به گزارش پارس نیوز، 

روستا عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری در طرح بازآفرینی شهری در برنامه تیتر امشب تصریح کرد:در طرح بازآفرینی شهری مقرر شده تمامی اراضی دولت برای نوسازی بافت فرسوده شهری در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

وی ادامه داد: هم اکنون 130 هزار هکتار بافت فرسوده با جمعیت  19 میلیون نفر در کشور وجود دارد.

روستا تصریح کرد:تا پایان مرداد امسال یک میلیون و 800 هزار مترمربع زمین واجد شرایط واگذاری شناسایی شده که 63 درصد مربوط به دولت و  26 مربوط به شهرداری ها و 8 درصد متعلق به سایر نهادها است.

این مقام مسئول افزود:در این اراضی به تعداد 59 هزار واحد مسکونی طراحی و تعریف شده که در 20 شهر کشور، در 126 قطعه شناسایی شده است.

وی تاکید کرد:تا یک ماه آینده تکلیف این زمین ها ی دولتی که باید واگذار شوند مشخص می شود.

روستاگفت: در واگذاری زمین ها از سوی دستگاه های دولتی مقاومتی نبوده است اما دستگاه ها بر اساس بودجه ای که در اختیار دارند و میزان زمینی که دارند شاید سعی در توسعه بخش هایی داشته باشند و این به معنی عدم تمکین دستگاه دولتی نیست. فضاهای در دستگاه های که کاربری مصوب دارند و منابع و برنامه برای توسعه دارند در اختیار دستگاه خواهد ماند. 

وی افزود: از زمان مصوبه دولت تاکنون بیش از 50 درصد توسعه مسکن در قالب بازافرینی شناسایی شده است. 

عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری در طرح بازآفرینی شهری تصریح کرد: در این طرح سالانه 100 هزار واحد مسکونی باید نوسازی شود که امسال تا کنون   59 هزار واحد طراحی شده است.

وی تصریح کرد:در خدمات روبنایی و زیربنایی تاکنون در 181 شهر و در 175 محله بالغ بر 317 پروژه اجرایی و عمرانی در دستور کار قرارگرفته و در هفته دولت واگذار خواهد شد؛حدود یک میلیون متر مربع توسعه فضاهای زیرساختی است و 500 کیلومتر نیز شامل شبکه آب، برق، فاضلاب وسایر پروژه های اجرایی است.  

اتفاق ملموسی در نوسازی بافت های فرسوده نیفتاده است

بر اساس این گزارش بدری عضو کمیسون عمران مجلس در ادامه برنامه تصریح کرد: به نظر بنده بخش واگذاری املاک دولتی در طرح بازآفرینی شهری به نتیجه نمی رسد مخصوصا شهرهایی که  نیازمند نوسازی هستند چراکه زمین های زیادی در دست دولت نیست و اگر هم باشد به مدرسه و یا مشابه آن اختصاص دارد که قابل واگذاری نیست.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه 5 و 6 توسعه سالانه 10 درصد بافت فرسوده باید بازسازی می شد که  تاکنون دولت عملکرد مناسبی در این زمینه نداشته است.

بدری گفت: در این برنامه ها سالانه هزار میلیارد تومان بودجه برای نوسازی بافت های فرسوده باید پیش بینی و پرداخت می شده اما صورت نگرفته است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: 59 هزار واحد مسکونی در برابر نیاز سالانه یک میلیون واحد، بسیار ناچیز است و دولت  باید عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به طرح صندوق یکم گفت: صندوق یکم مورد استقبال قرار نگرفت زیرا شهروندان پس از سپرده گذاری و گذشت مدت معین می توانستند وام 50 میلیونی دریافت کنند که این عمل برای بسیاری از مردمی که در بافت فرسوده زندگی می کنند دشوار است و موفق به سپرده گذاری مبلغ نمی شوند.

مدیریت منابع مالی، چالش پیش روی پروژه ها

در ادامه برنامه روانشادنیا کارشناس مسکن اظهار داشت: ما همواره در هماهنگی های بین دستگاهی با مشکل مواجه هستیم و در موضوع واگذاری اراضی دولتی برای نوسازی بافت های فرسوده هم مطمئنا  این مشکل وجود دارد و به اعتقاد بنده حداقل این طرح در کوتاه مدت نتیجه بخش نیست.

وی افزود:در مدیریت پروژه ها ، بحث مدیریت منابع مالی مورد غفلت است و این چالش در طرح بازآفرینی شهری نیز وجود دارد .

روانشادنیا گفت:به دلیل اینکه مقیاس مداخله ای که دولت  در طرح بازآفرینی شهری تعیین کرده ومشکلات ساختاری خیلی خوش بین نیستم که این طرح با موفقیت تکمیل شود.

این کارشناس مسکن تصریح کرد:برآورد اولیه ستاد بازآفرینی شهری ، نوسازی 40 میلیون متر مربع  از بافت های فرسوده طی 10 سال است در حالیکه یک سال گذشته یک میلیون متر مربع نوسازی صورت گرفته و با ادامه این روند ، دسترسی به این هدف تعیین شده 40 سال به طول می انجامد.

انتهای پیام/