به گزارش پارس نیوز، 

شهرستان مریوان با حدود 120 هزار نفر جمعیت در 130 کیلومتری سنندج قرار گرفته و 93 کیلومتر مرز با اقلیم کردستان عراق دارد، در گذشته مبادله کالا علاوه بر مرز باشماق در دو معبر مرزی پیران و خانم شیخان این شهرستان انجام می‌شد.

بازارچه مرزی خانم شیخان در پنج کیلومتری مرز رسمی باشماق واقع شده است، مدتی پیله‌وران نسبت به واردات پوشاک و کالاهایی که نمایندگی مجاز در کشور دارند، از طریق این بازارچه منع شده بودند اما با رایزنی‌های انجام گرفته این محدودیت از 19 خردادماه امسال تا سه ماه برداشته شد.

مدیر بازارچه مرزی خانم شیخان مریوان درباره فعالیت این بازارچه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: کولرگازی یخچال‌ فریزر، لباسشویی، ظرفشویی، آبمیوه‌گیری، سشوار، خردکن و وسایل آشپزخانه و وسایل برقی عمده کالاهای ترخیص شده از این بازارچه است.

اسماعیل محمدی افزود: ارزش ریالی کالاهای ترخیص شده از 231 کانتینر در بازارچه مرزی خانم شیخان مریوان 441 میلیارد و 811 میلیون و 826 هزار و 765 ریال است.

وی گفت: از این تعداد کانتینرهای ترخیص شده در بازارچه مرزی خانم شیخان مریوان، 58 میلیارد و 700 میلیون و 647 هزار و 270 ریال بابت حقوق گمرکی و عوارض مالیاتی به حساب خزانه واریز شده است.

مدیر بازارچه مرزی خانم شیخان مریوان تصریح کرد: در بخش تخفیف سود بازرگانی نیز 20 هزار و 641 نفر شامل تخفیف 700 هزار تومانی شده‌اند و 144 میلیارد و 487 میلیون ریال بابت تخفیف سود بازرگانی از محل مصوبه هیئت وزیران به مرزنشینان روستاهای شهرستان مریوان پرداخت شده است.

وی بیان کرد: از زمان بازگشایی بازارچه مرزی خانم شیخان مریوان تاکنون 34 روز کاری فعالیت داشته‌ایم و روزهایی نیز که فعالیت کاری نداشته‌ایم، به‌دلیل عدم توافق بین صاحب کالا با صاحبان کارت مرزنشینان جهت واگذاری فروش امتیاز بوده است.

محمدی افزود: کارت بازرگانی برای هشت هزار و 192 نفر سرپرست خانوار روستانشین شهرستان مریوان فعال شده است.

گفتنی است؛ بر اساس اصلاحیه ماده 6 آیین‌نامه ساماندهی مبادله در بازرچه‌های غیررسمی موقت مرزی، کوله‌برانی که دارای سه سال سابقه اقامت در روستاهای حد فاصل 20 کیلومتری از نقطه صفر مرزی در استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان و همچنین حد فاصل 50 کیلومتری در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند، می‌توانند برای واردات فهرست اقلام موضوع ماده 9 این آیین‌نامه از تخفیف سود بازرگانی ماهانه 7 میلیون ریال برای هر خانوار مرزنشین و حداکثر تا مبلغ 2 میلیون و 800 هزار تومان برخوردار شوند.

آنچه که در ادامه مشاهده می‌کنید گزارش تصاویری خبرنگار تسنیم از فعالیت کوله‌بران زحمت‌کش در مرز بازارچه مرزی خانم شیخان مریوان است.

انتهای پیام/