به گزارش پارس نیوز، 

بازار بسیاری از کالاها از جمله خودرو، سکه، لوازم خانگی، مسکن در ماه‌های اخیر التهابات بسیار شدیدی را تجربه کرد و مردم گرانی چند برابری این کالاها را مشاهده کردند، به طوری که قیمت انواع خودرو حتی خودروهای تولید داخل دو یا سه برابر شد و قیمت سکه تا ۴.۵ میلیون تومان هم افزایش یافت.

همچنین  قیمت لوازم خانگی آن قدر سر به فلک کشیده که به نظر می‌رسد مردم بهتر است  لوازم خانگی خود را از برق بکشند و مواد غذایی خود را در یخ خنک کنند و پخت و پز خود را بر روی هیزم انجام دهند تا در صورت خرابی لوازم خانگی خود مجبور به خرید یخچال فریزر 22 میلیون تومانی و گاز 8 میلیون تومانی و ماشین لباس‌شویی 10 میلیون تومانی نشوند.

البته موضوع گرانی برخی کالاهای اساسی از جمله سکه همواره در اقتصاد کشور مشاهده شده و تازگی نداشته، اما هیچ‌گاه شدت التهابات به اندازه ماه‌های اخیر نبوده است. 

در این موج گرانی‌ها کالاهایی مثل سکه، لوازم‌خانگی و خودرو شاید کسی باور نمی‌کرد که یک روز برای خرید یک بسته پوشک بچه مجبور به پرداخت دو یا سه برابر قیمت‌های قبلی شود و حتی با پرداخت 120 و یا 130  هزار تومان هم به علت کمبود نتواند آن کالا را پیدا کند. 

سید حسین دکمه‌چی رئیس اتحادیه خرازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در تماسی که با تولید‌کنندگان محصولات سلولزی و بهداشتی داشته‌ام، عمده دلیل این تولید‌کنندگان برای گران شدن این محصولات کمبود مواد اولیه عنوان شده است. 

وی با بیان اینکه تولید‌کنندگان عامل اصلی را افزایش قیمت ارز اعلام کرده‌اند، گفت: محصولات سلولزی با افزایش قیمت دلار گران شده و از آنجا که ارز دولتی برای تولید این کالاها تخصیص نمی یابد، بنابراین قیمت تمام شده محصولات افزایش یافته است. 

به هرحال آنچه که مسلم است، گرانی کالاها به برخی اقلام ضروری و مورد نیاز مردم هم رسوخ کرده و در این شرایط باید مسئولان هر چه سریعتر برای حل مشکلات مردم تدابیری ویژه بیاندیشند. 

ضمنا لزوم نظارت بیشتر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بر قیمت عرضه کالاها بیشتر حس می‌شود، چیزی که در ماه‌های اخیر کمتر از سوی این سازمان دیده شده است و این سازمان در ماه‌های اخیر به جای انجام وظیفه سازمانی خود تنها به صدور چند بیانیه اکتفا کرده است. 

در ماه‌های اخیر این سوال در اذهان مردم همواره بی‌جواب مانده که سازمان حمایت مصرف کنندگان برای مردم چه می‌کند؟ چرا این سازمان مانع افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نمی‌شود؟ 

از طرفی با گران شدن نرخ ارز، شاهد احتکار کالاهایی همچون خودرو، لوازم خانگی، پوشک بچه، برنج، تخته ام دی اف (برای ساخت کابینت)، لاستیک خودرو و سایرکالاهای مورد نیاز مردم هستیم که لازم است سازمان تعزیرات با همکاری سازمانهای ذی ربط نسبت به برخورد با محتکران اقدام فوری انجام و با متخلفان چنان قاطعانه برخورد کند که درس عبرتی برای سایر افراد سودجو و فرصت طلب شود.

انتهای پیام/