به گزارش پارس نیوز، 

 اسماعیل مکی زاده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با پیگیری مدیران و کارشناسان دریایی و فنی اداره کل بنادر و دریانوردی، علائم کمک ناوبری طرف قرارداد در حوزه جنوب شرق کشور در تابستان امسال آخرین بویه فلزی از آبراهه های استان هرمزگان برچیده شد.
وی افزود: با جایگزین شدن بویه های پلی اتیلن که مجهز به فن آوری پیشرفته با استانداردهای بین المللی هستند، پرونده پیشرفته سازی علائم کمک ناوبری و بویه های دریایی در استان هرمزگان یکسال زودتر از برنامه زمانی پیش بینی شده بسته شد.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ابراز داشت: بویه از جمله ابزارهای کمک ناوبری در پهنه های آبی است که برای علامت گذاری کانال ها، نزدیکی به بندرگاه، خطرها، کشتی های غرق شده و مناطق با اهمیت ویژه به کار می رود.
مکی زاده گفت: این وسیله برای علامت گذاری خطوط عبور و مرور در گذرگاه های آبی باریک و پرازدحام که مشمول مقررات عبور و مرور هستند، استفاده می شود و کشتی ها در مسیرهای تعیین شده ای که در برگیرنده نقاط ورود و خروج هستند، دریانوردی می کنند.
وی بیان داشت: طرح پیشرفته سازی علائم کمک ناوبری علاوه بر افزایش ضریب ایمنی دریانوردی، شرایط تامین امنیت کشتی ها، گسترش حیطه نظارتی بر تردد شناورها در پهنه های آبی استان به ویژه تنگه هرمز و کاهش صدمات علائم را نیز در پی دارد که در این راستا برنامه های توسعه ای نیز در دست مطالعه است.
این مسوول در ادامه به 60 فروند بویه در پهنه های آبی استان هرمزگان اشاره کرد و ادامه داد: طرح پیشرفته سازی علائم کمک ناوبری علاوه بر افزایش ضریب ایمنی دریانوردی، شرایط تامین امنیت کشتی ها، گسترش حیطه نظارتی بر تردد شناورها در پهنه های آبی این استان به ویژه تنگه هرمز و کاهش صدمات علائم را نیز در پی دارد که در این راستا برنامه های توسعه ای نیز در دست مطالعه است.
9887 /6048