به گزارش پارس نیوز، 

مجید آوری فرد در ابتدای جلسه تنظیم بازار قم که عصرامروز در سالن جلسات امام رضا(ع) فرمانداری قم برگزار شد، با بیان اینکه افزایش قیمت ده درصدی را برای قیمت نان در نظر گرفتیم، اظهار داشت: باید قیمت‌ها را به نحوی افزایش دهیم که هم عدد رندی باشد و هم بیش از ده درصد نشود که البته در این راستا ما قیمت پیشنهادی را ستاد تنظیم بازار ارائه داده‌ایم و پذیرفته‌شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم افزود: از راه‌کارهای کنترل قیمت نان این است که اگر آرد در استان‌ دیگری کمتر از قیمت بازار قم به فروش می‌رسد،کیفیت آن را موردبررسی قرار داده و به داخل استان وارد کنیم تا کارخانه‌های آرد استان نیز به کاهش قیمت آرد روی‌ آورند.

وی پیرامون افزایش قیمت مرغ ابراز کرد: در بازار مرغ به قیمتی بیش ازآنچه سازمان جهاد کشاورزی اعلام می‌کند آن به فروش می‌رسد و عرضه مرغ منجمد می‌تواند سبب کاهش قیمت مرغ در بازار شود.

در ادامه این جلسه مهرداد غضنفری در رابطه با مسئله افزایش ده‌درصدی قیمت نان تشریح کرد: ما افزایش قیمت همه عوامل مرتبط با نانوایی‌ها مانند دستمزد کارکنان، میانگین اجاره، قیمت انرژی مصرفی و قیمت آرد را در نظر گرفتیم و با توجه به آن‌ها قیمت‌ها را افزایش دادیم تا قدم مثبتی برای نانواهای قمی برداشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم  با اشاره به تخلفات برخی نانوایان نسبت به افزایش قیمت نان در ماه‌های گذشته، افزود: دولت به‌صورت انفعالی عمل نمی‌کند و افزایش قیمت به‌صورت خودسرانه و بیش از قیمت ابلاغی با مقابله ما مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه تأکید ما بر نظارت مستمر و برخورد با متخلفان است، افزود: نظارت مستمر موجب شفافیت و کاهش تخلفات می‌شود زیرا اگر کسی متخلف باشد و نظارت مستمر و برخورد ما با متخلفین را مشاهده کند از انجام تخلفات پرهیز می‌کند.

 رضا سیار نیز با اشاره به اعتراض نانوایان نسبت به کم بودن افزایش قیمت نان عنوان کرد: افزایش قیمت‌ نان با یک کار کارشناسی شده صورت گرفته است و برای این کار همه موارد مرتبط با نانوایان را در نظر گرفتیم و اعتراض نانوایان به کم بودن قیمت نان وارد نیست.

فرماندار قم تصریح کرد: افزایش قیمت مرغ به دلیل جود یک عطش خرید است و تنها راه‌حل آن عرضه مرغ منجمد در بازار است، هرگاه قیمت در بازار افزایش پیداکرده تقاضا نیز بیشتر شده است و افزایش تقاضا با عرضه مرغ منجمد و کاهش قیمت از بین خواهد رفت.

محمدرضا طلایی در ادامه اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور به وجود آمده است شاهد نوساناتی در قیمت مرغ بودیم، البته وزارت بازگانی با افزایش بیش از ده درصد قیمت مرغ موافقت نکرده است و نظر ما نیز است که قیمت مرغ باید کمتر از ده هزار تومان و حدود 9 هزار و 500 تومان باشد.

رئیس سازمان جهادکشاوزی استان قم تشریح کرد: قیمت شیر در استان‌های دیگر حدود 70 درصد افزایش‌یافته است و اگر بخواهیم قیمت شیر را در همین حد نگه‌داریم مشکلاتی در پیش خواهیم داشت و ممکن است دامداران به کارخانه‌دار‌های قمی شیر ندهند و شیر خود را به کارخانه‌های خارج از قم بفروشند تا صرفه اقتصادی بیشتری برای آن‌ها داشته باشد.

در ادامه این جلسه محمود سیجانی اظهار داشت: ما سعی کردیم که تا حدودی مسئله افزایش قیمت شیر را کنترل کنیم و امیدواریم که رئیس سازمان جهادکشاوزی استان قم بتواند با دامداران هماهنگی مناسبی در کنترل قیمت شیر داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه اتحادیه نانوایان درخواست ممنوعیت ایجاد نانوایی جدید را داشت که با آن‌ها موافقت کردیم، عنوان کرد: کمیته کنترل کیفی برای کنترل کیفیت گندم آرد نان از سازمان‌هایی مانند بهداشت و جهاد کشاورزی ایجادشده است تا به اعتراضات صورت گرفته پیرامون مسئله نان و آرد رسیدگی مناسبی داشته باشیم.

سیجانی با اشاره به برپایی نمایشگاه پاییزه در قم عنوان کرد: با توجه به بازگشایی مدارس باید اتاق اصناف هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری نمایشگاه پاییزه داشته باشد.

غلامرضا تفتی نیز بیان کرد: امروزه ما شیر را با قیمتی بیش از قیمت ابلاغ‌شده از دامداران می‌خریم زیرا قیمت ابلاغی در قم نسبت به سایر استان‌ها کمتر است و اگر ما شیر را به قیمت موردنظر دامداران نخریم، آن‌ها شیر خود را به کارخانه‌های استان‌های دیگر می‌فروشند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع لبنی و غذایی قم افزود: قیمت تمام‌شده شیر کیلویی هزار و 440 تومان برای دامدار است و قیمت ابلاغی استان قم برای دامداران صرفه اقتصادی ندارد، به همین دلیل برخی از دامداران شیرهای خود را با قیمت بالاتر به شهرستان‌ها و یا کارخانه‌های تهران می‌فروشند.

در پایان غلامرضا تفتی با اشاره به مقابله اتحادیه لوازم‌خانگی با مسئله احتکار ابراز کرد: برای کنترل بازار مسئله احتکار را به‌طورجدی موردبررسی قرار دادیم که خوشبختانه در قم شاهد احتکار چندانی نبودیم و بسیاری از فروشندگان لوازم‌خانگی‌ کالاهای خود را با قیمت قبل فروختند.

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی قم ابراز کرد: نابرابری در قیمت‌گذاری و رها شدن قیمت‌ها به صورتی است که کارخانه‌ها تولید خود را کاهش داده‌اند و برخی از کارخانه‌ها دیگر تولیدی به بازار ارائه نمی‌دهند، برخی از تولیدکنندگان به بازار مخفی روی آورده‌اند و محصول خود را با افزایش قیمت زیادی به فروشندگان ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه از فضای به وجود آمده در بازار دلالان مرتبط با کارخانه‌ها بیشترین استفاده را خواهند برد، افزود: روند نظارت بر تولید و عرضه باید به‌خوبی انجام شود که متأسفانه دولت در این زمینه تاکنون موفق نبوده است، اگر دولت توانایی کافی در این زمینه را ندارد بازار را به حال خود رها کند و به نظر بنده در این صورت نیز قیمت‌ها بیشتر از این افزایش نخواهند داشت.

‌انتهای پیام/