به گزارش پارس نیوز، 

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت و گو با خبرنگار   صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه واردات یا عدم واردات شیر خشک به میزان شیر خام تولیدی دامداران بستگی دارد،اظهار کرد: اگر دامداران روزانه ۱۹ هزار تن شیر خام مورد نیاز صنایع لبنی را تحویل دهند،نیازی به واردات شیر خشک نداریم.

وی افزود: در سه سال اخیر،نه تنها نیازی به واردات شیر خشک نداشتیم بلکه مقداری شیرخشک مازاد بر نیاز صنایع لبنی نیز به بازارهای هدف صادر شد.

باکری میزان صادرات شیر خشک در سال ۹۵ را حدود ۲۴ هزارتن و سال گذشته ۳۳ هزارتن اعلام کرد.

دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد:سالانه کارخانه های لبنی برای تولید محصولات مختلف و تامین مایحتاج خانوار حدود ۷ میلیون تن معادل روزانه ۱۹ هزارتن شیر خام نیاز دارند که متاسفانه در سه ماهه اخیر دریافت شیر خام کارخانه ها به طور متوسط ۲۵ درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، انجمن صنایع لبنی به دامداران و وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده است که اگر روزانه توان تولید و تامین شیر مورد نیاز کارخانه ها را دارید،آن را به صنایع تحویل دهید تا مایحتاج مردم در بازار دچار کمبود نشود.

باکری با اشاره به دلایل مختلف کاهش تولید شیرخام گفت: کسری مستمر سه ماهه تحویل شیر خام از سوی دامداران می تواند ناشی از خشکسالی،بحران کم آبی و بی آبی در برخی استان ها یا مزیت اقتصادی فروش گوشت و کشتار دام باشد.

وی متوسط نرخ هر دام سنگین را ۱۸ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به قیمت بالای گوشت قرمز در بازار ممکن است دامداران تعدادی از دام های خود را به سبب مزیت اقتصادی کشتار کرده باشند.

این مقام مسئول مدیریت نادرست وزارت جهاد کشاورزی را عامل دیگر کمبود عرضه شیر خام به صنایع لبنی دانست و گفت: علی رغم آنکه به وزارت جهاد کشاورزی ۲.۵ میلیارد دلار سمهیه ارزی برای واردات نهاده های دامی اختصاص یافته است،اما در سطح بازار قیمت نهاده ها با ارز آزاد مبادله می شود که در نهایت این امر موجب شده تا دامداران به سبب کمبود نقدینگی نتوانند غذای دام خود را تامین کنند.

به گفته وی با توجه به آنکه عوامل متعددی در تقلیل تولید شیر خام تاثیر گذار بوده است،از این رو باید کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین شود و اگر دامداران نسبت به این موضوع معترضند و بر این باورند که می توانند شیر خام مورد نیاز صنایع را تامین کنند،باید اقدام به انعقاد قرارداد با کارخانه های لبنی مبنی بر تحویل روزانه ۱۹ هزارتن شیر خام کنند.

باکری در ادامه افزود: انجمن صنایع لبنی به وزارت صنعت ، معدن و تجارت پیشنهاد داده است که اگر مسئولان ذی ربط هرچه سریع تر اقدام به واردات نکنند،از این رو با تشدید تحریم در آبان ماه ممکن است نتوانیم وارداتی داشته باشیم . درنهایت کمبود شیرخام مورد نیاز کارخانه های لبنی منجر به بیکاری تعداد زیادی از افراد خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع لبنی در پایان از افزایش قیمت شیرخام خبر داد و گفت: اگرچه مصوبه ستاد تنظیم بازار برای تحویل هر کیلو شیرخام تحویلی از دامداران یک هزار و ۵۷۰ تومان است،اما هم اکنون هر کیلو شیرخام در مناطق مختلف ۱۷۵۰ تا۲۱۵۰ تومان خریداری می شود که این امر بیانگر کمبود عرضه است.

انتهای پیام/