبادلات اقتصادی این امر تاثیر بسزایی خواهد گذاشت اما با توجه به اینکه برخی از کالاها زمان بیش تری برای تحویل و بازگشت احتیاج دارند باید زمانبندی آن را تغییر دهیم در واقع این قانون نیازمند تجدید نظر و اصلاحیه است. به طور مثال محموله های CFR( حمل ریلی و کامیونت ها) مدت زمان 3 ماهه برای رسیدن به مقصد احتیاج دارند اما پیمان سپاری ارزی محدودیت 2 ماهه برای همه کالاها اعمال کرده که باید این موارد اصلاح شود.

 

وی افزود: اما در اصل ،پیمان سپاری ارزی امری ضرور در شرایط فعلی کشور است زیرا در حال حاضر 17 هزار شرکت پایین دستی فعال در صنعت پتروشیمی فعالیت می کنند.

 

معاون وزیر نفت  ابراز کرد: خوشبختانه براساس بررسی های دقیق 5 ماهه اول سال 97 نسبت به مدت مشابه خود علاوه بر مشکلات اقتصادی موجود، بازار متعادل تری را تجربه کرده ایم.البته  نابسامانی های  ایجاد شده در بازار نیز به علت حواله های ثبت نام شده از جانب برخی تولیدکنندگانی است که با دریافت بی رویه کالا  عرضه و تقاضا را برهم زده اند.

 

وی بیان کرد: در نهایت با همکاری های صورت گرفته از وزارت صمت و وزارت نفت توانستیم مصرف کننده را شناسایی و کالای مورد نظر را در بورس عرضه کنیم که این امر موجب شده است بورس با لیست تقاضاها،از بروز دلالی  جلوگیری کند.

 

نوروز زاده در پایان گفت: صنایع پتروشیمی هیچ دخالتی در تعیین سقف معاملات ندارد بلکه تنها کف این معاملات سنجیده  و  بر اساس در آمد سال گذشته پیش بینی می کند که سال جاری چه انتظاری از معاملات خود داشته باشد که خوشبختانه 5 ماهه ابتدای سال 97  با 24 درصد رشد در معاملات مواجه شدیم که این رقم 12 درصد بیشتر از رقم پیش بینی شده ما بوده است.