به گزارش پارس نیوز، 

سید علی ادیانی با تاکید بر لزوم راه اندازی بورس نفت، گفت: عرضه نفت و میعانات گازی در بورس یک تکلیف قانونی برای دولت است و در برنامه ششم توسعه و در قانون تنظیم مقررات مالی 2 دولت و دستگاه های ذیربط  به عرضه نفت و میعانات گازی در بازار بورس مکلف شده اند، بنابراین این موضوع به عنوان یک حکم تکلیفی، از لحاظ قانونی قابل پیگیری است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در برنامه پنجم توسعه مشابه این تکلیف برای دولت قرار داده شده بود، اما متاسفانه دولت دهم، یازدهم و دوازدهم اقدام جدی و قابل قبولی در تقویت بازار بورس نفتی انجام نداده اند.

آماده سازی زیرساخت های بورس نفت تنها برعهده وزارت نفت نیست

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در سال 90 بخشی از نفت در بازار بورس عرضه شد، ادامه داد: در آن زمان به دلیل اینکه زیرساخت ها برای عرضه نفت در بورس آماده نبود این اقدام موقتی صورت گرفته و متاسفانه به تعلیق درآمد و از آن مقطع تاکنون هیچ اتفاق جدی برای خرید و فروش نفت در بازار بورس مشاهده نشد.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس با تاکید بر اینکه آماده سازی زیرساخت های بورس نفت تنها برعهده وزارت نفت نیست، اظهار داشت:  سازمان بورس، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه های ذیربط برای راه اندازی بورس نفت وظایفی دارند که باید هماهنگی های لازم بین این دستگاه ها برای ایجاد بورس نفت صورت می گرفت.

عربده کشی های نظام سلطه علیه فروش نفت ایران

وی افزود: متاسفانه دستگاه هماهنگ کننده و دستگاه های ذیربط در این مجموعه نتوانستند اقدامات لازم را برای ایجاد بورس نفت انجام دهند و آنچه که تکالیف قانونی در این حوزه بوده را محقق کنند، بنابراین این نگاه که تنها وزارت نفت تکلیف قانونی در این بخش داشته نگاه کارشناسی نیست، بلکه دیگر دستگاه های ذیربط به حکم قانون و در چارچوب رویه قانونی باید عملیات لازم را انجام دهند که متاسفانه همگان در این بخش دچار اهمال شده اند.

ادیانی با بیان اینکه نفت کالایی بوده  که همیشه مورد تحریم قرار گرفته است، ادامه داد:  در طول 40 سال گذشته همواره عربده کشی ها و یاغی گری های نظام سلطه علیه فروش نفت و بازرگانی نفت ایران وجود داشته است که تنگ ترین حلقه تحریم ها در سال 91، 92 بود اما آنچه که جای تعجب داشته این موضوع است که دولت ها در این بخش قدم جدی برای آسیب پذیرتر نشدن فروش نفت و خنثی سازی تحریم نفتی برنداشته اند و دولت دهم، یازدهم و دوازدهم در این بخش کارنامه قابل قبولی نداشته اند.

چرا آمریکا در شرایط کنونی روی تحریم بنزین مانور نمی دهد؟

وی ادامه داد: حوزه ای که دولت قدم جدی برای خنثی کردن تحریم ها و تحریم های نفتی علیه ایران انجام داد در دولت دهم پایه ریزی و در دولت یازدهم و دوازدهم عملیاتی شد و آن حوزه خنثی سازی تحریم در حوزه بنزین بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با طرح این سوال که چرا آمریکا در شرایط کنونی روی تحریم بنزین مانور نمی دهد، تاکید کرد: در دولت دهم، یازدهم و دوازدهم اقدامی ارزنده در حوزه تولید بنزین صورت گرفت که این اقدام احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس است و در این پالایشگاه روزانه 36 میلیون لیتر بنزین تولید می شود که فاز اول و دوم آن وارد مدار شده و فاز سوم که تولید 12 میلیون لیتر بنزین است به زودی وارد چرخه بازار می شود یعنی 36 میلیون لیتر بنزین در یک پالایشگاه تولید می شود که بنزین آن از نوع یورو 5 است.

بورس این آمادگی را داشته که نفت در آن عرضه شود

وی با بیان اینکه خودکفایی در تولید بنزین  نشانه بسیار خوبی است که اگر دولت ها به ظرفیت داخل توجه کنند آمریکا و امثال آن نمی توانند کشور را تحریم کنند، افزود: در تولید بنزین از ظرفیت داخل و  سپاه استفاده شد و قرارگاه خاتم الانبیاء با کمک دولت توانست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را احداث کند، اما متاسفانه دولت ها پس از انقلاب به ویژه دولت دهم، یازدهم و دوازدهم در بحث خنثی سازی تحریم های دشمن کارنامه قابل قبولی ندارند و یکی از این موارد عدم توجه به بورس است.

ادیانی با اشاره به اینکه ارائه نفت در بورس الزاماتی دارد، ادامه داد: یکی از الزامات برای عرضه نفت در بورس ایجاد زیرساخت مناسب است که در این بخش اقدامات خوبی صورت گرفته و بورس این آمادگی را داشته که نفت در آن عرضه شود.

اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیربط و قانونی برای عرضه بورس در نفت ضروری است

وی با بیان اینکه اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیربط و قانونی برای عرضه بورس در نفت ضروری است، تصریح کرد: در این بخش نیز اتفاقات خوبی رخ داده است، البته نباید تنها اذهان را به عرضه نفت در بورس برد؛ چراکه مهم تر از نفت، عرضه میعانات گازی در بورس است و  میعانات گازی حتما باید در بورس عرضه شود تا بخش خصوصی بتواند این میعانات را خریداری کند در غیر این صورت نگهداشت میعانات گازی برای کشور هزینه هایی دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اگر در عرضه نفت و میعانات گازی در بورس به قوام سال 90 عمل شود قطعا این اراده شکست می خورد، افزود: باید برنامه ریزی جدی تری برای عرضه نفت و میعانات گازی در بورس صورت گیرد تا بخش خصوصی بتواند به این بخش ورود کند، چراکه عرضه این محصولات در بورس به این دلیل است که بخش خصوصی این فرآورده ها را خریداری کند.

بخش خصوصی توان خرید و عملیات 500 هزار بشکه را ندارد

وی ادامه داد: بخش خصوصی در صورتی به خرید و فروش نفت و فرآورده های نفتی در بورس ورود می کند که حجم عرضه نفت کاهش یابد و به جای 500 هزار بشکه به 30 هزار بشکه عرضه  و  حجم عرضه کوچک تر  شود چرا که بخش خصوصی توان خرید و عملیات 500 هزار بشکه را ندارد.

نباید بابک زنجانی های جدیدی به بهانه تحریم کاسبی کنند

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس دهم، با بیان اینکه عرضه نفت در بورس باید نقدی باشد، تاکید کرد: اگر نفت و میعانات گازی تحویل داده  و گفته شود که پول آن پس از فروش پرداخت می شود، قطعا موضوعی فسادآور بوده و خلاف شفافیت است، چراکه تجربه تحریم سال 90 و 91 به اندازه کافی هشدارهای لازم را به مسئولان داده و مدیران در این بخش تجربه دارند و عدم شفافیت ها بود که بابک زنجانی را ایجاد کرد لذا نباید بابک زنجانی های جدیدی به بهانه تحریم کاسبی کنند.

مشتریان جدید  نفتی ایجاد شود

وی ادامه داد: به کشورها و شرکت هایی که به صورت سنتی به آن ها نفت و میعانات گازی فروخته می شود دیگر نفت عرضه نشود، بلکه بازار جدید در داخل کشور با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی  ایجاد و همچنین مشتریان جدید در خارج از کشور پیدا شود و این موضوع دقیقا به معنای دور زدن تحریم ها و خنثی سازی بخشی از تحریم های نفتی آمریکا است.

مجلس تکلیف قانونی دولت را در راه اندازی بورس مشخص کرده است

ادیانی با اشاره به اینکه مجلس تکلیف قانونی دولت را در راه اندازی بورس مشخص کرده است، اظهار داشت: عدم راه اندازی بورس نفت چند دلیل دارد و یکی از مهمترین دلایل این بوده که افراد ذی مدخل در فروش نفت نمی خواهند امتیاز فروش نفت را با دیگران تقسیم  و بخش خصوصی را در این بخش شریک کنند یعنی مقاومت ها خواسته یا ناخواسته، دانسته یا نادانسته منجر به این می شود که رویه سابق در فروش نفت پیش رودف در حالی که برای مهار تحریم به خلق بازارهای جدید و مشتریان جدید نیاز است.

به گزارش خانه ملت، عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: برخی از مدیران ذیربط در حوزه نفت هنوز باور نکرده اند که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد  و رفتارهای آن ها رفتار در شرایط عادی است، بنابراین اگر پذیرفته شود که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد، الزامات و الحاقات مربوط به جنگ اقتصادی در رفتار اقتصادی مسئولان خود را نشان می دهد.